Flagstang

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Flagstang

Indlægaf Akkarin » 24/09/2006 22:18

Jeg har brug for lidt hurtige input til en generalforsamling, jeg skal have varslet i denne uge.

Bestyrelsen i en af mine andelsboligforeninger har set sig gal på et medlem, der trods mundtligt påbud om at lade være har sat en flagstang op i sin have. Det fremgår ikke tydeligt af vedtægter eller husorden, at en flagstang ikke er velkommen i foreningen. Der står blot, at hundehuse, skure og lignende kun må opføres med bestyrelsens godkendelse.

Kan man på generalforsamlingen hvis denne beslutter sig for det kræve, at manden tager sin flagstang ned? Eller vil han have ret til at have den stående mod at han selvfølgelig fjerner den når han fraflytter?
:smile8: Imødeser gerne andres erfaringer fra lignende tilfælde.
Akkarin
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4/05/2006 10:16

Indlægaf zuma » 26/09/2006 08:28

Spørgsmålet er om, man ved en udvidende fortolkning af vedtægterne når frem til at en flagstang er omfattet af reglerne om forudgående bestyrelsesgodkendelse. Hvis man skal have tilladelse til at opsætte skur, så vil jeg også mene, at man skal søge om tilladelse til en flagstang, idet den kan være lige så "beskæmmende" som et skur, og jeg mener heller ikke, at vedtægterne i alle henseender kan være udtømmende.

Mine 5 minutter.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Akkarin » 26/09/2006 09:33

Nej, det er også det jeg er kommet frem til .

Jeg har formuleret mit forslag til GF således:

Bestyrelsen har besluttet ikke at tillade opsætning af flagstænger i de enkelte andelshaveres haver med henvisning til § 4, stk. 1 i den vedtagne husorden i foreningen.
Bestyrelsen ønsker generalforsamlingens tilkendegivelse i sagen, men fastholder sit mandat til at kunne træffe endelig beslutning herom.
Akkarin
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4/05/2006 10:16

Indlægaf kandidat » 27/09/2006 09:29

Akkarin skrev:Bestyrelsen ønsker generalforsamlingens tilkendegivelse i sagen, men fastholder sit mandat til at kunne træffe endelig beslutning herom.


Ikke for noget. Hvis generalforsamlingen giver lov til denne flagstang, så vil jeg mener at bestyrelsen skal acceptere dette, og ikke kunne træffe en "endelig" beslutning. Hvis man kunne gøre dette var der i princippet ingen grund til at holde generalforsamling, jeg mener hvis bestyrelsen kunne gøre som den havde lyst til, og kun bruge generalforsamlingens beslutninger som indikator i beslutningsprocessen.

Efter min mening er generalforsamlingen den højste myndighed i en andelsforening, og bestyrelsen SKAL følge beslutninger tager på GF. Hvis bestyrelsen ikke kan leve med disse beslutninger, må den træde tilbage.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Akkarin » 27/09/2006 13:45

GF ER naturligvis den højeste myndighed, men det er vigtigt for at kunne drive foreningen, at bestyrelsen har en vis portion handlefrihed samt at det statueres over for medlemmerne, at de altså har valgt en bestyrelse og at denne i flg. vedtægterne har lov at træffe beslutninger på foreningens vegne.

Ellers kan man meget nemt ende ud i en bestyrelse, der ingen beslutninger tør tage hvorefter alle spørgsmål skal rejses for GF og dét er altså ikke særligt smart. Derfor denne lille krølle i formuleringen så vi undgår dette. Det er en helt nybygget AB og det skal gerne glide fremover så vi får en velfungerende sikker bestyrelse.

Og Ja, selvfølgelig har jeg læst vedtægterne.
Akkarin
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4/05/2006 10:16

Indlægaf kontapus » 27/09/2006 22:08

To muligheder:

Andelshaverens:
Andelshaveren der insisterer på sit ret til flagstangen fremsætter et forslag på kommende generalforsamling vedr. muligheden for opsætning af flagstænger. Sig GF ja, så fint. Siger GF nej, så piller han den ned igen.

Bestyrelsens:
Bestyrelsen fremsætter forslag på generalforsamlingen omkring en yderligere specificering af hvilke tiltag/forandringer der kræver bestyrelsens tilladelse (og nej, det behøver ikke stå i vedtægten, men lav evt. henvisning til et dokument med retningslinier for slige sager). Hvis GF mener at flagstænger kan tillades, er det fint. Hvis GF mener det modsatte, spammer de andelshaveren med anbefalede breve m.v. og truer med bål og brand. Andelshaveren piller efterfølgende flagstangen ned ;o)

Det mest korrekte havde naturligvis været, hvis andelshaveren pga. uenighed med bestyrelsens afgørelse, havde indbragt spørgsmålet for en (evt. ekstraordinær) GF, inden han blot smækkede flagstangen op. Bestyrelsen kan helt korrekt udøve et betydeligt skøn, men ikke mere end at man naturligvis kan "anke" det til GF... Men sådan er der jo så meget.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster