Indvendig vedligeholdelse i andelsbolig

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Indvendig vedligeholdelse i andelsbolig

Indlægaf TinaK » 5/04/2004 12:47

Vores vedtægter i andelsboligforeningen, hvori jeg bor, følger normalvedtægten mht. vedligeholdelse (§10: Al vedligeholdelse inde i boligen påhviler andelshaveren, bortset fra vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger, udskiftning af udvendige døre samt vinduer. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også eventuelle nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, så som f.eks. udskiftning af gulve og køkkenborde. Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også forringelse, som skyldes slid og ælde).

I forbindelse med utæthed i en radiator har jeg derfor fået at vide af bestyrelsen, at jeg selv står for denne vedligeholdelse (i dette tilfælde udskiftning til en ny radiator). Samtidig påstår bestyrelsen, at de på et møde har besluttet, at vedligeholdelse angående fælles installationer så som fjernvarmeanlægget skal foretages af foreningens tilknyttede håndværkere (som er langt dyrere, end hvad man ellers kan få de til).

Bestyrelsen har ikke underrettet os andelshavere om denne beslutning (vi får ikke automatisk referater fra bestyrelsesmøderne), og mit spørgsmål er derfor, om de kan kræve, at jeg bruger den VVS-mand, som er tilknyttet foreningen? Eller om jeg selv må vælge, hvem jeg vil bruge, når nu vedligeholdelsen ifølge vedtægterne påligger mig selv?

Der står intet i vores vedtægter - under punktet vedligeholdelse - om, at man skal bruge en bestemt håndværker. Til gengæld står der i den efterfølgende paragraf - under forandringer - stk. 5: "Arbejder vedrørende el-, gas- og vandinstallationer samt afløbsinstallationer må kun foretages af autoriserede installatører" (her står stadig ikke noget om de til foreningen tilknyttede). Hører radiatorer ind under dette?

Kan bestyrelsen uden videre beslutte, at andelshaverne skal bruge nogle bestemte håndværkere, eller skal sådan noget stå i vedtægterne og derfor vedtages på en generalforsamling først?

_________________
TinaK
TinaK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5/04/2004 12:22

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/04/2004 21:40

Bestyrelsen eller foreningen kan ikke bestemme hvilke håndværkere du skal benytte til arbejder inde i din lejlighed. Udskiftning af en radiator kan indebære arbejde på det fælles anlæg (vandaftapning og påfyldning) og der må foreningen bestemme.

Du skal selvfølgelig benytte autoriserede håndværkere hvor lovgivningen kræver det, f.eks. til VVS og EL.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf TinaK » 7/04/2004 15:54

Du skriver at: Udskiftning af en radiator kan indebære arbejde på det fælles anlæg (vandaftapning og påfyldning) og der må foreningen bestemme.

Med foreningen mener du da, at bestyrelsen kan vedtage det på et almindeligt bestyrelsesmøde - uden at det står i vedtægterne eller har været oppe på en generalforsamling?

Og hvis de kan vedtage det, er jeg som andelshaver så forpligtet til at følge dette, når bestyrelsen ikke har orienteret mig eller nogle andre andelshavere om deres beslutning (vi får ikke automatisk referater fra bestyrelsesmøderne, og der er ikke sendt noget ud til os om dette punkt).
TinaK
TinaK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5/04/2004 12:22

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/04/2004 12:05

Bestyrelsen skal sørge for den daglige drift af foreningen og i den forbindelse kan det være nødvendigt at sikre at der ikke foretages indgreb i de fælles installationer, til skade for øvrige beboere.

Der er ikke tale om en væsentlig beslutning som skulle vedtages på en generalforsamling, og du har jo fået besked om beslutningen på det tidspunkt hvor du havde brug for oplysningen.

Jeg har i praksis konstateret at fremmede VVS-installatører har medført problemer ved at undlade at genpåfylde vand, glemme at genåbne stophaver eller har bragt strengreguleringsventiler ud af den korrekte indstilling.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indvendig vedligeholdelse i andelsbolig

Indlægaf TinaK » 8/04/2004 20:46

Du skriver: "og du har jo fået besked om beslutningen på det tidspunkt hvor du havde brug for oplysningen."

Nej, det har jeg faktisk ikke - men det er en lang historie, som jeg i første omgang ville skåne dig og de andre brugere for. Men lad mig prøve at gøre det kort.

Radiatoren begyndte at løbe i januar. Jeg kontaktede bestyrelsen for at høre, om det var mig selv eller andelsforeningen, som skulle betale. Formanden sagde, at hun ikke vidste det, men at hun ville tjekke det. Dagen efter ringede hun og sagde, at jeg selv skulle betale (hun nævnte intet om, at jeg skulle bruge nogle bestemte håndværkere).

Jeg kontaktede den Vvs-mand, som foreningen normalt bruger, for at få et tilbud. Da jeg efter en uge ikke havde hørt noget, ringede jeg selv til ham for at høre prisen - han sagde, at formanden havde kontaktet ham og sagt, at jeg alligevel ikke selv skulle betale, og at han bare skulle skifte radiatoren og sende regningen til hende.

Da jeg ikke ville nøjes med hans ord, ringede jeg selv til formanden, som fortalte mig, at bestyrelsen på et møde dagen før havde besluttet, at radiatorer hørte ind under andelsforeningen, og at jeg derfor ikke skulle betale. Jeg stoppede herefter mine undersøgelser af priser his andre Vvs-installatører. Dagen efter kom foreningens Vvs-mand og satte radiatoren op - regningen blev betalt af foreningen.

Godt en måned senere kom et medlem af bestyrelsen så ind til mig og sagde, at bestyrelsen var blevet irrettesat af foreningens administrator - en sådan beslutning skal åbenbart vedtages på en generalforsamling, det kan bestyrelsen ikke selv beslutte. Derfor vil de nu have mig til at betale regningen, selvom det jo altså er dem, der har bestilt Vvs-manden og betalt regningen, som er meget dyrere, end hvad jeg ellers har kunnet få af tilbud.

Jeg mener ikke, at det kan være rigtigt, at jeg skal betale regningen, da det jo er bestyrelsen, som har begået en fejl, men for at få sagen afsluttet og være imødekommende har jeg tilbudt at betale en pris, som svarer til det billigste tilbud, jeg har kunnet få - også udført at en autoriseret installatør (svarer til lidt under halvdelen af regningens beløb).

Men nu er det så, at bestyrelsen kræver hele beløbet under hensyn til, at den har besluttet, at "vedligeholdelse angående fælles installationer så som fjernvarmeanlægget skal foretages af foreningens tilknyttede håndværkere" - og at jeg derfor alligevel skulle have benyttet den Vvs-mand, som på bestyrelsens opfodring satte radiatoren op.

Men den beslutning fortalte de mig altså intet om tilbage i februar, da jeg gik i gang med at undersøge priser (jeg er overbevist om, at det er noget, som de først har besluttet, da de fandt ud af, at de ikke uden om en generalforsamling kunne lægge radiatorer ind under andelsforeningen), og desuden kan de vel slet ikke kræve, at jeg skal betale en regning for arbejde bestilt og altså i første omgang betalt af dem?
TinaK
TinaK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5/04/2004 12:22

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/04/2004 21:03

Det er et rodet forløb, som jo ikke gør sagen nemmere.

Som udgangspunkt kan man ikke rekvirere arbejde for andres regning, og bestilleren skal derfor betale.

Måske var det en god ide for foreningen at præcisere udgiftsfordelingen i vedtægterne, så der ikke opstår tvivl igen. Eksempel kan ses på
http://www.ejendomsadministration.nu/vedligehold.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Før leje, nu andel, slidt gulv, hvem hæfter?

Indlægaf Nelson Andela » 1/02/2006 17:10

Jeg har lige overtaget en andel. Gulvet og køkkenet er meget slidt i fht. andre lejligheder i samme forening. Trægulvet er bejdset i en stærk farve og jeg ved ikke om en alm. afslibning kan gøre det pænt igen, eller om gulvet overhovedet kan holde til det.

Mit spørgsmål er så, hvem hæfter for evt. skader på gulvet? Tidligere andelshaver overtog først andelen for tre mdr. siden, op til nu har han boet tretten år i den som lejer. Er det så foreningen der hæfter, og hvad er så min klagefrist.

Mvh :smile8:
Nelson Andela
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/02/2006 00:04
Geografisk sted: København


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster