Indkørsler

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Indkørsler

Indlægaf Hybens » 25/04/2016 20:42

Vi er en lille forening på 10 andelsboliger som skal i gang med at renovere indkørsler. Der er lidt forskel på størrelsen af indkørsler, og derfor er mit spørgsmål.
Bestyrelsen har bestemt at den største indkørsel bliver den der bestemmer prisen, det vil sige at alle de huse der har mindre areal kan få penge til at lave noget andet for
eller de kan få penge sat ind på deres forbedringskonto.

Kan man bare gøre sådan, det er jo ikke den enkeltes indkørsel det er foreningens.

Svar så godt i kan
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf sfb » 26/04/2016 12:54

hej!
Det du beskriver her holder ikke i retten ?
Det vil jo være at gøre forskel på den enkle , der er vel indbetalt efter fordelingstal til vedligeholdelse .
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 26/04/2016 16:56

Vi har ingen vedligeholds konto, vi har taget lån som skal bruges til at finansiere nye tage på carporte og indkørsler. Jeg er helt enig i din udlægning, men hvor kan man henvende sig for at få det helt på plads.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 27/04/2016 00:02

Er der slet ikke nogen der ved hvordan man kommer videre med sagen, hvor får man hjælp
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf sfb » 27/04/2016 09:44

Hejsa!
Prøv at stille spørgsmålet til jeres Revisor ? Når året er slut er det jo ham/hende der skal skrive ok at dette kan holde !!
mvh.
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 9/05/2016 16:34

Er ikke kommet så meget videre, må man udbetale difference eller er det ulovligt.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf Sangeren » 13/05/2016 08:50

Hej Hybens

Hvad sagde Jeres revisor, nu du skriver at du ikke er kommet så meget videre? det lød som et meget godt råd fra SFB, som er en meget klog mand/kvinde.

Nu er jeg ikke advokat, men umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor det skulle være ulovligt at udlodde overskud fra foreningens regnskab, så længe det bliver fordelt ud fra kvm/andelsindskud. Men til at starte med, som SFB også kommenterer på, så er det jo foreingens ejendom, og derfor kan man ikke fordele pengene ud fra hvilken størrelse indkørsel de har, med mindre de på en eller anden måde indgår i andelsbeviset så den enkelte andelshaver har råderet over det på samme måde som deres beboelsesdel. Principielt kunne foreningen jo vælge at skrotte hvem der havde hvilke indkørsler, og fordele dem efter hvem der ville leje dem... lidt lige som kælderrum.

Men igen. Spørg Jeres revisor :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 13/05/2016 17:47

Har ikke haft mulighed for at snakke med revisor endnu så ved ikke lige noget pt.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf Mads507h » 14/05/2016 17:47

Her må jeg desværre give sfb ret i at det ikke holder Billede
Brugeravatar
Mads507h
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/03/2016 15:11

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 14/05/2016 21:35

Jeg er helt enig i at jeg ikke tror det holder, men kan ikke finde nogen steder hvor man finde svaret. Hvis man nu siger de 8 huse har en fordelingsnøgle som er 96/940 og de 2 har en fordelingsnøgle på 86/940 kan man bruge dem som model til at tilbagebetale lånet.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 21/05/2016 12:34

ingen der har det gyldne svar
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf Mads507h » 23/05/2016 20:11

Tror ikke at der er nogle her inde som er eksperter på lige dette punkt, men man ved jo aldrig
Brugeravatar
Mads507h
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/03/2016 15:11

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 23/05/2016 21:31

Nø selv ikke jens har et svar så det ender nok her desværre
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf sfb » 24/05/2016 10:43

Hej
igen--igen --du skal gå til jeres revisor for at få et svar der passer til din/jeres forening .
Du kunne også prøve at slukke for computeren , for så at læse i (Håndbog for private andelsbolig foreninger ) der vil du finde svar på mange at de ting du har stillet spørgsmål omkring.
Os der har været med i sådan cirka 30 år. har læst mangen en lære bog samt deltaget i et hav af kursus ,
God læse lyst.
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Indkørsler

Indlægaf Hybens » 24/05/2016 12:35

sfb skrev:Hej
igen--igen --du skal gå til jeres revisor for at få et svar der passer til din/jeres forening .
Du kunne også prøve at slukke for computeren , for så at læse i (Håndbog for private andelsbolig foreninger ) der vil du finde svar på mange at de ting du har stillet spørgsmål omkring.
Os der har været med i sådan cirka 30 år. har læst mangen en lære bog samt deltaget i et hav af kursus ,
God læse lyst.
sfb.


Jeg har kontaktet revisor men har intet svar fået retur endnu, nu har jeg boet i min andelsbolig siden 1989 altså over 30 år, så tror ikke jeg har behov for at slukke min pc og læse, jeg har den sidst nyeste ABF Håndbog for private andelsbolig foreninger, selv der kan jeg ikke finde svaret. Derfor bliver jeg ved med at henvende mig herinde, men tror jeg lukker den her.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Indkørsler

Indlægaf Sangeren » 24/05/2016 15:03

Efter at have læst med igen, kan jeg se at der jo ikke er tale om "normale" andelsboliger, men lyder mere som noget andelsrækkehus. Og der skal jeg blankt erkende at det har jeg ingen erfaring med, men synes du at have læst mig til at der gælder nogle lidt andre regler. Jeg er heller ikke engang advokat. Men jeg gætter på dine 30 års erfaring heller ikke er som advokat. Så derfor synes jeg klart at du skal følge SFB's råd, og kræve at få et svar fra revisor, da det er ham der i sidste ende sidder med ansvaret for at det går rigtig til med det økonomiske.

Og noget siger mig at ved andelsrækkehuse, er man også andelshaver med indkørsler og hele pivtøjet, eller altså har brugsretten over den. Men det burde jo fremgå af Jeres andelsbeviser og vedtægter. Men ud fra det, synes jeg ikke at det lyder som en vildt uretfærdig måde at fordele udgifterne/overskuddet ud i henhold til fordelingstallene. Men det er måske ikke helt tydeligt ud fra dit spørgsmål om hvordan de bliver fordelt i forhold til det.

Jeg tænker er det i virkeligheden et spørgsmål om 10 andelsbeviser med lad os sige hver 500kvm andelsbolig/grund/indkørsel, hvor nogle indkørsler er større end andres. Så regnskabet hedder den dyreste koster 100.000,- at lave, og de andre lidt mindre, men som så får mulighed for bruge deres andel af den lånte formue til andre projekter... Det ville jeg umiddelbart ikke mene ville være at gøre forskel på andelshaverne. Men mere ligne et fælles optaget lån der fordeles ud på andelshaverne.
For mig er det gode spørgsmål, er der indbetalt/optaget lån(som her mulighvis kan være det samme) efter fordelingstal til vedligeholdelse. Men igen, så er det nok revisoren der kan give dig det endelige svar, og hvis du er dybt uenig, er det nok noget der skal tages i en boligret.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Indkørsler

Indlægaf Kira » 12/09/2017 00:17

Hej
Min svigermor bor i en andelsbolig og lige udenfor hendes hoveddør er regnvandskloarken utæt/faldet sammen så den trækker sand ned i røret.
det skal selvfølgelig laves, men hvem skal betale ??
Min svigermor har hørt formanden som siger at det påhviler hende at får det ordnet, men kan det virkelig passe ??
På forhånd tak
Kira
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/09/2017 00:07

Re: Indkørsler

Indlægaf sfb » 13/09/2017 09:11

Hej.
Her hos ville det være foreningen der var betaleren. Med formandens svar skal du nok prøve at se i vedtægterne?
venligst
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Indkørsler

Indlægaf Kira » 13/09/2017 17:33

ok, dem må min svigermor så få fat i så må vi have dem kigget efter.
Tak for svar :-)
Kira
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/09/2017 00:07


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron