Er andelen for dyr?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Er andelen for dyr?

Indlægaf mouffie » 7/04/2006 21:04

Hej,

Jeg har ingen forstand på andelsboliger, men står overfor at skulle købe en i udkanten af Kbh (hvidovre) til 450.000 kr. Andelshaveren vil have 50.000 under bordet/for inventar. Boligafgiften er på 5800 inkl. vand og varme men minus el. Andelen er nybygget (hele bebyggelsen er fra 2004) og lejligheden er en to-værelses på 68 kvm. Han vil have pengene kontant i hånden og jeg har ikke meget tid at løbe på. Kan jeg risikere at brænde nallerne på det her? Er den for dyr? Kan jeg miste de 50.000 og så sælger han til en anden? :smile24:

Det er sikkert nogle dumme spørgsmål, men jeg aner ikke, hvor jeg ellers skulle spørge, da jeg ikke har meget forstand på området.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig??

Hilsen Mou
mouffie
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/04/2006 20:51

Indlægaf moccha » 7/04/2006 21:17

Hej mouffie.

Umiddelbart er det ikke noget, som jeg ville sige ja til. Det er en ny forening med nye lån, huslejen er vel ok - ikke billig, men sikkert heller ikke i den dyre ende (hvad er priserne i området, ligger Hvidovre ikke langt fra Kbh?)

Her i Jylland er det ikke særlig svært at købe en andelslejlighed i den nye andelsboligmasse, så med de oplysninger du giver, ville jeg sige nej tak til tilbuddet.

Og penge under bordet er grotesk - sælger har måske hørt for mange historier om penge under bordet, vel og mærke i den gamle andelsboligmasse. Tror sælger tager r**** på dig.

God weekend.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf 4ndelshaveren » 8/04/2006 15:36

Kig på det underliggende lån. Hvis den udgøres som 2 afdragsfrie lån + 1 flexlån er der fare i disse rentestigende tider. Hvis den er låst fast som et 5 pct. fast lån (dvs sikkerhed i fast boligudgift de nære 30 år) er det en god investering taget in mente at priserne er buldret frem i 2005 og du køber for at have tag over hovedet.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Tak for svar og endnu et spørgsmål..

Indlægaf mouffie » 8/04/2006 20:52

Jeg har fået at vide at andelsforeningen har 50% fastforrentede lån og 50% afdragsfrie. Sidstnævnte lån skal forsøges omlagt om et års tid. Er det noget, der til den tid vil kunne mærkes i boligafgiften (der nu er på 5800,-) og i så fald hvor meget, er der nogen der ved det?

På forhånd tak..

Mou

PS: jeg er ikke helt sikker på, man kan sammenligne KBH's boligmarked med det jyske, da efterspørgslen herovre er helt uhyggelig. Hvidovre ligger desuden lige op ad Kbh's kommune. Men hvis han ligefrem tager r... på mig vil det da være rimelig rart at vide.
mouffie
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/04/2006 20:51

Indlægaf moccha » 8/04/2006 22:41

Jeg ved selvfølgelig ikke om han tager r**** på dig, men jeg synes det lyder underligt at han vil tage penge under bordet for en andel i den nye andelsboligmasse.

Huslejen vil stige, hvis halvdelen af jeres lån skal lægges om fra afdragsfrie lån til fastforrentede.
Hvor meget ved jeg ikke, men hvis du poster nogle økonomioplysninger, så skal der nok sidde en her, som kan regne det ud i kroner og øre.

Hilsen moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf zuma » 10/04/2006 10:28

Du er nok også nødsaget til at komme med oplysninger om lånetypen. Er det F1, F5 eller andet i den dur, ellers bliver det svært at regne på, men det lyder ikke prangende i mine ører. Tag eventuelt et vidne med, hvis du vælger at betale penge under bordet, og så kør en sag imod sælger bagefter - jeg hjælper gerne.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Re: Tak for svar og endnu et spørgsmål..

Indlægaf anrosen » 26/04/2006 14:04

mouffie skrev:Jeg har fået at vide at andelsforeningen har 50% fastforrentede lån og 50% afdragsfrie. Sidstnævnte lån skal forsøges omlagt om et års tid. Er det noget, der til den tid vil kunne mærkes i boligafgiften (der nu er på 5800,-) og i så fald hvor meget, er der nogen der ved det?

På forhånd tak..

Mou

PS: jeg er ikke helt sikker på, man kan sammenligne KBH's boligmarked med det jyske, da efterspørgslen herovre er helt uhyggelig. Hvidovre ligger desuden lige op ad Kbh's kommune. Men hvis han ligefrem tager r... på mig vil det da være rimelig rart at vide.


Det er en dårlig investering. Hold dig langt væk fra det. Du vil kunne alene i forhold til boligafgiften og andelsværdien plus penge under bordet. Gå ud og købe en ejerlejlighed for 2.5 mio og det kommer du langt for i hvidovre...

Du kan for 2,1 mio få 66 m2:

http://www.home.dk/sag/104-5206

Næææ, nej lad sælgeren sidde med lorten tilbage, det er et virkelig dårlig køb.
anrosen
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/05/2005 13:19
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron