Boligafgift

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Boligafgift

Indlægaf Ny andelshaver » 23/03/2006 21:15

Jeg har ikke de store penge og gøre godt med. Derfor er 1000 kr. pr. mdr. mange penge for mig. 1000 kr som boligafgiften er steget fra jeg købte andelsbeviset til nu. Og der er stadig 3 måneder til indflytning i den helt nybyggede bolig. Flertallet i foreningen ønskede mere sikkerhed mod rentestigning og andre ting. Og jeg bliver så fanget i dette spin. Så nogle af pengene er selvforskyldt af flertallet, og nogle er uforskyldt, da vi under ingen omstændigheder kunne komme ned på det lovede beløb. Selvom vi havde valgt den billigste låneform, så havde lånet ligget ca. 600 kr pr. mdr. over det lovede.

Men må mægleren/bygherren dette?
Ny andelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/03/2006 18:06

Indlægaf kandidat » 23/03/2006 21:50

Det kommer sikker an på den kontrakt I har skrevet under på. Men lur mig om bygherren/mægleren ikke har dækket sig ind for uforudsete udgifter eller rentestigninger. Men det er da bekymrende hvis I er blevet lovet en låneform som ikke engang har eksisteret, og det kan jeg ikke umiddelbart tror er i orden.

Men mit råd vil være at læse jeres kontrakt godt og grundigt igennem, finder I nogle ureglmæssigheder, så må I søge bistand ved en advokat.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Et alvorlogt problem for andelshavere!

Indlægaf frederiksberg » 23/03/2006 22:39

Andelshavere rammes hårdt af rentestigninger
Andelshavere risikerer at blive ramt på huslejen af rentestigninger. Når entreprenører sælger en andelsbolig, får andelshaverne selv ansvaret for vanskelighederne ved en eventuel rentestigning.

Sælgerne af andelsboliger er ikke forpligtede til at oplyse køberne om alternative finansieringsformer, og derfor kan andelslejligheder i nogle tilfælde sælges med langt større gevinst end ejerlejligheder. Dansk Ejendomsmæglerforening, Realkreditrådet, Finansrådet og Advokatrådet er nu gået sammen for at forhindre, at folk køber andelslejligheder uden at vide, hvad de går ind til.
(Ugebrevet Mandag Morgen side 2,23,24,25)
frederiksberg
Novice
Novice
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 19/10/2005 15:44
Geografisk sted: frederiksberg

Re: Boligafgift

Indlægaf moccha » 24/03/2006 01:04

Ny andelshaver skrev:Jeg har ikke de store penge og gøre godt med. Derfor er 1000 kr. pr. mdr. mange penge for mig. 1000 kr som boligafgiften er steget fra jeg købte andelsbeviset til nu. Og der er stadig 3 måneder til indflytning i den helt nybyggede bolig. Flertallet i foreningen ønskede mere sikkerhed mod rentestigning og andre ting. Og jeg bliver så fanget i dette spin. Så nogle af pengene er selvforskyldt af flertallet, og nogle er uforskyldt, da vi under ingen omstændigheder kunne komme ned på det lovede beløb. Selvom vi havde valgt den billigste låneform, så havde lånet ligget ca. 600 kr pr. mdr. over det lovede.

Men må mægleren/bygherren dette?


Det er surt at din andelsbolig er steget i boligafgift allerede inden du har taget den i brug.
Med tanke på artikel i EB igår (andelsbolig = rentefælder) kan du måske være glad for, at flertallet i din nye forening har valgt fastforrentede lån. Hvis renten siger bare 2% kan din andelsbolig stige med 2000-3000 kr.
Så er kr. 1000,- måske næsten spiseligt?

Mvh.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf zuma » 24/03/2006 09:20

Det afbefales derfor at alliere sig med en advokat i forbindelse med køb af nyopført andelsboliger, eller sørge for, at projektet er blevet gransket af et uafhængigt advokatkontor.

Den fremgangsmåde med at maskere den forholdsmæssige lave husleje via nogle afdragsfrie F1-lån er desværre ikke usædvanlig, og derfor rammes nyopstartede foreninger også noget hårdere ved rentestigninger end de gamle, der typisk kører med fastforrentede lån.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron