SDO lån

Skal foreningen vælge fastforrentet lån, rentetilpasningslån (flexlån), kort løbetid, lang løbetid eller stående lån uden afdrag.

SDO lån

Indlægaf LAA » 26/02/2007 22:02

Hej,
Vi er en forening som påtænker at omlægge vores lån til SDO - de såkaldte særligt dækkede obligationer, når muligheden kommer. Ideen skulle være at reducere vores finansieringsudgifter (dvs. fjerne afdragsdelen) således at den enkelte beboer kunne få en billigere boligafgift.

Idag figurerer (diskussionoplægget fra regeringen) der flere muligheder bl.a. at SDO-baserede lån i princippet kan være afdragsfri i det uendelige.

Er der nogle som har leget med samme tanke ? ...

hilsen
Laa
LAA
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 13/08/2005 22:27

Indlægaf zuma » 27/02/2007 09:54

Det er mig bekendt ikke faldet endeligt på plads, hvorfor de fleste formentlig vil afvente det konkrete indhold i lånetyperne, og måske lige vente til diverse startvanskeligheder er overvundet.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf AB KBH 2100 » 27/02/2007 10:56

Spørgsmålet er om de nye afdækkede obligationer (SDO`er) i det hele taget medfører en billigere finansiering end de nuværende realkreditlån.

Derudover er der et par ting, der vil være anderledes end eksisterende realkreditlån herunder (så vidt jeg er informeret) at konverteringsretten forsvinder medmindre den købes seperat, at belåningsgraden i starten kun vil blive 70 % stigende til 75 % (lavere end den nuværende maksimal grænse for realkredit på 80 % for bolig) og sidst (men ikke mindst) så vil der være tale om at der vil skulle betales ekstraordinære afdrag (tvungne), eller stilles yderligere sikkerhed, hvis pantet bliver forringet i værdi (læs: ejendommen falder i værdi). Dette vil betyde at en låntager vil kunne blive tvunget til at sælge sin ejendom selv om at vedkommende kan betale de løbende ydelser på lånet (en kraftig forringelse).

Alt i alt tror jeg således ikke man skal skrue sine forventninger for højt op, hvis man ikke har godt med penge i forvejen.
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf LAA » 2/03/2007 10:37

AB KBH 2100..
Tak for dit bidrag. Jeg er enig i dine betragtninger - ikke mindst det første - om SDO-lån overhovedet bliver billigere.

I vores situation er soliditeten i foreningen høj (over 80%)...hvorfor en lånebegrænsning af finansieringen er knap så aktuel. Og det er her at vores ideer begynder at umle omkring udnyttelse af SDO-lån med henblik på at 'stoppe' betaling af afdrag. Det vil give muligheder for
- enten lavere boligafgift eller nye muligheder for flere forbedringsprojekter/investeringer.

Men lad os se hvilke forslag finansieringsinstitutterne bringer til bordet, som kan gavne forbrugerne......
LAA
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 13/08/2005 22:27

Indlægaf zuma » 2/03/2007 10:44

zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Realkreditlån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron