Krav til hvilken håndværker

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Krav til hvilken håndværker

Indlægaf splitbus » 27/07/2005 08:49

I min andelsboligforening er man meget firkantet mht valg af VVS håndværker.

Mit problem er at jeg skal ha' installeret en radiator i soveværelset, men foreningen kræver at jeg bruger en bestemt VVS håndværker med begrundelsen om at han ved hvordan anlægget er skruet sammen (f.eks hvor der lukkes for vandet osv osv)

MEN (skal prøve at forklare simpelt) jeg skal "bare" ha ført et rør igennem en ikke bærende væg fra stuen ind i soveværelset vha et T-rør - vinkel stykket - balofix - termostat - radiator.
På røret i stuen hvorpå T-rør monmteres er der balofix så der kan lukkes for tilførelsen (Altså der skal IKKE lukkes på husanlæg).
.
Som en ekstra ting havde jeg faktisk tænkt mig at montere balofix på radiator, så jeg kan fylde radiator (begge) med vand inden monteringen.

Hvis ovenstående udføres af autoriseret VVS, kan foreningen så kræve radiator nedtaget efterfølgende.

Det der kunne ha været problemet med at vælge en anden VVS'er var at vi inden udførelsen af arbejdet var nød til at blive låst ind til fyret, men det behøver vi jo ikke nu og derfor "behøver" vi spørge om lov :-)
splitbus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/07/2005 08:39
Geografisk sted: kbh

Indlægaf christian K » 27/07/2005 09:31

Hmm, lidt firkantet ja, men forståeligt fordi at der er flere ting der skal overvejes når man tilføjer en radiator, f.eks. hvordan påvirker det belastningen af systemet, hvilke rør skal bruges, og hvilken type. Ting som foreningens VVSer burde have styr på, men som enhver anden VVSer også burde relativt nemt få overblik over. Er det fordi at han er megadyr foreningens håndværker at du ikke vil bruge ham?
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf splitbus » 27/07/2005 09:47

Han skal ha 10000 kr for at udføre arbejdet.

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at gå ned i dimensioner.

Belastningen af systemet er vel den samme uanset hvilken VVS'er der udfører jobbet :-)
splitbus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/07/2005 08:39
Geografisk sted: kbh

Indlægaf christian K » 27/07/2005 10:00

Det lyder dyrt så jeg forstår dig godt. Det jeg mente med belastning var om det i det hele taget kunne lade sig gøre at få en ekstra radiator på, tror ikke selv at det er et problem men det skal overvejes. Det handler hellere ikke kun om dimensioner, der skal også tænkes på spændningsrækkefølgen, selvom jeg har hørt om eksempler på at selv en autoriseret VVSer kan glemme dette. Dette kunne også være en grund til at foreningen kræver at der bruges en bestemt VVSer, sådan at de ved at arbejdet bliver udført ens hver gang, og der ikke er en masse forskellige inde over som har hver deres måde at gøre det på.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf splitbus » 27/07/2005 10:28

spændningsrækkefølgen ????
splitbus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27/07/2005 08:39
Geografisk sted: kbh

Indlægaf christian K » 27/07/2005 10:36

Ja, hvis der er brugt både kobber og jern rør i installationen, må kobber rørene ikke komme før jern rørene, idet at der så meget hurtigt vil opstå tæringshuller i rørene.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf Thor » 2/12/2005 17:17

Selvfølgelig skal tilbuddet være rimeligt, men det kan skabe mange problemer for øvrige beboere hvis VVS installationen ikke udføres tilfredsstillende. Du må ikke fylde alm vand på radiatorerne da kalken i vandet ætser systemet. Når der afmonteres en radiator mangler der vand på anlægget som skal genfyldes. Hvis dette udføres uden ejendommens "varmemester" får kendskab hertil kan han tro at der er en fejl på anlægget. Du må være indstillet på at betale ejendommens VVS faktura såfremt din VVS mand glemmer at åbne for varmestrengen igen, og Ejendommens VVS bliver tilkaldt.
Forslag: Få et uvildigt tilbud på arbejdet og forelæg dette for bestyrelsen. Tilbudet skal selvfølgelig indeholde advisering af naboer der bliver berørt af afbrydelsen, oplåsning af evt. loftrum m.v. samt genfyldning af anlægsvand).
Thor
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28/11/2005 16:54


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster

cron