af Løvendahl » 16/06/2010 00:44
I er blevet erklæret konkurs, fordi I ikke har betalt jeres forpligtelser overfor långiver som de forfaldt, og fordi denne betalingsudygtighed ikke kan anses at være forbigående.
Ifølge vedtægten hæfter i højest sandsynligt solidarisk, og det er derfor vigtigt at vide, om det er solidarisk indbyrdes i foreningen og pro rata hæftelse i forhold til kreditor. Hvis du ejer en andel til en værdi af 1.000.000,- og der er gæld til kreditor for 1.000.000, og andelen bliver solgt for 900.000,- på tvangsauktion, skylder du 100.000,- til kreditor hvis det er pro rata hæftelse i forhold til kreditor. Betaler du de 100.000,- eller indgår en afdragsordning er du kvit, når du har betalt din gæld ud! Ved en solidarisk hæftelse overfor kreditor, kan kreditor gå løs på dig, hvis de andre ikke betaler. Så selvom du har betalt 100.000,- kan kreditor forsæt kræve udækkede krav hos andre andelshavere dækket af dig, og du får derefter et ofte værdiløst regreskrav mod dine tidligere naboer.
Andelsforeningen er død og konkursboet er en juridisk person, som skal realiserer værdierne til fordel for kreditorerne. Konkursboets eneste formål er at afvikle andelsforeningen.
Du må først have klarlagt om din andel og indflydelse er overgået til kurator, for hvis den er det, har du jo ikke længere råderet over din bolig. Du skal derfor indgå en lejeaftale med kurator, på lejelovens vilkår og til en leje, som er tilsvarende det, som det koster at leje en tilsvarene lejlighed pr m2 i dit område. Her kan du ofte spare penge i forhold til din nuværende månedlige ydelse, og samtidig må du kunne søge boligstøtte.
Jeg mener ikke du kan blive sat ud med dags varsel, og er også beskyttet af trangsbeneficiet i retsplejelovens § 509. I konkursloven er § 37 ophævet overfor dig som andelshaver, hvilket vil sige, at såfremt din andelsbolig er omfattet af trangsbeneficiet, inddrages den ikke i konkursboet. Er den ikke det, antager jeg at retsplejelovens § 559a følges.
Det er foreningen og ikke dig som er gået konkurs. Du har en andel i foreningen og det er denne andel som jeg anser at du hæfter med, og dette må derfor betyde, at hvis den andel sælges af konkursboet, skal foreningens og derefter dine panthavende kreditorer have del i udbyttet fra din andel. Du har forsat et gældsforhold til dine egne udækkede kreditorer, som har lånt dig penge til andelen, og dine forpligtelser overfor andelsforeningens konkursbo består kun, hvis du har indvilget i at hæfte med mere end dit indskud.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.
Venlig hilsen
Løvendahl
Cand.jur.Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på
info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00