Ved renovering af ejendommen er rådgivers budget 50%for lavt

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Ved renovering af ejendommen er rådgivers budget 50%for lavt

Indlægaf kluddermor » 8/03/2016 17:59

Hej.
På forhånd skal jeg beklage den lange tekst.

Vores lille andelsforening på 10 andelshavere stod over for gennemgribende renovering af bygningen. Vi valgte derfor at hyre et eksternt firma til at stå for projektet. Rådgiverfirmaet blev hyret efter anbefaling af vores administrator.

Vi får opstillet et projekt, med udskiftning af tag, etablering af tagterrasse, isoleringer diverse steder, facaderenovering osv.

Rammebudget hedder 3 mill inkl moms.
Efter 4 håndværkerfirmaer har været i udbud, viser det sig, at det billigste tilbud ligger på 1,5 mill over.

Vi er naturligvis nødt til at have ny generalforsamling, da beboerne ikke får det de har stemt ja til, men vi er meget i tvivl om hvordan vi skal komme videre. Projektet gik i stå lige før jul, hvor vi fik håndværkernes tilbud.

Vi har skrevet kontrakt med rådgiverfirmaet ud fra ABR89 med tilføjelser og udspecificeringer her og der.
Der er indgået fastprisaftale på ca 200.000 kr. ex moms til rådgiver, og byggesagsadministrator (vores daglige admin) får ca 55.000 ex moms.

Rådgiveren har kommet med alternative løsningsforslag, som de er forpligtet til ifølge kontrakt. Sidste løsningsforslag hedder, at vi låner yderligere 600.000 kr. og får store dele af den oprindelige pakke. Dog udelades oppudsning af bygningen, så bygningen kommer på ingen måde til at se nyrenoveret ud, men kommer til stadig at se faldefærdig ud som i dag. Men 600.000 kr ekstra lån er også meget for så lille en andelsforening.

Vi kan også vælge at lave hvad vi kan for de oprindelige 3.mill, men så får vi ikke tagterrasse og isoleringer, hvilket er forbedringer af ejendommen, der skulle være med til at sikre, at andelsværdien ikke styrtdykker efter de store lån.

Beboerne føler sig bondefanget og mangler ord og handling.

Rådgiverfirmaet har ret til at tage 11% honorar for uforudsete udgifter, men har fraskrevet sig yderligere honorar, hvis vi låner yderligere penge. Men efter nærlæsning af ABR89 og kontrakt, så synes jeg ikke at deres fejlberegninger på 50% hører under uforudsete udgifter.
Hvad siger I, hvad er normalen?

De har også allerede faktureret os 45% af honorar som de i følge kontrakten er berettiget til, når hovedprojektet er afsluttet. Vi har foreløbig afvist at betale, for vi mener ikke de har leveret et hovedprojekt vi kan acceptere.

Men hvornår kan man tale om at de har leveret et hovedprojekt? Jeg kan ikke finde det nærmere specificeret i ABR89 eller kontrakt.

Vores administrator mener at de er berettiget til både de 11% og at de snart kan honoreres med 45% for hovedprojektet, fordi de er kommet med alternativ løsning. (administrator har samarbejde med rådgiverfirmaet i følge deres hjemmeside, så er de helt upartiske?)

De er vel ikke forpligtet til at levere hele renoveringen for 3 mill. når kontrakten siger, at de skal komme med alternative løsninger hvis budgettet overskrides? Men har de et ansvar i forhold til så stor en afvigelse fra rammebudgettet?
De havde også lavet en tidsplan, der siger, at renoveringen skulle starte her i uge 10 og afsluttes i slutningen af juli. Men det kommer de heller ikke til at holde. I følge ABR89 er de også ansvarlige for overholdelse af tidsplan. Kan vi forlange kompensation for tidsoverskridelsen? Der er ikke indgået aftale om dagsbod.

Vi kan ikke finde ud af om dette her kræver retssager osv, eller om det kan klares via forhandlinger?

Beklager den lange post, men jeg/vi er virkelig på bar bund og ved ikke hvem vi kan stole 100% på.

Håber der er nogle herinde, der kan pege os i den rigtige retning.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster