Inddragelse af loftsrum

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Inddragelse af loftsrum

Indlægaf Kenni » 18/05/2005 20:24

Hej

Jeg bor i en andelsbolig på 4 etage og har sandsynligvis muligheden for at inddrage et ubenyttet loftsareal lige over min lejlighed.
Umiddelbart er der ingen i foreningen der har noget i mod at dette sker og bestyrelsen er også med på ideen. Jeg skal selvfølgelig købe arealet hvorefter- formoder jeg - mit andelsbevis bliver opskrevet med den tilsvarende værdi. Men jeg er meget i tvivl om hvor vidt en inddragelse vil påvirke værdien på de eksisterende andelsbeviser i foreningen og har følgende spørgsmål:
1) Er værdien af fællesarealer typisk indregnet i alle andelsbeviser eller udgør værdien af et andelsbevis kun de enkelte lejligheder?
2)Vil inddragelsen betyde at eksisterende andelsbeviser i foreningen samlet skal nedskrives med fællesarealets værdi?
3) Hvis ja til 2, vil det sige at alle andelsbeviser rent fysisk skal ændres?
4) Kan denne inddragelse finde sted på en måde der ikke gør eksisterende andele skade, og uden de store komplikationer som nævnt i spg. 3?
5) Er det rimeligt at betale samme m2 pris for arealet som de eksisterende lejligheder når nu det drejer sig om et loftsrum der mangler vægge, isolering, vinduer mm, dvs. et rum der pt. er ubeboeligt?

Kan lige nævne at fællesarealet ikke figurerer i regnskabet med en særskilt værdi.

Jeg har set at der er flere på denne debat der har skrevet om emnet. Har dog ikke kunne finde svar på mine spørgsmål og vil gerne høre fra personer der har været i lignende situationer og evt. få en beskrivelse af hvilken procedure der her er blevet brugt.

Mvh.
Kenni Graversen
Kenni
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/05/2005 20:14

Indlægaf Erwin » 26/05/2005 15:48

Formentlig er både loft og kælder fællesarealer, og værdien af disse er fordelt forholdsmæssigt på alle andelene. Når et areal overgår fra fællesareal til en af andelene, sker der således en (mindre) forskydning af værdierne. Det vil vise sig i årsregnskabet ved en mindre justering i værdierne. ....

Men først bør du aftale fremgangsmåden med bestyrelsen. Det kan f. eks. være, at man beder ejendommens administrator om at udpege en uvildig valuar, der besigtiger loftsrummet og værdiansætter det. Måske skal der også laves en arkitekttegning af arealet. Administrator vil formentlig udarbejde en betinget overdragelsesaftale.....betinget ja, af generalforsamlingens godkendelse. I aftalen står der, at loftsarealet overføres til din andel mod betaling af x kr. ....Næste skridt bliver at få flertal....formentlig kvalificeret flertal, da der formentlig er tale om ændring af vedtægtsgrundlaget.....Når det er på plads, kan du få dit areal og foreningen kan få din betaling.

I næste års regnskab skal revisor huske at gøre en note om overdragelsen og fordelingstallene vil blive justeret. Det er kun dig, der skal have nyt andelsbevis....eller måske blot et tillæg til dit nuværende andelsbevis. Der er ikke brug for at ændre alle de andre andelsbeviser.

Ad dit spm 1) JA. --- Spm 2) Ja --- SPm 3) Nej ---spm 4) Ja, det gør ikke de eksisterende andele skade, idet foreningen jo modtager fuld kompensation for værdien. spm 5) Både ja og nej. For foreningen repræsenterer et bart loftsrum ikke nogen stor værdi, ganske givet er det en langt lavere kvadratmeterpris end den, der ellers gælder i ejendommen. PÅ den anden side kan det anføres, at den netop for dig repræsenterer en højere kvadratmeterpris, -- på grund af de muligheder, du får. Og når den først er overført til din andel, så får den jo samme kvadratmeterværdi som alle andre kvadratmetre i ejendommen! Men alle disse spekulationer kommer I udenom ved at lade en uvildig valuar fastsætte prisen, --- hvis I i forvejen bruger valuarvurdering af ejendommen, bør I bede ham om at lave vurderingen.

Og et godt råd: Sørg for at de forskellige opgaver bliver udført professionelt af bestyrelse, administrator og også ejendommens revisor.......glem alt om at spare nogle tusinde kroner ved at lave arbejdet selv, for så er der al mulig risiko for kritik, modstand på generalforsamlingen og for at det hele går i vasken. Held og lykke!

Med venlig hilsen Erwin
Erwin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20/09/2004 15:46

Indlægaf Kenni » 1/06/2005 11:03

Mange tak for hjælpen.

Kenni
Kenni
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18/05/2005 20:14


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron