Udskiftning af faldstammer og badeværelser

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Udskiftning af faldstammer og badeværelser

Indlægaf NFL » 1/02/2005 11:10

Hej

Vi er en lille andelsforening på Amager, der står for at skulle udskifte faldstammer i alle lejligheder i løbet af det kommende års tid. Vi har meget lidt erfaring med større istandsættelser, så jeg har to spørgsmål, som jeg håber nogen kort kan hjælpe mig med?

- hvilken type virksomhed skal jeg have fat i for at få et tilbud? Jeg går ikke ud fra at det er en opgave VVS'en henne på hjørnet kan klare for os, så jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal finde en række virksomheder, som jeg kan få tilbud fra.

- en lille del af ejendommens badeværesler er renoveret af andelshaverne, de resterende er i meget dårlig stand. Såfremt foreningen valgte at istandsætte baeværelserne i samme forløb, som faldstammerne blev udskiftet, hvad sker der så med andelsværdien? Tilfalder værdistigningen af den enkelte lejlighed andelshaver eller tilfalder den foreningen, som har betalt for det? Og i så fald at det tilfalder andelshaver ved salg, kan vi da kompensere de lejligheder, der ikke er interesserede i modernisering?

Håber nogen kan hjælpe mig, men jeg er helt ny her, så jeg ved slet ikke om det er det rigtig sted at henvende sig...

Mvh N. Lee
NFL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/02/2005 11:05
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/02/2005 22:16

Udskiftning af faldstammer udføres af autoriserede VVS-installatører, og formentlig også af ham henne på hjørnet.

Kig i jeres vedtægter for at konstatere hvem der skal vedligeholde eller forny de pågældende bygningsdele. Hvis det står uklar kan eksempler ses på
http://www.ejendomsadministration.nu/vedligehold.htm

Forbedringsværdien tilfalder den der betaler udgiften.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf jhhdk » 1/02/2005 23:18

Nu kan jeg desværre ikke huske navnet på det VVS firma vi brugte, ellers ville jeg meget gerne advare om at dem skal i ABSOLUT ikke bruge. Som en af de andelshavere som havde fået sat mit badeværelse i stand har jeg selv foranstalte genopretning efter VVS firmaet havde været igang.
Vær forsigtig med hvem i vælger og tilføj eventuelt krav om at VVS firmaet/entrepenør afholder udgifter til genopretning i kontrakten.
jhhdk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1/02/2005 17:41
Geografisk sted: Søborg

Indlægaf JMIP » 5/06/2005 16:31

Jeg har læst Jens' svar og har checket den side du henviser til Jens, fordi vi står i en situation hvor vi skal totalrenovere vores køkken. På vores generalforsamling talte bestyrelsen om, at det i løbet af året nok er tid til at skifte faldstammer. Jeg har kontaktet dem fordi vi ikke er interesserede i at sætte helt nyt køkken op for så om måske tre måneder pille dele af det ned i forbindelse med renovering af faldstammer.

Mit spørgsmål er derfor: bestyrelse mener vi skal bekoste udskiftningen, mens jeg mener at det må være foreningen. Hvem har ret?

Der står i vores vedtægter at 'Andelshaver har pligt til at vedligeholde lejligheden...som efter lejeloven påhviler en lejer.'
I følge lejeloven skal udlejer holde ejendommen forsvarligt vedlige herunder 'Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand og varme'
I følge det link du har vedhæftet er det andelshaverens anvar at vedlgeholde lejligheden - 'bortset fra vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger'. Er en faldstamme en fælles forsyningsledning?

Min fortolking af ovenstående citater fra lejeloven og dit link, er at det er andelsforeningen som skal bekoste udskiftningen af faldstammen. Er det korrekt?
JMIP
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4/04/2005 14:53
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster