PROGRAM FOR HØRINGEN D.15 I FOLKETINGET

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Indlægaf Christian21 » 2/11/2006 13:41

Hej 4ndelshaveren

Nu kan det jo ofte være svært at bevise hvem der har ret, men jeg holder nu alligevel på mit.

Det er væsentligt i denne debat vedr. konvertering at holde fokus på, om der er tale om omdannelse til ejerlejligheder eller til selvstændige faste ejendomme aka. parceller.
Mit indlæg går på dem der omdanner til selvstændige faste ejendomme, altså udstykker, og har har bygningernes alder altså ingen betydning!

Jeg har fulgt med i dette forum et stykke tid, og finder det super den måde det virker på, og jeg ønsker blot at afklare en desværre ofte foretaget sammenblanding af lovgivningen.

Christian
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23

Indlægaf bayswater » 2/11/2006 15:42

En frigivelse - vil det betyde, at andelshaver kan/skal sælge sin lejlighed til den markedspris, som han/hun nu kan få for den? Eller hvad betyder al jeres begejstring for os dødelige andelshavere (som ikke er revisorer osv ;-)) i praksis?!

Håber der er en der vil skære ud - evt. i pap...

God vind!
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf moccha » 2/11/2006 18:27

Hej bayswater.

1. Hvis du bliver boende i din andelsbolig, betyder det 0.
Du kan selvfølgelig låne mere i den, hvis den bliver mere værd.
Hvis der skal betales ejendomsværdiskat, så betyder det minus for dig.

2. Hvis du sælger din andelsbolig, får du markedspris for den.
Du skal også betale markedsprisen for din næste bolig, så det betyder 0.
Hvis du flytter i en større andelsbolig, skal du af med forholdsvis flere penge end nu, fordi prisforskellen bliver større, hvis andelsboligmarkedet bliver sat fri.

Lige et lille hurtigt eksempel:

Som nu:
Nuværende bolig kr 200.000,-
Større bolig kr. 300.000,-
Forskel 100.000,-

Markedspriser:
Nuværende bolig 1.000.000,-
Større bolig 1.500.000,-
Forskel 500.000,-

Flytter du fra en større bolig til en mindre, er det en fordel for dig med markedspriser, da du får forholdsvis flere penge fri.

Med markedspriser, er der mange, der vil være udelukket fra at købe en bolig. Andelsboligmarkedet er tiltænkt dem med middel lønninger, den jævne mand etc.
Andelsboligmassen ligger lunt i svinget mellem leje- og ejerbolig og forhåbentlig bliver det ved med at være sådan.

Hilsen moccha
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf aratan » 3/11/2006 11:17

moccha skrev:Hej bayswater.

1. Hvis du bliver boende i din andelsbolig, betyder det 0.
Du kan selvfølgelig låne mere i den, hvis den bliver mere værd.
Hvis der skal betales ejendomsværdiskat, så betyder det minus for dig.

2. Hvis du sælger din andelsbolig, får du markedspris for den.
Du skal også betale markedsprisen for din næste bolig, så det betyder 0.
Hvis du flytter i en større andelsbolig, skal du af med forholdsvis flere penge end nu, fordi prisforskellen bliver større, hvis andelsboligmarkedet bliver sat fri.

Lige et lille hurtigt eksempel:

Som nu:
Nuværende bolig kr 200.000,-
Større bolig kr. 300.000,-
Forskel 100.000,-

Markedspriser:
Nuværende bolig 1.000.000,-
Større bolig 1.500.000,-
Forskel 500.000,-

Flytter du fra en større bolig til en mindre, er det en fordel for dig med markedspriser, da du får forholdsvis flere penge fri.

Med markedspriser, er der mange, der vil være udelukket fra at købe en bolig. Andelsboligmarkedet er tiltænkt dem med middel lønninger, den jævne mand etc.
Andelsboligmassen ligger lunt i svinget mellem leje- og ejerbolig og forhåbentlig bliver det ved med at være sådan.

Hilsen moccha


Du glemmer lige en lille detalje... Det er korrekt at man også skal betale markedspris for den næste bolig, men hvis prisen er holdt kunstigt nede, som den er i øjeblikket, så er man stavnsbundet til at flytte til en anden andelsbolig, da en ejerbolig vil være markant dyrere. Eksempel:

Min andelslejlighed har en andelsværdi på knap 400.000,- for 118 kvm på Østerbro, med en ubelånt friværdi på ca 200.000,- Hvis jeg vil flytte til en ejerbolig så rækker det ikke langt... Hvis markedet var frit, så ville jeg have en langt større friværdi(i nuværende priser vel lige knap 2M). Selvfølgelig ville det mest være til min fordel, idet jeg ville få en meget stor engangsgevinst, men eventuelle stigninger(og fald) i markedet ville enhver ejer/andelshaver efterfølgende få del i. Hvis markedet stiger 10% ville en frit prissat andel stige 200.000 hvorimod en reguleret andel ville stige 40.000.

Derudover, hvis markedet liberaliseres, så vil det alt andet lige presse priserne ned i de områder hvor der er mange andelsboliger, hvilket også vil øge mobiliteten.

Andelsboliger er gode til at starte op i, men de er svære at komme videre fra (hvis man vil det). Det at andelen har en lav værdi er et langt stykke af vejen financieret af samfundet, det er mit indtryk at andelsboligerne er noget nær de billigste boliger der findes, set samlet...

Jeg siger ikke at det er et ubetinget gode hvis priserne gives fri, men at sige at det betyder 0 hvis man vil sælge er ikke rigtigt...

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf PeterLib » 3/11/2006 12:07

Jeg vil sige til Moccha, at maksimalpriser på andelsboliger reducerer den samlede velfærd i økonomien.

Rent praktisk ved at én del andelsboliger står tomme / halvbrugte, fordi det er billigere at beholde dem og ingen tør give slip og sætte dem ud på markedet. Det giver boligmangel.

Hvis du er i tvivl, så er de højeste økonomiske instanser enige i disse betragtninger, nemlig: De økonomiske vismænd og Velfærdskommisionen.

Ejerboliger står naturligvis også tomme fra tid til anden, men der er der i hvert fald et enormt økonomisk incitament til at komme af med dem, hvilket gør at problemet altid er løst "på sigt"

Andre ting der heller ikke er til "den jævne mand":

- særlige priser på biler
- særlige priser på fødevarer eller tøj
- særlige priser på andelsboliger i Sverige
- osv.

Den jævne mand er meget bedre stillet ved at markedet er frit og han i stedet modtager boligtilskud.

hilsen

PeterLIb
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf bayswater » 5/11/2006 13:07

PeterLib skrev:Jeg vil sige til Moccha, at maksimalpriser på andelsboliger reducerer den samlede velfærd i økonomien.

Rent praktisk ved at én del andelsboliger står tomme / halvbrugte, fordi det er billigere at beholde dem og ingen tør give slip og sætte dem ud på markedet. Det giver boligmangel.

Hvis du er i tvivl, så er de højeste økonomiske instanser enige i disse betragtninger, nemlig: De økonomiske vismænd og Velfærdskommisionen.

Ejerboliger står naturligvis også tomme fra tid til anden, men der er der i hvert fald et enormt økonomisk incitament til at komme af med dem, hvilket gør at problemet altid er løst "på sigt"

Andre ting der heller ikke er til "den jævne mand":

- særlige priser på biler
- særlige priser på fødevarer eller tøj
- særlige priser på andelsboliger i Sverige
- osv.

Den jævne mand er meget bedre stillet ved at markedet er frit og han i stedet modtager boligtilskud.

hilsen

PeterLIb


Jamen, det lyder da spændende. Men det lyder samtidigt som en større opgave - noget der ville tage lang tid at implementere osv.?
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf pm » 6/11/2006 09:22

- lige et par ord om trådens oprindelige emne :-)

har talt med sekretæren fra folketingets boligudvalg - mødet er lukket for offentligheden - har selv fornylig været på rundvisning på Christiansborg med efterfølgende diskussion med Birthe Rønn-Hornbæk - hun fortalte om de lukkede høringer at det var noget politikerne fik meget ud af, idet et lukket forum gav mulighed for at spørge om spørgsmål uden at tanke på hvad det kunne afstedkomme af debat i offentligheden. Panelet er sammensat bredere end jeg havde forventet - særligt er jeg overrasket over Poul Erik Bech´s tilstedeværelse.

Det ser også ud som om at Jan Hansen fra ABF har modereret sin meget kraftige modstand mod at andelshavere skal kunne tjene penge på deres bolig - han er faktisk kommet på banen med nogle mere moderate synspunkter på flere områder -som eksempel råber han ikke længere så meget op om "penge under bordet" ....

Min holdning er fortsat at kommer andelsboliger til at koste det samme som udlejningsejendomme eller marginalt under -dvs 18-22.000 pr meter pt. så er jeg rigeligt tilfreds - frem for en frigivelse af priserne der sandsynligvis medfører øget beskatning - sandsynligvis af "engangsfortjenesten" samt noget der tilsvarer "ejendomsværdiskat" hos ejerboligerne.

tak for en god debat...

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 6/11/2006 10:34

Min holdning er klart at andelsboligpriserne bør blive frigivet, men jeg er også enig med PM at den næstbedste (og nok mest realistiske) løsning er at andelsboligerne kommer til at koste hvad udlejningsejendomme de facto bliver handlet til.

Det burde jo så være et indspark til debatten den 15, at lovgivningen på dette område ikke er præcis nok
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf bayswater » 6/11/2006 10:37

Hvornår besluttes der noget ved den slags høringer? Jeg tænker på hvor lang tid, der vil gå, før en evt. beslutning implementeres? Har I nogen ide om det?
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf PeterLib » 6/11/2006 11:18

Jeg er i øvrigt blevet oplyst af folketingents bibliotek, at mødet er lukket og der vil ikke blive nogle offentligt tilgængelige referater. Mystisk at de så offentliggør dagsorden.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf pm » 6/11/2006 11:48

Motivationen er så vidt jeg har forstået en bred diskussion omkring fremtiden for andelsformen - det åbne spørgsmål - "er tiden løbet fra andelsboligformen" ???

Mit eget bud er om politikerne IKKE i fremtiden har lyst til at kæmpe med smuthul på smuthul hvor andelsboligforeninger opløser foreningen /konverterer til ejerbolig (begrænset antal) og sælger tilbage til sig selv - altsammen fordi der er en ubalance mellem efterspørgsel, pris og udbud.......

Høringen er formodentlig et forsøg på at hæve blikket fra diskussion af enkeltsager, enkeltfænomener og se ud i fremtiden - hvordan passer andelsboligen i den nuværende form ind i det billede og hvordan kan/skal den med tiden ændres for at gøre mest samfundsnytte...?

Her er mange "briller" - samfundsøkonomien under et hele.
Familiepolitik.
Socialpolitik.
Skattepolitik..... og så ikke mindst - der bor temmelig mange vælgere i
andelsboliger.... og hvordan stemmer de... ???


PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf PeterLib » 6/11/2006 13:18

Til bayswater.

En høring er vel netop det, en høring. Dvs. ingen konkrete lovforslag, ingen vedtagelse, blot høring.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf bayswater » 6/11/2006 13:37

PeterLib skrev:Til bayswater.

En høring er vel netop det, en høring. Dvs. ingen konkrete lovforslag, ingen vedtagelse, blot høring.


Ja ok, jeg mente nu EFTER den slags høringer. Men jeg kan forstå, at det er en større sag og man nok ikke skal forvente noget konkret foreløbigt?!
bayswater
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 106
Tilmeldt: 17/03/2006 13:48

Indlægaf moccha » 6/11/2006 23:08

aratan skrev:Du glemmer lige en lille detalje... Det er korrekt at man også skal betale markedspris for den næste bolig, men hvis prisen er holdt kunstigt nede, som den er i øjeblikket, så er man stavnsbundet til at flytte til en anden andelsbolig, da en ejerbolig vil være markant dyrere. Eksempel:

Min andelslejlighed har en andelsværdi på knap 400.000,- for 118 kvm på Østerbro, med en ubelånt friværdi på ca 200.000,- Hvis jeg vil flytte til en ejerbolig så rækker det ikke langt... Hvis markedet var frit, så ville jeg have en langt større friværdi(i nuværende priser vel lige knap 2M). Selvfølgelig ville det mest være til min fordel, idet jeg ville få en meget stor engangsgevinst, men eventuelle stigninger(og fald) i markedet ville enhver ejer/andelshaver efterfølgende få del i. Hvis markedet stiger 10% ville en frit prissat andel stige 200.000 hvorimod en reguleret andel ville stige 40.000.

Derudover, hvis markedet liberaliseres, så vil det alt andet lige presse priserne ned i de områder hvor der er mange andelsboliger, hvilket også vil øge mobiliteten.

Andelsboliger er gode til at starte op i, men de er svære at komme videre fra (hvis man vil det). Det at andelen har en lav værdi er et langt stykke af vejen financieret af samfundet, det er mit indtryk at andelsboligerne er noget nær de billigste boliger der findes, set samlet...

Jeg siger ikke at det er et ubetinget gode hvis priserne gives fri, men at sige at det betyder 0 hvis man vil sælge er ikke rigtigt...

Mvh,

carsten


Ja, andelsboliger er gode at starte op i, deri er vi enige :smile2:
I direkte forlængelse heraf, synes jeg det er ærgerligt at kommende generationer ikke får glæden ved at starte op i en andelsbolig.
De får ikke råd længere og må flytte i en lejebolig.

Nu skriver du jo meget om at du gerne vil have muligheden for at hoppe fra andel- til ejerbolig, hvilket du kan gøre, hvis du får en god pris for din bolig.
Du skriver også at du ikke ellers får muligheden for at købe en ejerbolig. Jeg ser ikke det er samfundets opgave at sørge for at et par enkelte er så heldige at de kan tjene mange hundredetusinde på at sælge deres andel.
Ej heller er det andelsboligmassens opgave at udjævne priserne på ejerbolig.
Det er altså ikke sværere at komme fra en andelsbolig end hvis du boede i en lejebolig. Forskellen er bare at du så skal til at betale en større del af din indkomst på at betale for det nye hus.
Men det er set før, folk gør det jo, køber bolig, uanset om de kommer hjemmefra eller fra andre boligformer.

Sætningen markeret med fed skrift, forstod jeg ikke, hvordan kan man være stavnsbundet, hvis man flytter fra andel til andel?
Må jeg bede dig slå ordet stavnsbundet op? :smile22:

VH moccha/som ikke tror en høring ændrer væsentligt på det bestående.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf moccha » 6/11/2006 23:22

PeterLib skrev:Jeg vil sige til Moccha, at maksimalpriser på andelsboliger reducerer den samlede velfærd i økonomien.

Rent praktisk ved at én del andelsboliger står tomme / halvbrugte, fordi det er billigere at beholde dem og ingen tør give slip og sætte dem ud på markedet. Det giver boligmangel.

Hvis du er i tvivl, så er de højeste økonomiske instanser enige i disse betragtninger, nemlig: De økonomiske vismænd og Velfærdskommisionen.

Ejerboliger står naturligvis også tomme fra tid til anden, men der er der i hvert fald et enormt økonomisk incitament til at komme af med dem, hvilket gør at problemet altid er løst "på sigt"

Andre ting der heller ikke er til "den jævne mand":

- særlige priser på biler
- særlige priser på fødevarer eller tøj
- særlige priser på andelsboliger i Sverige
- osv.

Den jævne mand er meget bedre stillet ved at markedet er frit og han i stedet modtager boligtilskud.

hilsen

PeterLIb


Ah mon ovenstående er et reelt bud til at supplere diskussionen om andelsboligprigerne?
Jeg vil nu sige at det drejer sig kun om klingende mønt, skide med at vi så ødelægger en boligform, som mange - også nuværende - har haft glæde af.
Med dit forslag om boligtilskud, ja lad os hæve skatten et par % så er der penge til øgede udbetalinger og facit bliver................






........0

:smile17:
0
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf aratan » 7/11/2006 11:17

moccha skrev:
aratan skrev:Du glemmer lige en lille detalje... Det er korrekt at man også skal betale markedspris for den næste bolig, men hvis prisen er holdt kunstigt nede, som den er i øjeblikket, så er man stavnsbundet til at flytte til en anden andelsbolig, da en ejerbolig vil være markant dyrere. Eksempel:

Min andelslejlighed har en andelsværdi på knap 400.000,- for 118 kvm på Østerbro, med en ubelånt friværdi på ca 200.000,- Hvis jeg vil flytte til en ejerbolig så rækker det ikke langt... Hvis markedet var frit, så ville jeg have en langt større friværdi(i nuværende priser vel lige knap 2M). Selvfølgelig ville det mest være til min fordel, idet jeg ville få en meget stor engangsgevinst, men eventuelle stigninger(og fald) i markedet ville enhver ejer/andelshaver efterfølgende få del i. Hvis markedet stiger 10% ville en frit prissat andel stige 200.000 hvorimod en reguleret andel ville stige 40.000.

Derudover, hvis markedet liberaliseres, så vil det alt andet lige presse priserne ned i de områder hvor der er mange andelsboliger, hvilket også vil øge mobiliteten.

Andelsboliger er gode til at starte op i, men de er svære at komme videre fra (hvis man vil det). Det at andelen har en lav værdi er et langt stykke af vejen financieret af samfundet, det er mit indtryk at andelsboligerne er noget nær de billigste boliger der findes, set samlet...

Jeg siger ikke at det er et ubetinget gode hvis priserne gives fri, men at sige at det betyder 0 hvis man vil sælge er ikke rigtigt...

Mvh,

carsten


Ja, andelsboliger er gode at starte op i, deri er vi enige :smile2:
I direkte forlængelse heraf, synes jeg det er ærgerligt at kommende generationer ikke får glæden ved at starte op i en andelsbolig.
De får ikke råd længere og må flytte i en lejebolig.

Nu skriver du jo meget om at du gerne vil have muligheden for at hoppe fra andel- til ejerbolig, hvilket du kan gøre, hvis du får en god pris for din bolig.
Du skriver også at du ikke ellers får muligheden for at købe en ejerbolig. Jeg ser ikke det er samfundets opgave at sørge for at et par enkelte er så heldige at de kan tjene mange hundredetusinde på at sælge deres andel.
Ej heller er det andelsboligmassens opgave at udjævne priserne på ejerbolig.
Det er altså ikke sværere at komme fra en andelsbolig end hvis du boede i en lejebolig. Forskellen er bare at du så skal til at betale en større del af din indkomst på at betale for det nye hus.
Men det er set før, folk gør det jo, køber bolig, uanset om de kommer hjemmefra eller fra andre boligformer.

Sætningen markeret med fed skrift, forstod jeg ikke, hvordan kan man være stavnsbundet, hvis man flytter fra andel til andel?
Må jeg bede dig slå ordet stavnsbundet op? :smile22:

VH moccha/som ikke tror en høring ændrer væsentligt på det bestående.


Jeg ville ideelt gerne se et system hvor der rent faktisk eksisterede mobilitet på boligmarkedet uden at man skulle have en frygtelig masse penge med hjemmefra. Lige nu bor jeg i en forholdsvis billig bolig som jeg på sigt gerne ville kunne flytte fra over i noget større når jeg en gang skal have børn og ikke nødvendigvis vil bo på 3. sal på Østerbro. Som boligmarkedet er strikket sammen så er det i dag ikke muligt, kort og godt... Min billige bolig kommer ikke til at stige nok i værdi til at jeg kan flytte fra den, dermed kan jeg ikke flytte. Så bliver den ikke tilgængelig for en som har mere brug for en billig bolig end jeg har før jeg en gang skal på plejehjem...

Dvs gode at starte op i er en illusion i det nuværende system, en given lejlighed bliver fri til at en ny kan starte op ca hver 30. år...(groft gæt og sandsynligvis en overdrivelse, men overdrivelse fremmer forståelsen...)

Stavnsbundet betyder præcis det, hvis jeg vil flytte fra min nuværende bolig så har jeg realistisk set to muligheder:

1: Anden andelsbolig
2: Lejebolig

Begge er umulige at få fat i, jeg har som mange andre været svineheldig en gang ved at finde den bolig jeg har, dte sker næppe igen. Jamen jeg kan jo bare bytte mig til en anden bolig via en bytteannonce? Det hjælper måske lige præcis mig, men det hjælper stadig ikke på et totalt fastlåst boligmarked hvor man pinedød skal være en af de " udvalgte" for at få fat på en bolig som er til at betale, eller skal have kontante penge i hånden til at købe en ejerbolig.

Hvis jeg "bare" kunne købe en anden andel så ville jeg være godt hjulpet, det har du fuldstændig ret i, men det kan jeg ikke "bare"...

Samtidig har du også ret i at det er præcis det samme som hvis jeg kom fra en lejebolig, ja det er præcis lige så umuligt at flytte derfra. Det er den anden halvdel af det samme problem.

Du siger at det ikke er samfundets opgave at sørge for at de få udvalgte bliver beriget. Nej det har du da så sandelig ret i, men det er på den anden side efter min mening heller ikke samfundets opgave at beskytte de få udvalgte som har vundet i "lotteriet".

At liberalisere andelsboligerne og sætte deres priser fri løser selvfølgelig ikke hele det problem, men det er et godt skridt på vejen... Jeg har langt større tiltro til et frit marked hvis bare alle dele af systemet er omfattet af samme frie marked, herunder også de private udlejningsejendomme(som ikke er frie nu, som følge af huslejereguleringen)...

Hvis jeg skal være rigtig provokerende så ville jeg gerne indføre følgende ændringer:

1: Afskaf ejendomsskatten i sin nuværende form
2: Afskaf maksimalpriserne på andelslejligheder
3: Afskaf huslejereguleringen
4: Indfør avanceskat ved salg på både andelsboliger og ejerboliger

Andre end mig der tror på at det er den rigtige retning at gå?

Jeg er helt enig i at andelstanken er rigtig, rigtig sympatisk, men i det store billede så er det et lukket system til fordel for de få som allerede er indenfor...

Mvh,

Aratan
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf moccha » 8/11/2006 18:02

Hej Aratan.

Tak for indlægget.

Hvis alle i andels- og lejeboliger er stavnsbundne, ender dem i ejerboliger så ikke også med at være det?
Nej, de kan selvfølgelig sælge lidt til hinanden og det er så det.

Jeg ser desværre ikke fordelen ved at ophæve maksimalprissystemet, for at gøre forskellen mellem ejer og andel ens. Det er ikke og har aldrig været meningen at en andelsbolig, skulle sælges på samme vilkår som en ejerbolig.

Jeg bor selv i min 3. andelsbolig nu og det har altså ikke været umuligt at skaffe en andel uden at kende nogen, der kender nogen.
Det kan godt være at det er forholdsvis sværere i København (end Århus) men såvidt jeg ved er der %vis mange flere andelsboliger i staden.

Mht. mobiliteten, så mener jeg at kunne huske at omkring 10% fraflytter deres andelsbolig årligt, så mobiliteten er dobbelt så høj, som %satsen for ejerboliger.

Mvh moccha - føler sig ikke stavnsbundet, men priviligeret.
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf PeterLib » 8/11/2006 21:09

Priviligeret er netop det rigtige ord.

Faktisk opererer Vismændene med begrebvet reguleringsgevinst. Dette er den besparelse, som lejerne og andelshaverene i de regulerede boliger sparer hver måned i forhold til hvis de skulle betale fuld markedsprise.

Sjovt nok er det de bedst stillede , som har de største reguleringsgevinster.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf CHB » 15/11/2006 14:24

Så er det i dag, at Boligudvalget har holdt ekspertmøde vedr. andelsboliger.

Er der nogen, som har har informationer fra dette ekspertmøde?
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf zuma » 15/11/2006 14:35

Der slipper givetvist ikke noget ud før i morgen....... :smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf PeterLib » 17/11/2006 16:23

Jeg vil opfordre alle til at prøve at søge information om hvad der er foregået på dette møde.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf aratan » 17/11/2006 16:27

Jeg har kigget Folketinget.dk igennem, og har ikke kunnet finde noget. Hvorhenne henvender man sig for at få information?

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf pm » 17/11/2006 16:39

Høringen var lukket for offentligheden....

dermed ingen offentlige referater...

Mit bud er at henvende sig til en af de boligpolitiske ordførere - er det ikke "pinden" der har overtaget fra Lene Ebdrup fra venstre ... han har før vist interesse for andelsboligerne i den gamle boligmasse....


PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 17/11/2006 16:47

Nu har politikere det med tid til anden at referere fra lukkede møder - ingen nævnt ingen glemt, så måske slipper der et par følere ud, det må vi da håbe, for at tyde på interessen herinde, er der en del, der venter i spænding, men julen nærmer sig også med hastige skridt :smile10:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf moccha » 18/11/2006 17:14

zuma, jeg er nu mere spændt på, hvad julemanden kommer med :smile3:
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

ForegåendeNæste

Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster