Gulvrenovering - hvem betaler?

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Gulvrenovering - hvem betaler?

Indlægaf Andelshaver Nielsen » 14/01/2005 15:45

Jeg bor i en stor og relativt velfungerende andelsboligforening i København.

I foreningen er der bred enighed om at huset ikke skal forfalde, og at vedligeholdelse skal ske med respekt for bygningens kvaliteter. Det gælder i nogen grad også vedligeholdelsen inde i lejlighederne, hvor det er bestyrelsen/en vurderingsmand der bestemmer, om afslibning af gulve må ske. Dette for at sikre at gulvene slides mindst muligt ved afslibning. Afslibning sker i praksis næsten kun i forbindelse med et salg, hvor vurderingsmanden afgør om gulvet trænger. Foreningen betaler afslibningen, sælger betaler dog et gebyr på ca. 1/3 af hvad afslibningen koster, vel at mærke uanset om gulvet skal slibes eller ej. På den måde får foreningen dækket nogle af omkostningerne til afslibning. Det er naturligvis ikke altid retfærdigt - man betaler samme gebyr om man har slidt meget på gulvet gennem 50 år eller om man kun har boet der i et halvt, så jeg vil gerne høre hvad andre foreninger gør.

I de kommende år må vi regne med, at gulvene ikke kan slibes mere, men skal udskiftes. Hvem skal betale? Nogle mener at foreningen skal betale, jeg mener det er bedre hvis vurderingsmanden ved salg afgør om gulvet skal skiftes hvorefter udgiften pålægges køber, der til gengæld får en del af udgiften tilbage ved salg, idet gulvet afskrives som en forbedring over f.eks. 25 år. Uanset hvad, ønsker de fleste nok, at vi skal sikre at bestyrelsen kontrollerer, at gulvene bliver renoveret på samme måde i alle lejligheder, evt. af samme firma. Hvad synes I? Hvordan gør man i andre foreninger?

Mvh.
Andelshaver Nielsen
Andelshaver Nielsen
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14/01/2005 15:39

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/01/2005 18:07

Information om emnet kan læses på
http://www.ejendomsadministration.nu/gulve.htm

Det fremgår af foreningens vedtægter hvem der skal betale for udskiftning.

jeg mener det er bedre hvis vurderingsmanden ved salg afgør om gulvet skal skiftes hvorefter udgiften pålægges køber, der til gengæld får en del af udgiften tilbage ved salg, idet gulvet afskrives som en forbedring over f.eks. 25 år.

Det har du ret i. På den måde bliver udskiftningsudgiften fordelt over mange år. En afskrivningsperiode på 30 år kan også anvendes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron