Andelsboligrapport

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Andelsboligrapport

Indlægaf PeterLib » 6/04/2006 17:14

Så er der udarbejdet en rapport om andelsboligerne i Danmark.

http://www.ebst.dk/file/4156/analyse-an ... rkedet.pdf

Kedelig er den, men den viser i det mindste, at andelsbolighaverne udgør de bedst uddannede bolighavere i Danmark!
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 7/04/2006 08:32

Jeg kan næppe forestille mig, at bagmændene til rapport har været på Vesterbro (kommer selv derfra), idet jeg har svært ved at se, at denne del af befolkningen skulle tilhøre den øverste del af det uddannelsesmæssige samfundslag :smile14:

Hvad er baggrunden for rapporten?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf PeterLib » 7/04/2006 19:46

Jeg spekulerer jo også lidt over hvad formålet med rapporten egentlig er. Man skulle jo tro, at der var noget "action" / politiske mål bag ved at en minister eller styrelse får lavet en sådan rapport. Men rapporten er som støvsuget for intentioner. Mystisk.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf pm » 16/04/2006 14:55

Hej PeterLib og Zuma – jeg synes at der er et par interessante ting i rapporten –

Hvem deltog? – tværministeriel gruppe med en overvægt af økonomer!!! – økonomi- og erhvervsministeriet, socialministeriet, skatteministeriet og finansministeriet. Det vil sige det er alle de "tunge" ministerier der er indvolveret.

Jeg læser de mere markante spørgsmål i rapporten som ønskes belyst – prissætning (valuarvurdering kontra offentlig vurdering) , antal og geografisk placering (overvægt i københavn og århus – der hvor der er mest tryk på boligmarkedet s 7) samt tilgængelighed.

Rapporten viser skatteministeriet at man har sovet i timen hvad angår den offentlige vurdering – det er markant hvor mange foreninger der er skiftet til valuarvurderingen i storbyerne i de seneste 5 år

Samtidig viser rapporten, at der ikke er nogen forskel på husstandsinkomst i den nye og den gamle andelssektor (forskellen er vel blot at de gamle andele er markant billigere at bebo) (s 8). Dette kunne danne belæg for at stramme beskatningen for andelsboliger – eller/og at det ikke vil volde de store problemer at slippe priserne fri for de gamle andele – det er de samme indtægtsgrupper der køber og beboer de 2 typer...

Tilgængeligheden - dvs. hvor nemt/svært er det at købe en andel i storbyerne er ikke god i den gamle andelsboligmasse, men man kommer hurtigt til i den nye.

Problemerne med penge under bordet er i tal meget lille – men behæftet med usikkerhed (spøjst at netop dette emne fylder så meget i den offentlige debat – måske fordi ABF profilerer sig meget på at gå imod)

Som jeg læser budskabet (i den del af rapporten som interesserer mig ) er det – at den eneste store forskel mellem den gamle og den nye andelsboligmasse er, at det er markant billigere at bebo de gamle lejligheder frem for de nye, og det derfor ikke er mærkeligt, at de er meget eftertragtede og svære at få fat i !

Mit bud er, at det skal bruges til at nærme de 3 andelsformer - gamle, nye og støttede mere til hinanden hvad angår pris og tilgængelighed - samt udgifter (læs : skat - at andelene generelt slipper for billigt relativt til øvrige boligformer...)

Regn med at det er det længere perspektiv og sigte - ikke "herognu" panikløsninger på boligmarkedet - hvor vil man hen?, og der er ingen tvivl om at det er i samfundets interesse at få andelene op i værdi og dermed i beskatningsgrundlag. Som en "sideting" tror jeg heller ikke der går mange år før realkreditten får lov til at tilbyde lån i andelsboliger - hele belåningsprocessen bliver i fremtiden langt smidigere med indførelse af digital /elektronisk tinglysning...men det er jo en helt anden sag...:-)




Peter
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 16/04/2006 21:41

Ja, man kan jo spekulere meget. Tænk, hvis der fx også er et "hemmeligt", ikke-offentliggjort kapitel, som analyserer, hvad der sker, hvis man tager velfærdskommisionen på ordet...

Dog forhindrer skattestoppet nok beskatning af andelsboliger.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf Klaverboxer » 17/04/2006 23:23

Der er ingen der har spurgt mig... :smile2:
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 20/04/2006 12:02

Det glæder mig PM, at du brugte tiden i påsken på lidt for os andelshavere relevant læsning, men jeg med min beskæftigelse helt forene mig med de økonomiske beregninger, men hvis det giver et frit marked, så fint for mig :smile2:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster