Ombygning af erhvervsandel

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Ombygning af erhvervsandel

Indlægaf mspandet » 5/09/2006 16:34

Vi har fäet tilbudt en erhversandel pä en ca. 80 m2. Sälger vil have omkring 700.000 kr. for andelen der derefter skal konverteres til en privatebolig i overensstemmelse med en räkke krav foreningen har fremsat (overslag fra arkitet lyder pä ca. 500.000 kr.-550.000)
Andelsvärdien ligger pä 980.000 kr.

Hvordan skal vi umiddelbart forholde os til dette tilbud? Jeg har en räkke punkter jeg meget gerne vil have nogenlunde afklaring pä.

Kan vi regne med at störstedelen af renoveringen/ombygningen vil blive godtaget som forbedringer?

Den differencen der er pä godt 280.000 kr. vil den komme os til gode ved et salg? (vi er jo lidt bange for at läne 500.000 til forbedringer der eftfl. vil blive nedskrevet forholdvis hurtigt).

boligafgiften ligger pä omkring 5000 kr. inkl. byfornyelse og aconto-varme.

häber i kan hjälpe mig lidt videre.

Mvh,
Martin og Leonor
mspandet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/09/2006 16:22
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf 4ndelshaveren » 5/09/2006 16:49

I kan stille spørgsmålet. Vil i købe hvis andelen kostede 1.200.000 kr i indskud med en boligudgift på 5000 kr per md? Den er kun 80 m2 brutto.

Og kan i finde en ny køber, når i sælger den for 1.480.000 og 5000 kr i boligudgift?

Det lyder på grænsen. Dog afhængigt af beliggenhed og hvilken sal boliger befinder sig.

Hertil kommer problemer med ombygningen og hvad som tæller med som forbedringer og hvad som er ombygning. Det kan sagtens komme til at koste meget mere med de byggeomkostninger, som er på markedet i dag.

Den bedste i kan gøre er at afvente og lade foreningen stå for hele ombygningen og tage risikoen. Køb den herefter.

Eller beting købsaftalen med en fast pris for ombygningen eks. 500.000 kr. Omkostningerne kan løbe løbsk pludselig, og det ser man tit.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf mspandet » 6/09/2006 00:22

Tak for dit hurtige svar!

Ja vi syntes jo det er lige på grænsen til at være for dyrt (og problematisk).
Beliggenheden er i Nørrebro terms - 3 på en skala fra 1-10. Det er en stuelejlighed.

Ved du/nogen om der er nogen normal procedure iforhold til hvad der tæller som forbedringer under en sådan ombygning. Eventuelt hvis man sammenligner med sammenlægning af to lejligheder?

Jeg tvivler på at det er muligt at betinge sig noget i købsaftalen, dog virker det som om, at de regner med at vi skriver under på at vi vil gennemfører konverteringen/ombygningen i overenstemmelse deres kravskatalog.

Ligger der en mulighed iforhold til at få nedsat boligudgiften? umiddelbart virker det forrykt at den tidl. erhvervsdrivende betaler ekstra for byfornyelse (2600 kr. pr. mdr) til trods for at hans andel udmiddelbart ikke rigtig har fået nået ud af fornyelsen (totalt nedslidt) (jeg er dog uvidende om hvilke byfornyelser der er blevet foretaget - men det får jeg forhåbentlig svar på imorgen.)

Det er en lille forening og de virker ikke vilde efter at påtage sig risikoen. Og ja vi er nogle af de desperate og håbefulde - der tror på at vi kan finde et andet alternativ til vores 1 værelses end Store Vindinge eller Sverige :smile24:

Mvh, Martin :smile2:
mspandet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/09/2006 16:22
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf 4ndelshaveren » 6/09/2006 11:13

Ud fra et økonomisk og fremtidig økonomisk stillingtagen vil jeg holde mig langt væk fra tilbuddet. Stueetagen er også den værst tænkelige af alle beliggenheder.

Omkring hvad som er ombygning og hvad som er forbedringer, vil det først blive synligt når ombygningen er færdig og der kommer en lejlighedsvurdering. Jeg vil dog mene at du får godtgjort det fulde beløb på ombygningen, spørgsmålet er afskrivningerne.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster