andelsforening tæt på konkurs

Skal foreningen vælge fastforrentet lån, rentetilpasningslån (flexlån), kort løbetid, lang løbetid eller stående lån uden afdrag.

andelsforening tæt på konkurs

Indlægaf andelshjælp » 15/06/2010 23:05

Situationen er den, at der for et par dagen siden blev besluttet at indstille betalingerne til vores långiver i andelsforeningen. Så vi venter nu blot på at blive erklæret officielt konkurs. Efter beslutningen skulle der vælges en ny bestyrelse, men ingen blev valgt, hvorfor der nu ikke er nogen vej tilbage.

Vi hæfter kun for vores andelsværdi, men långiver var tilstede og fortalte at hvis det var vores valg kunne en konkursbehandling trække ud(2-3år), i det tidrum ville det være kurator der skulle administrere ejendommen i bestyrelsens sted, og vi ville stadig være at betragte som andelshaverer i den periode, hvorfor vi stadig skulle betale den høje andelsleje.

Jeg tænker nu på om der er nogen muligheder for på nogen måde, at komme ud med skinnet på næsen. Hvis man eksempelvis dropper at betale sin husleje, vil man formentlig blive ekskluderet, men hvornår ophører så ens "forpligtigelse" til at betale husleje? er det ved selve eksklusionen, eller hvordan er man stillet? :smile8:

Andre farbare veje og ideer modtages gerne.
andelshjælp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15/06/2010 18:23

Andelsbolig konkurs solidarisk el pro rata hæftelse for gæld

Indlægaf Løvendahl » 16/06/2010 00:44

I er blevet erklæret konkurs, fordi I ikke har betalt jeres forpligtelser overfor långiver som de forfaldt, og fordi denne betalingsudygtighed ikke kan anses at være forbigående.

Ifølge vedtægten hæfter i højest sandsynligt solidarisk, og det er derfor vigtigt at vide, om det er solidarisk indbyrdes i foreningen og pro rata hæftelse i forhold til kreditor. Hvis du ejer en andel til en værdi af 1.000.000,- og der er gæld til kreditor for 1.000.000, og andelen bliver solgt for 900.000,- på tvangsauktion, skylder du 100.000,- til kreditor hvis det er pro rata hæftelse i forhold til kreditor. Betaler du de 100.000,- eller indgår en afdragsordning er du kvit, når du har betalt din gæld ud! Ved en solidarisk hæftelse overfor kreditor, kan kreditor gå løs på dig, hvis de andre ikke betaler. Så selvom du har betalt 100.000,- kan kreditor forsæt kræve udækkede krav hos andre andelshavere dækket af dig, og du får derefter et ofte værdiløst regreskrav mod dine tidligere naboer.

Andelsforeningen er død og konkursboet er en juridisk person, som skal realiserer værdierne til fordel for kreditorerne. Konkursboets eneste formål er at afvikle andelsforeningen.

Du må først have klarlagt om din andel og indflydelse er overgået til kurator, for hvis den er det, har du jo ikke længere råderet over din bolig. Du skal derfor indgå en lejeaftale med kurator, på lejelovens vilkår og til en leje, som er tilsvarende det, som det koster at leje en tilsvarene lejlighed pr m2 i dit område. Her kan du ofte spare penge i forhold til din nuværende månedlige ydelse, og samtidig må du kunne søge boligstøtte.

Jeg mener ikke du kan blive sat ud med dags varsel, og er også beskyttet af trangsbeneficiet i retsplejelovens § 509. I konkursloven er § 37 ophævet overfor dig som andelshaver, hvilket vil sige, at såfremt din andelsbolig er omfattet af trangsbeneficiet, inddrages den ikke i konkursboet. Er den ikke det, antager jeg at retsplejelovens § 559a følges.

Det er foreningen og ikke dig som er gået konkurs. Du har en andel i foreningen og det er denne andel som jeg anser at du hæfter med, og dette må derfor betyde, at hvis den andel sælges af konkursboet, skal foreningens og derefter dine panthavende kreditorer have del i udbyttet fra din andel. Du har forsat et gældsforhold til dine egne udækkede kreditorer, som har lånt dig penge til andelen, og dine forpligtelser overfor andelsforeningens konkursbo består kun, hvis du har indvilget i at hæfte med mere end dit indskud.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Repo » 16/06/2010 09:36

Hej Løvendahl.

I A/B Thyra Danebod er det Nykredit som har et problem:

§ 5
Medlemmerne hæfter alene med deres indskud for forpligtelser foreningen vedrørende, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Et fratrædende medlem eller hans bo hæfter for forpligtelsen efter stk. l, indtil ny godkendt andelshaver har overtaget lejligheden og dermed er indtrådt i forpligtelsen.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf andelshjælp » 16/06/2010 11:17

Hej Repo og Løvendahl, tak for svarene

Vedtægterne i min forening ligner nedenstående og det betyder vel at man aldrig kommer til at hæfte for mere end sin andel værdi og at man kun kan tabe mere denne. Men hvorlænge hænger man på sin husleje? Jeg har læst betænkningen fra erhvervs og boligstyrelsen men jeg synes det virker som om at der ikke er nogen bagkant på hvorlænge de kan blive ved, er det også sådan i tolker det
http://www.ebst.dk/download/betankning/ ... /kap18.htm

vh andelshjælp
andelshjælp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15/06/2010 18:23

Andelshaverens retsstilling ved foreningens konkurs

Indlægaf Løvendahl » 17/06/2010 02:29

1.

Jeg skal lige gøre opmærksom på, at det er en forening og ikke en bolig, som er gået konkurs. Det er ikke bestyrelsen, som skal tvangssælge en enkelt andel, fordi andelshaveren ikke længere betaler sin ydelse, men en andelsforening, som på vegne af andelshaverne har optaget lån. Derfor er der et hæftelsesforhold mellem foreningen og realkreditinstituttet og et andet mellem foreningen og dens medlemmer. Hvis medlemmerne vil hæfte for foreningens gæld, skal det undersøges med hvor meget. Hæfter andelshaverne alene med deres indskud?


2.

Konkursboet skal sælge foreningens aktiver for at skaffe penge til kreditorene, og da foreningen ejer ejendommen, er det denne som kurator skal sælge. Når du nu ikke længere har råderet over din andel, skal gælden gøres op. Dertil bor du stadigvæk i en bolig, som ikke længere er din andel, da den kan blive solgt på tvangsauktion. Det er derfor nu vigtigt at få udredet, om du den forpligtelse du havde overfor foreningen til at betale din månedlige ydelse også er gyldig overfor kurator, hvis den er det, hvordan kan kurator så sælge din andel, hvis du overholder dine forpligtelser?

3.

Hvis kurator kan sælge din andel, bor du jo i virkeligheden til leje hos kurator/konkursboet, da du ikke længere kan råde over din andel. Spørgsmålet er du, om den ydelse du skal betale til kurator så ikke skal opgøres efter markedsleje, dvs. den måske lavere ydelse du skulle betale som lejer i stedet for andelshaver indtil kurator har fået din andel solgt?


Jeg synes denne sag er meget interessant, og vil meget gerne høre hvordan udviklingen går! Vil du ikke undersøge svarene på ovenstående og vende tilbage med svarene?

På forhånd tak!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Løvendahl » 17/06/2010 02:34

I øvrigt tak til Repo, for at komme med et godt eksempel på forholdet mellem foreningen og dens medlemmer.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Realkreditlån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron