Overbos adgang til at føre nye rør via min lejlighed?

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Overbos adgang til at føre nye rør via min lejlighed?

Indlægaf lcj » 1/03/2011 21:04

Min overbo vil ombygge sit badeværelse og har i den forbindelse brug for at føre nogle nye vand- og afløbsrør ind gennem mit badeværelse i loftshøjde.

Overboen vil ganske vist betale for et nedsænket loft, så indgrebet ikke bliver så synligt. Men da jeg selv har planer for en ombygning, er jeg ikke interesseret i at give tilladelse til hverken rørgennemføring eller ændring af loftshøjden.

Nu hævder overboen, at hun har ret til det, når det drejer sig om at skabe ordentlige afløbsforhold og at jeg derfor ikke kan modsætte mig ombygningen.

Er det korrekt?

PS: Der står intet i vores vedtægter, som hverken tillader eller forbyder at gennemføre den slags arbejder uden den anden andelshavers accept.
lcj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28/02/2011 01:32

Indlægaf molan » 8/09/2011 12:23

Det er som grundregel rigtigt at du ikke kan modsætte dig at hun får lave ordentlige afløbsforhold, men det skal gøre uden at forringe dine boligforhold eks. ved at sænke loftet.

Det kan altså være nødvendigt at føre et rør igennem dit badeværelse, men det må ikke på noget måde stille dig ringere end før. Hun må altså bekoste det ekstre det vil koste at holde dig skadesfri. I øvrigt skal hun alligevel afholde alle de udgifter som der er hos dig i din forbindelse inkl. maler, mure, VVS osv..

Hvis hun ikke grundet højdeforskel kan have passivet afløb, må hun affinde sig med at få et aktivt afløb (læs pumpeløsning) eller hæve sit eget gulv, så dit loft ikke sænkes. Hvis foreningen beslutter at sænke lofterne og lave sådanne afløb, skal det gælde for alle. Du skal så i øvrigt kompenseres for en etv. forringelse, men du kan også godt nægte den.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster