Rentefradrag for hver enkelt andelshaver af foreningens gæld

Skal foreningen vælge fastforrentet lån, rentetilpasningslån (flexlån), kort løbetid, lang løbetid eller stående lån uden afdrag.

Rentefradrag for hver enkelt andelshaver af foreningens gæld

Indlægaf jj » 25/03/2012 01:27

Hej og tak for en god debat herinde.
Jeg har for nyelig i avisen Politikken læst at en del ejer lejligheds ejere snyder sig selv i skat idet de ikke indberetter deres del af ejerforeningens gæld.
Herved går de glip af et muligt fradrag i skat.
Hvordan forholder det sig med anbelsboligejere og fradrag for foreningens renteudgifter ???.
Det jeg tænker er naturligvis om jeg på nogen måde har mulighed for at fratrække nogle af min andelsboligforenings renteudgifter på min selvangivelse ???
Jeg bor i en andelsforening med ca. 50 andele, en gæld på ca 20 millioner (som blev optaget i slut 80 erne grundet omfattende istandsættelse) samt en vurdering omkring 72 millioner. Bygningerne er fra slut 1890 og andelsforeningen startet midt i 80 erne. Gælden er siden skiftet fra fastforentet til for nogle år siden at blive variabel forentet. Næsten halvdelen af vores boligafgift går til foreningens afdrag og lån.
Hilsen Jakob
jj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/05/2006 17:59
Geografisk sted: NØRREBRO KØBENHAVN

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 25/03/2012 20:26

Andelshavere har ikke fradrag for andelsboligforeningens renter - til gengæld betaler andelshavere ikke ejendomsværdiskat.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1823652

Andelshaverne har derimod fradrag for renterne af deres egne banklån, som eventuelt har pant i andelen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Realkreditlån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron