Jura-spørgsmål om nedfalden sne

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Jura-spørgsmål om nedfalden sne

Indlægaf Bjarke » 29/05/2006 23:51

Kære forum,

Vores andelsforening har modtaget et civilt søgsmål.

I vinter faldt der en bunke sne ned fra vores tag og ramte en parkeret bil. Bilen blev meget medtaget. Vores forsikringsselskab afslog bilejerens erstatningskrav begrundet i: a) det er umuligt hvor meget sne der ligger på et hustag, b) det er umuligt at vurdere om det vil styrte ned eller smelte ned i tagrenden, c) det er ikke tilladt at afspærre offenlig vej, d) vores vicevært opsatte røde/hvide advarselsbånd såsnart han opdagede 'ulykken'.

Vores bygning er en klassisk københavnsk ejendom med 5. sal. Vi ligger på en offentlig vej.

Men nu har bilejeren altså anlagt civilt søgsmål til dækning af skader for 35.000.

Er der nogen derude som ved noget om ansvar og jura i denne forbindelse. Jeg er meget i tvivl om vi skal godtgøre bilejerens udgifter for undgå retssag eller om vi bør køre retssagen igennem.

Jeg håber der er en jura-ekspert derude (zuma?)

mvh
Bjarke
Bjarke
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11/02/2005 14:28
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 30/05/2006 08:36

Mit udgangspunkt er at der er tale om et husejeransvar, men for at man ifalder ansvar skal man have handlet erstatningspådragende, altså stille sig selv det spørgsmål om en bonus pater husejer (den perfekte husejer) ville have ryddet taget for sne. Det er tvivlsomt, idet det vil give meget store arbejdsopgaver for bygningernes ejere, men om ikke andet burde jeres forsikring dække skaden for jer.

Spørgsmålet er om, at bilejeren har taget en unødig risiko ved at parkere som han har gjort - det kan dog næppe antages, hvis det er en autoriseret parkeringsplads.

Med andre ord, jeg hælder nok mest til, at I har et ansvar, selvom jeg ikke mener, at I har handlet ansvarspådragende.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Bjarke » 30/05/2006 21:02

Kære Zuma

Tak for dit svar.

Det er tydeligt at det er en speget sag. På den ene side har vi som husejer et ansvar for nedfalden sne. På den anden side skal vi have handlet erstatningspådragende ved ikke at fjerne sne fra taget.

Jeg ved ikke rigtig hvad vi gør, men tak for dit svar.

/Bjarke
Bjarke
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11/02/2005 14:28
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 31/05/2006 08:06

Kontakt forsikringsselskabet og hør om de vil dække, ellers kontakt en advokat der vil køre sagen for jer, og hvis I har retshjælpsdækning, kan det endda gøres relativt billigt.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster