ang. 2 års reglen...

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

ang. 2 års reglen...

Indlægaf ersenion » 17/07/2006 23:07

hej alle...

ville høre om nogle ved om 2-års regelen er en generel regel...
eller er det op til foreningen-.....


vil gerne leje en andelsbolig i 2 år og derefter evt købe den, så vil høre om jeg kan købe den pr. automatik hvis udlejer sælger den,...eller skal man sætte sig ind i foreningens vedtægter,....??
ersenion
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4/07/2006 14:49

Indlægaf Korkia » 18/07/2006 01:02

Det er op til den enkelte forenings vedtægter. Nu skriver du, at vil leje en andelsbolig i 2 år. Hvis den forening du bor til leje i, følger standard vedtægterne fra ABF, så kvalificere du dig ikke til at købe ud fra den generale 2 års, regel, i det den regel drejer som om salg til en man har haft fælles hustand sammen med - altså ikke en lejer.

Reglerne om hvor længe man skal have haft fælles hustand variere fra forening til forening, de fleste har den dog og det mest normale er 1 eller 2 år. Nogen foreninger kræver yderligere at man skal have status af partner, for at overtage andelen efter den regel. Men jeg tror ikke den holder, i det der har været nogle sager oppe hvor fælleshustand bliver bedømt ud fra en social enhed, så venner eller søskende som bor sammen og deles om udgifter til det hele, også ville kunne overtage andelen.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf zuma » 18/07/2006 08:17

Din fremgangsmåde vil være en egentlig omgåelse af en eventuel venteliste, så jeg svaret vil være et klart nej. Der er også en grund til, at skæringsdagen er 2 år, idet man i mange foreninger har forkøbsret til en andel, hvis man har delt husstand i mere end 2 år.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

hello zuma

Indlægaf ersenion » 18/07/2006 15:56

det er vel ikke en omgåelse af reglerne hvis der står i vedtægterne at en lejer kan købe, hvis man er godkendt lejer... spørger om det er muligt overhovedet.... det hele behøver at være fup.... det handler bare om at få det præciseret......

ikke alle snyder... husk det zuma!


så status er at jeg er godkendt som lejer, men har en aftale med udlejer, altså andelshaver, at jeg højst sandsynligt kan få den når den toårsfrist rammer.....

vil bare høre om jeg skal læse hans vedtægter eller om der er lov på området....???
ersenion
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4/07/2006 14:49

Indlægaf Korkia » 18/07/2006 18:15

Som sagt, så er det de færreste vedtægter som giver lejere af et værelse eller fremlejet andel, lov til at købe efter 2 år. Så med det i baghovedet, så skal du kigge foreningens vedtægter igennem.

Det kan jo også være at den andelshaver du lejer af har misforstået reglerne og tror du kan købe efter 2 år. Desværre har jeg mistet så meget tiltro til det gode i mennesker efter at have siddet i vores bestyrelse, så jeg tror bare at udlejer lover noget han ikke kan holde.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf zuma » 19/07/2006 12:31

Nu mener jeg i øvrigt ikke, at jeg har beskyldt dig for at snyde, men fair nok, idet du vel i bund og grund spurgte til om fremgangsmåden er i overensstemmelse med reglerne.

Hvis du kan få held med din fremgangsmåde, så ville en venteliste jo være illusorisk, idet man i så fald blot ville leje sin andel ud for derefter at sælge den til lejer. Hvad skal vi så med ventelisten?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 19/07/2006 14:29

Generelt kan man ikke omgå venteliste ved at bo til fremleje i 2 år. Hvis man derimod har delt husstand med andelshaveren i 2 år, er der visse vedtægter der tillader et salg. Det allerbedste vil være at man delte husstand med andelshaver, hvoraf det også fremgår af andelsbeviset.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 19/07/2006 14:59

Hvis man deler husstand med en andelshaver, altså med andre ord står på andelsbeviset, så er det min opfattelse, at man kan overtage andelen forinden de 2 år. Det er nemlig en almindelig samlivsophævelse, og her finder 2-års-reglen ikke anvendelse, men det kan dog være særskilt reguleret i vedtægterne som angivet af 4ndelshaveren, ellers åbner det jo desværre også mulighed for omgåelser af hensigten med reglen.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 19/07/2006 15:12

zuma

Vi har på seneste GF lukket det hul. Så fremover skal man have delt andelsbevis i minimum 2 år før den ene part kan overtage hele andelen. De oprindelige vedtægter havde ikke præciseret dette.

Vores administrator synes det var et fremragende ide, eftersom de havde sager, hvor par af samme køn bildte bestyrelsen ind, at de pludselig var blevet homoseksuelle kærester, men at forholdet ikke gik. Så derfor ville de gerne sælge til samboen, som de lige havde mødt. Det er typisk i forbindelse med vennetjenester at den slags kreative ideer opstår.

Ved den nye præcisering er det hul lukket.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 19/07/2006 21:18

Det er selvfølgelig rigtigt, og det er en mulighed, men jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt bestemmelsen kan håndhæves, hvis der er tale om et reelt sameje, som har stået på i mindre end 2 år, kunne i princippet være et ægteskab :smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/07/2006 07:29

Hvis det er reelt sameje, som ved et ægteskab må vi have dokumentation for dette. Ellers godkendes overtagelsen ikke.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 20/07/2006 08:13

Ok, men mit spørgsmål (til mig selv) går faktisk lidt på om I, selvom det var et reelt sameje, kunne opretholde 2-års-bestemmelsen, og der er jeg mere i tvivl, men nok om det.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron