Udskiftning af faldstammer - i nyrenoveret badeværelse

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Udskiftning af faldstammer - i nyrenoveret badeværelse

Indlægaf Schousboe » 2/01/2013 15:39

Kære Board.

Jeg håber at der en der kan hjælpe mig i min kattepine. Købte i 2010 en andel i dårlig stand med et lille badeværelse.

I min iver for at flytte ind startede jeg renovering og ombygning af lejligheden - proceduren med ansøgning til kommunen, blev sat på standby, og er stadig ikke indsendt...
Alt er lavet efter foreskrifterne i byggereglementet - og udført af fagfolk (venner). Badeværelset er blevet udvidet med en bruseniche - loftet sænket med spots og udluftning til brus.

Problemet er nu at andelsforeningen vil udskifte alle faldstammer i ejendommen (2 etager jeg bor i stuen). Udskiftningen vil kræve at mit nye badeværelse - skal splittes ad. Hvad gør jeg? Vil koste min. 20.000 kr. plus en masse unødigt besvær.

Faldstammerne er i god stand, ifølge min VVS'er. Så det giver ikke umiddelbart menig at udskifte dem nu - kan man lave en aftale, hvor man skiller badeværelset ad når/hvis det bliver nødvendigt?

Ville en godkendelse af ombygningen have ændret ved mine rettigheder?

Foreningen er godt klar over at jeg har bygget om. Men har ikke rykket for en godkendelse.
Schousboe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2/01/2013 15:10

Re: Udskiftning af faldstammer - i nyrenoveret badeværelse

Indlægaf molan » 7/02/2013 12:13

Schousboe skrev:Kære Board.

Jeg håber at der en der kan hjælpe mig i min kattepine. Købte i 2010 en andel i dårlig stand med et lille badeværelse.

I min iver for at flytte ind startede jeg renovering og ombygning af lejligheden - proceduren med ansøgning til kommunen, blev sat på standby, og er stadig ikke indsendt...
Alt er lavet efter foreskrifterne i byggereglementet - og udført af fagfolk (venner). Badeværelset er blevet udvidet med en bruseniche - loftet sænket med spots og udluftning til brus.

Problemet er nu at andelsforeningen vil udskifte alle faldstammer i ejendommen (2 etager jeg bor i stuen). Udskiftningen vil kræve at mit nye badeværelse - skal splittes ad. Hvad gør jeg? Vil koste min. 20.000 kr. plus en masse unødigt besvær.

Faldstammerne er i god stand, ifølge min VVS'er. Så det giver ikke umiddelbart menig at udskifte dem nu - kan man lave en aftale, hvor man skiller badeværelset ad når/hvis det bliver nødvendigt?

Ville en godkendelse af ombygningen have ændret ved mine rettigheder?

Foreningen er godt klar over at jeg har bygget om. Men har ikke rykket for en godkendelse.


Foreningen har ret til foretage de nødvendigt udskiftninger og vedligeholdelse af installationerne eks. faldstammer, om de foretager reetablering eller ej er en anden sag. Som udgangspunkt er der ikke lovkrav om reetablering, så de behøver altså som udgangspunkt ikke - og man vil altid skift ALLE faldstammer samtidig, kun hvis der er tale om noget helt nyt mellem etageadskillelserne kan man undlade at foretage enkelte udskiftninger.

Udgangspunktet er derfor altid 100% udskiftning.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster