Bytte af andelslejlighed

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Bytte af andelslejlighed

Indlægaf Dorthe1974 » 4/05/2006 16:49

Jeg har en meget andelslejlighed i Kbh, som jeg skal bytte med en andelslejlighed i Århus. Da andelsværdien for min lejlighed er meget lav og den anden lejligheds andelsværdi er en hel del højere, vil jeg meget gerne have at sælger giver mig en rabat på købet af deres lejlighed. Det skulle være lovligt at lave sådanne aftaler?

Nu har jeg imidlertid fået oplyst, at jeg skal være opmærksom på, at selvom sådan en aftale laves skriftligt (og gennem en boligadvokat), kan køber bagefter sagsøge mig for at have købt deres andelslejlighed for billigt, med stor sandsynlighed for at jeg vil tabe en sådan sag.

Kan det virkelig være sandt?
Dorthe1974
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4/05/2006 16:40
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Korkia » 4/05/2006 19:37

Nu er jura er ikke min stærke side, men jeg er ret overbevist om, at hvis sælger underskriver slagsaftalen med et salgs beløb som er lavere end den maksimale andels pris, så er det bindende.

Andelens pris bliver jo fast sat ud fra nogle regler, som afgøre hvad en andel max må koste. At sælger så vil sælge for mindre er der intet galt i.

Et sted hvor der måske kunne være problemer er hvis f.eks. familie sælger til hinanden for billigt (tænk 1 kr, eller noget i den stil), så er der nok nogle skatte regler om gaver som kommer ind over. Men det har jo intet med din sag at gøre.

Overstående var bare mine tanker, vent til Zuma svare, så tror jeg der er en god chance for nogle gode råd, som rent faktisk har afsæt i juridisk erfaring.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf zuma » 5/05/2006 08:27

Ja, nu kommer jeg..........

Du må have misforstået et eller andet, idet køber ikke kan komme efter dig, hvis du har lavet en aftale om køb til en lavere pris, hvorimod køb til en højere pris havde været problematisk. Om den lavere pris betragtes som en gave, som du i givet fald vil skulle beskattes af er jeg desværre ikke bekendt med, men jeg anser det for at være tvivlsomt.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Dorthe1974 » 5/05/2006 12:09

Jeg syntes også det lød meget underligt.... Jeg kontaktede en boligadvokat, fordi jeg gerne ville have lavet en skriftlig kontrakt, så ingen af os endte med at blive snydt på nogen måde. Og så oplyste han mig det. Jeg spurgte indtil flere gange, om det virkelig kunne være korrekt, at en underskreven kontrakt, ville kunne blive anfægtet på den måde.

Jeg er helt med på, at jeg ikke kan tage en højere pris for min andelslejlighed, da det vil være penge under bordet.
Dorthe1974
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 4/05/2006 16:40
Geografisk sted: Århus

Indlægaf zuma » 5/05/2006 12:53

Du skal bare rette henvendelse til mig, så får vi rettet op på denne misforståelse. I øvrigt mener jeg som udgangspunkt ikke, at advokaterne er en nødvendighed i forbindelse med køb, men ønsker du desuagtet rådgivning, står jeg til din rådighed :smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster