Er administratorer uden ansvar?

Skal foreningen vælge fastforrentet lån, rentetilpasningslån (flexlån), kort løbetid, lang løbetid eller stående lån uden afdrag.

Er administratorer uden ansvar?

Indlægaf moccha » 22/07/2006 17:35

Følgende artikel er jeg faldet over på www:

Rentestigninger truer andelsboliger
22. mar. 2006 06.58 Erhverv
Købere af nye andelsboliger kan brænde fingrene alvorligt, hvis renten fortsætter med at stige.

Sådan lyder advarslen fra flere boligeksperter.

Mange nye andelsboligforeninger bliver baseret på de billigst mulige lån, og det er også de mest risikable.

- Der sidder rigtigt mange andelsboligforeninger med afdragsfrie F1-lån, og det er nærmest en tikkende bombe, mener den århusianske boligadvokat Michael Thygesen, der har adskillige andelsboligforeninger som klienter.

Nogenlunde enslydende er advarslen fra en række andre kendere af andelsboligmarkedet:

Hvis renten stiger endnu mere, står mange nye andelsboligforeninger skidt.

Deres medlemmer har generelt en ringere økonomi end boligejere, og samtidig kan det være sværere for en forening at opnå enighed om mere sikre, men dyrere lån.

Revisor Peter Kajhøj, der har mange østjyske andelskunder, peger også på, at der ikke er rentefradrag for andelsforeningernes realkreditlån.

- En væsentlig forskel er, at skattevæsnet via rentefradraget betaler en tredjedel af renterne for boligejere, mens andelsbolighaverne må betale det hele selv. På den måde har boligejerne råd til en højere rentestigning end andelsbolighaverne, siger Peter Kajhøj.

Alene det sidste halve år er den korte rente hævet med 0,6 procentpoint.

Jyske Bank i Silkeborg vurderer, at der formentligt kommer yderligere et par renteforhøjelser inden året er omme, og stigningen når dermed op på samlet 1,1 procentpoint.

Den slags gør rigtigt ondt i andelsboligforeningerne; især i en by som Århus, hvor mange af andelene er købt af studerende, og hvor ejendommene er så dyre, at de fleste nye andelsboligforeninger har taget de billige, men risikable F1-lån for at få økonomien til at hænge sammen.

- Hvis foreningens lån er på 6 millioner kroner, og renten stiger bare en procent, så er det en ekstra udgift på 60.000 på årsbasis. Det svarer til 5000 kroner per måned fordelt på 5-7 andelshavere, og det kan være en meget stor byrde for den enkelte, siger Peter Kajhøj.

Skrevet af: Lene Kok


Her er det så jeg undrer mig. De selvsamme administratorer har x antal måneder tilbage, haft en finger (ja måske endda en hel hånd) med i spillet om at få gamle, billige andelsforeninger solgt og opløst.
Dengang velvidende at en nye andelsforening, vil blive lavet på risikable lån.
Måske er det bare en måde at dække sig ind på via ovenstående artikel; jeg mener deres roller i modellen med at opløse foreninger er meget, meget amoralsk.

Jeg behøver bare tænke på dem, som har købt, der hvor jeg kommer fra, det er netop hovedsageligt studerende/unge mennesker, som ikke har råd til at købe en ejerlejlighed og derfor nu risikerer at "gå på røven" i en andelsforening, som de troede var et godt køb. Jeg får en underlig fornemmelse i maven på deres vegne.

Er det sådan vi ønsker boligmarkedet skal være for de kommende generationer?

Den tikkende bombe ligger lige for, med administratorerne som fyrværkere.

mvh. moccha :smile24:
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/07/2006 12:36

Hej Moccha

Nu er det ikke administratoren som træffer beslutningen om opløsning af en forening. Det gør andelshaverne selv. Muligheden for at omdanne en opløst forening til en ny forening er elimineret af loven. Investoren som har købt andelshaverne ud kan først etablere en ny forening minimum 5 år efter opløsningen.

Med de nye valuarvurderinger, som sætter prisen nær maksimum = prisen ved opløsning, er der ikke behov for at opløse foreningen for at andelshaverne kan få en stor pose penge i hånden. De kan forsøge at sælge andelen på regulær vis.

Faren ved stigende renter i forbindelse med variable lån er et fænomen som kendetegner de nybyggede andelsboligforeninger. Her sminker man økonomien ved at tage de absolut billigste lån på markedet for at boligudgiften holdes nede og de er ikke lave endda. De billigste lån er som bekendt også de farligste. Når man tænker på at en forening skal eksistere i mange år, er det kortsigtet at basere økonomien på F1 og OA-lån.

Sorteper bliver en køber som ikke har sat sig ordentligt ind i tingene. Ja, et almindelig andelskøb er nu blevet ligeså kompliceret som et ejerkøb.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf moccha » 23/07/2006 12:55

Hejsa 4ndelshaveren.

4ndelshaveren skrev:Nu er det ikke administratoren som træffer beslutningen om opløsning af en forening. Det gør andelshaverne selv.


Jeg vil vove den påstand at en administrator er i stand til at manipulere med en bestyrelse og dermed en en hel andelsforening.
Det var i hvert fald hvad der skete i vores forening.

4ndelshaveren skrev:Muligheden for at omdanne en opløst forening til en ny forening er elimineret af loven. Investoren som har købt andelshaverne ud kan først etablere en ny forening minimum 5 år efter opløsningen.


Nej du har ret, jeg skulle nok have præciseret at det gælder de andelsforeninger, som nåede at blive opløst inden den nye lov trådte i kraft i foråret 2005.
Herefter blev det rigtigt nok umuligt at opløse foreninger efter Århusmodellen.

Mvh moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/07/2006 13:08

Det lyder vanvittigt at en administrator vil gennemtvinge en opløsning, men hvis jeres administrator vil miste en klient....Som sagt stemmer i for opløsningen til GF.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf moccha » 24/07/2006 00:16

Det lyder ligeså vanvittigt at ordet "valuar" aldrig er blevet nævnt som en mulighed. Igen, det handler vel om at kunne manipulere folk derhen, hvor man ønsker dem...og så stemmer vi!

moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30


Tilbage til Realkreditlån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster