fejl og mangler på bolig

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

fejl og mangler på bolig

Indlægaf karina » 9/01/2006 11:19

jeg har købt en gammel andelsbolig som var leje før jeg overtog den. Der er så nogle "småfejl" som bestyrelsen kalder dem, bla. løse fliser på toilet væggen som jeg mener ikke er en lille fejl da der måske er en vandskade. Bestyrelsen har ikke været og se på fejlen og har afvist klagen og mener jeg selv skal lave det. Jeg mener stadig at jeg har de her 14 dage at klage i efter overtagelsen af boligen.
Bestyrelsen siger jeg har købt lejl. som beset men hvad betyder det? Jeg har ikke set lejl. inden jeg sagde ja til at købe den og fik først lov at se den en mørk aften 14 dage efter jeg havde godkendt købet af boligen.
Hvad gør jeg nu , betaler selv?
mvh karina
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52

Indlægaf zuma » 9/01/2006 12:08

Kære Karina

At købe en andelsbolig som beset betyder reelt, at sælger fraskriver sig ansvaret for i hvert fald synlige fejl og mangler, hvilket løse fliser på toilettet må antages at være.

Noget andet er spørgsmålet om, hvorvidt man som sælger af en andelsbolig kan sælge den som beset om dermed fraskrive sig ansvaret for fejl og mangler. Dette spørgsmål er omdiskuteret, men jeg mener, at man i det tilfælde, som du her beskriver, altså i situationen, hvor en leje lejlighed bliver til en andel, og hvor andelsboligforeningen pludselig fremstår som sælger, da kan man godt sælge lejligheden som beset, idet foreningen så at sige aldrig har beboet lejligheden, modsat de situationer, hvor en almindelig sælger fraskriver sig ansvaret. Har der været udfærdiget en skønsrapport?

Hvis lejligheden er købt som beset skal det i øvrigt fremgå tydeligt af købsaftalen.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf karina » 9/01/2006 15:55

hej
Købsaftalen har jeg sendt videre til underskrift og der var ingen kopi. Men stadig mener jeg jo der er nogle mangler som skulle være lavet om det så var for lejers veligeholdelseskonto.
mvh karina
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52

Indlægaf HansL » 10/01/2006 00:12

I andelsboligloven §5 står: "Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge". Loven skelner ikke imellem, om andelslejligheden sælges af foreningen eller af en tidligere andelshaver.

Hvis der er mangler ved lejligheden har du derfor samme rettigheder, som hvis lejligheden var solgt af en tidligere andelshaver. Hvis der er utætte fuger i badeværelset, strider det imod bygningsreglementets regler for, hvordan et baderum skal være indrettet. Det betyder, at badeværelset ikke er i lovlig stand. Og det skal du selvfølgelig ikke finde dig i, uanset hvem sælgeren er.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf zuma » 10/01/2006 10:55

Hvis der i prisen er taget højde for at lejligheden sælges som beset, mener jeg ikke, at der er noget i vejen for at sælge efter denne fremgangsmåde.

Jeg er enig i, at loven ikke skelner mellem, hvem der fremstår som sælger, men jeg har brugt analogien fra en almindelig ejendomshandel, hvor f.eks. et dødsbo godt kan sælge som beset (idet de ikke har beboet ejendommen), hvorimod en almindelig sælger ikke uden videre kan sælge ejendommen som beset. Derfor mine tanker.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf HansL » 12/01/2006 00:51

Hvis der er mangler ved lejligheden, som køber skal bringe i orden, skal det afspejles i prisen på den måde, at der beregnes en reduktion som svarer til hvad det koster at ordne tingene. Hvis der ikke beregnes prisreduktion på denne måde, er det det samme som at sælge lejligheden til overpris, og det er ikke tilladt.

Det er ikke tilladt at lave en aftale om, at køberen overtager eventuelle fejl uden prisnedslag.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf karina » 16/01/2006 18:55

hej tak for svar
det er foreningen som står som sælger.
Jeg har lavet en liste med fejl og mangler som de så udbedre gratis. Jeg da jeg nævte de løse fliser på toilet sagde de nej uden at have set dem, men så holdt jeg fast ved at det var en fejl og viceværten så på dem og nu er det med under i gratis ting.
mvh karina
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron