af kontapus » 13/12/2006 23:35
Hvad sælger har pligt til, og køber har krav på, fremgår af andelsboliglovens § 6, stk. 1:
§ 6. Den, der overdrager en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til bolig, skal inden aftalens indgåelse til erhververen udlevere et eksemplar af andelsboligforeningens vedtægter, andelsboligforeningens seneste årsregnskab og budget samt en opstilling af, hvorledes prisen beregnes, med specifikation af prisen for andelen, udførte forbedringer og inventar. Overdrageren skal endvidere inden aftalens indgåelse skriftligt gøre erhververen bekendt med indholdet af § 5, § 15, stk. 1, og § 16, stk. 1 og 3.
Der er altså tale om en forpligtigelse for sælgeren, og ikke foreningens administrator. At det så ofte i praksis er administrator der gør det, for efterfølgende at modregne er gebyr hos sælger, er så en anden sag. Betingelsen om de to år, er vist noget sælger har opfundet til lejligheden.
Ofte vil forsikringsforholdene fremgå af en note til foreningens regnskab.