Jeg vil lige vende et spørgsmål med jer, før jeg tager det op på aftenens generalforsamling.
Vores bestyrelse har lavet et forslag om at omlægge vores eksisterende fastforrentede 5% realkreditslån på 8,5 mill i forbindelse med at vi skal låne nogle penge til nogle kloakreparationer.
Da jeg ikke rigtig kan få tallene til at hænge sammen vedrørende vores årlige renteudgifter, spørg jeg en fra vore sbestyrelse om, hvorfor vores årlige renteudgifter ikke stiger med mere en små 60-70.000 kr, i forbindelse med vi låner en million mere til 7%.
Hun fortæller at vi jo får en kursgevinst og vi samtidig optager det nye lån på 9,5 til samme rente, som det gamle lån. Det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen, idet jeg syntes at kursgevinst kun er noget man kan få hvis man opkovntere til en højere rentesats. Men hun holder fast og siger at vi får begge dele.
Så jeg vil høre jer, om ovenstående virkelig kan lade sig gøre, at man kan få både kursgevinst og samme lave fastforentede rente. Hun fortalt mig gentagende gange, at renten var fastforrentede, men det kunne jo være der var sket en misforståelse og hun talte om et flexlån. Men selv hvis det var et flexlån, så er renten jo ikke nede i 5%.