Andelsboliglån

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Andelsboliglån

Indlægaf Gyde » 22/04/2006 23:40

Da det efterhånden koster det samme eller mere at betale husleje, som at betale afdrag på en andel samt boligafgift, håber jeg nu at få økonomien til at hænge sammen. Hvad kan jeg gøre???

Jeg kan evt få fingrene i en andel på Nørrebro der koster 700.000 kr, samt 195.000 kr i forbedringer og en mdr afgift på 3.200 kr. Jeg bliver nødt til at låne hele beløbet 995.000 kr. Jeg ved at Jyske Bank helst ikke vil låne mig så mange penge til en andel. Højst 600.000 kr (Er det fordi det er en rådgiver fra Odense og de ikke ved hvor svært det er at finde sådan et tilbud i Kbh og at det er en god sikkerhed ???)...

Hvor er det mon muligt at låne den slags penge som studerende. Jeg kunne finde en til at kautionære, ville det gøre en forskel?

Jeg ved heller ikke helt om man kan sige at banken har en sikkerhed i forbedringernes pris, de har vel kun sikkerheden i andelen på 700.000 kr?!

Jeg er garagteret SU+ SU-lån+ et tillæg = 10.200 kr udbetalt, i de næste 2,5 år og derefter er jeg berettiget til dimmitentsats af dagpenge, hvis jeg ikke får arbejde på min Cand. Scient. uddannelse med det samme.

Jeg håber at mine spørgsmål bare er nogenlunde gennemskuelige.
Hilsen Gyde
Gyde
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22/04/2006 23:28

Indlægaf moccha » 23/04/2006 11:43

Hej Gyde.

Hvis jeg var dig, ville jeg finde et billigt værelse (kollegium?) i de 2½ år du skal læse. Lad være med at tage SU lån, spar evt. penge op, hvis der er luft i økonomien til det.
Måske er jeg gammeldags, men jeg synes det lyder underligt at tage SU lån til at betale for at have en lejlighed. Husleje med boliglån på 1 mill ryger op over 8.000/md.

På en dimmitentsats er der ikke penge tilovers til at betale afdrag på boliglån. Jeg mener du kan regne med ca. 8.000 udbetalt om måneden.

Altså: tæring efter næring :smile10:

Mvh. moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf PeterLib » 23/04/2006 12:19

Min anbefaling er at gribe alle chancer mht andelslejligheder. Hvis du har en horisont på 2-3 år, så vil du til den tid være glad for at have købt en andelslejlighed til 1 mio. kr. i stedet for evt. at være tvunget til at købe en ejerlejlighed, som på det tidspunkt koster 2-4 mio. kr...
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf Korkia » 23/04/2006 13:08

Er enig med Peter, hvis du har planer om at blive boende i Kbh, så er det her højst sandsynlig en engangs chance i et engangs liv (med mindre du er religiøs), s jeg ville også gribe den.

Men der er ingen tvivl om at du kommer til at sidde lidt hårdt i det, indtil du er færdig uddannet. Hvis andelen tillader det, kunne du jo overveje at dele den med en anden de næste par, bare for at det økonomiske glider lidt lettere.

Som sagt ovenfor, så er chancen for du får tilbudt en andel igen ret lille, så hvis du vil bo i Kbh, så er det nu det sker.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf Gyde » 23/04/2006 21:38

Netop, men nu sprang sælger fra... Han fik penge under bordet af en anden, så det er lidt tarveligt. Sådan er livet just ;-)
Håber dog at chancen byder sig igen.

Kan godt forstå den gammeldags tankegang fra moccha's side, det er egentlig også min overbevisning at skulle spare mens man kan, men som Peter og Korkia siger, så tror jeg at man skal være glad for hvert tilbud...

Meeen, nu må jeg lede, høre og vente. :-)
Tak for kommentarene allesammen
Gyde
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22/04/2006 23:28

Indlægaf moccha » 23/04/2006 23:37

Hej Gyde.

Held og lykke med din søgning efter en andelsbolig i Kbh.

moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf zuma » 24/04/2006 08:51

Hvis jeg var dig, ville jeg holde fast i sælgeren, eftersom I vel havde en eller anden form for aftale. En mundtlig aftale er ligeså gyldig som en skriftlig, den er blot sværere at bevise.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Gyde » 24/04/2006 17:11

Hej igen!

ja, vi har jo kun talt sammen i telefon, så det bliver svært at bevise noget. :smile8:
Men da jeg er en lykkelig optimist vil det ikke slå mig ud. Jeg skal nok finde en andelsbolig engang og hvis jeg ikke gør, så finder den mig... :smile3: Det kan virke naivt, men man kan lige så godt tro på det. Jeg er ikke presset af tiden (endnu). Så det er bare med at holde øjne og ører åbne! For andet kan jeg ikke gøre uden familie i byen.

Ps: Tak til moccha
Gyde
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22/04/2006 23:28


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster