Andelsboligforeningernes fællesreprasentation ?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Indlægaf pm » 16/07/2006 16:24

ABF - Lidt tal....


A. Ved sidste kredsgeneralforsamling i københavn var der 51 fremmødte stemmeberettigede

Man er stemmeberettiget hvis en andelsboligforening er medlem af abf. Der var desuden 3 hovedbestyrelsesmedlemmer på valg – jeg er ikke klar over om man skal være bestyrelsesmedlem i ens egen ab for at kunne vælges til HB men det ser for mig ud som om man kan repræsentere sin forening som menig andelshaver. .plus man kan møde op med fuldmagt for en anden forening.

Jeg lavede en lille undersøgelse hvor mange stemmeberettigede der mødte op til de forskellige kredses generalforsamlinger sidste år : Nordjylland, 25 foreninger, 56 deltagere. Vestjylland 25 foreninger (25 stemmer). Østjylland 23 stemmer, Sønderjylland 19 stemmer (foreningsrep), Fyn 23 stemmer, Vestsjælland 28 fremmødte (står ikke hvor mange stemmer, men må være et godt stykke mindre end de 28 fremmødte), nordøstsjælland 15 stemmer (meget interessant kreds – omfatter også københavn amt – der er 517 foreninger pr marts 05 og 12,580 medlemmer – dvs 15 stemmer ud af 517 mulige – formanden her er ”født” medlem af hovedbestyrelse og er p.t. næstformand..). Kreds københavn – 51 stemmer – 71 fremmødte – fremgår ikke af referat hvor mange medlemmer..

Men tendensen er rimelig klar – det er meget meget små procent af medlemmerne der udøver indflydelse i abf. – jeg kan ikke huske de seneste tal, men må nærme sig de 200.000 melemmer.


B. Hovedbestyrelsen har 32 medlemmer heraf bliver de 7 valgt på det årlige landsmøde – stemmeberettigede der er andelsboligforeninger – så vidt jeg kan se bestyrelsesmedlemmer i abére - den næste er i oktober i Fredericia.

Forretningsudvalget består af 6 af hovedbestyrelsesmedlemmerne og de varetager det praktiske arbejde. Hvis man ser foto på ABF´s hjemmeside så er de alle temmelig grå i toppen :-)

Min tanke var at det lader til at ABF, ligesom mange foreninger og ikke mindst fagbevægelsen, er en organisation med rigtigt mange medlemmer, men at kurs/politik bliver udstukket af den relativt lille forsamling som møder op og stemmer – som min egen fornemmelse (læs : ikke dokumenteret) er at ledelse/forretningsudvalg har siddet der (for) længe – det kunne være en overvejelse værd, om man kunne påvirke den eksisterende store organisation frem for at starte en ny op....det lader ikke til at det er så mange stemmer man skal flytte...

det var lige lidt sommertanker...har ikke været det hele super duper grundigt igennem så korrektioner af fejl modtages gerne...:-)

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Foregående

Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron