Fugt/skimmelsvamp

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Fugt/skimmelsvamp

Indlægaf Kibbbs » 12/03/2005 22:18

Hej

Jeg bor på 1. sal i en andelslejlighed, og har i siden jeg er flyttet ind, haft problemer med alergi når jeg befinder mig i lejligheden - og jeg er ikke den eneste, mange personer nyser og deres næse begynder at løbe når de besøger mig. Nogle dage er kan man dog fint være i lejligheden og andre dage kan det være meget slemt.
Jeg har en mistanke om at det kan skyldes fugt i ydermuren og at der er opstået skimmelsvamp. (et firma har undersøgt hele ejendommen og det er konstateret at der er problemer med opstigende fugt i studeetagen, og at der derfor vil blive opsat fugtspærre.)
Mit spørgsmål er så om det er andelsforeningen eller mig som skal betale for undersøgelsen og evt fjerning af skimmelsvampen i min lejlighed?
Kibbbs
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/03/2005 21:59
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/03/2005 22:56

Man skal selv dokumentere de krav man fremsætter.

Skimmelsvamp skyldes oftest mangelfuld udluftning.

God information kan læses på
http://www.wormslev.dk/default.asp?id=4 ... =searchbox

http://www.wormslev.dk/default.asp?ID=344
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kibbbs » 12/03/2005 23:17

Tak for svaret, men skal andelsforeningen så betale hvis jeg kan dokumenter at der er skimmelsvamp i min lejlighed?
Kibbbs
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/03/2005 21:59
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/03/2005 01:36

Andelsboligforeningen skal betale hvis skimmelsvampen skyldes manglende vedligeholdelse fra andelsboligforeningens side.

Man kunne f.eks. forestille sig at et tagnedløbsrør var istykker i længere tid og at muren derfor konstant var våd. Andelsboligforeningen er ansvarlig for følgeskader af sådan manglende vedligeholdelse.

Skimmelsvamp skyldes dog oftest mangelfuld eller forkert udluftning, kombineret med kolde bygningsdele, som den pågældende andelshaver selv er ansvarlig for.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster