Svar fra Bendt Bendtsen

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Svar fra Bendt Bendtsen

Indlægaf j » 22/01/2007 23:29

Ja så var der svar fra den gode BENDT, men desværre var svaret ikke offentlig tilgængeligt. Vi kan kun håbe at det bliver

http://www.folketinget.dk/?/samling/200 ... 000001.htm


frit boligmarket ja tak
j
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30/09/2006 20:13

Indlægaf moccha » 22/01/2007 23:42

Er lidt træt af at høre om det samme igen og igen, hvorfor valgte du at bo i andelsbolig i sin tid?
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf j » 23/01/2007 10:45

så blev det offentligtjek det ud

http://www.folketinget.dk/?/samling/200 ... 000001.htm

moccha - kom ind i kampen -

det er et frit land
j
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30/09/2006 20:13

Indlægaf AB KBH 2100 » 23/01/2007 10:54

Jeg er lidt træt af at høre på dem der argumenterer med at hvis man ikke kan lide lugten i bageriet så kan man skride. Stik den reaktionære pibe ind og lad bedste argument vinde :smile1:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Christian21 » 23/01/2007 12:12

Kan der ikke linkes direkte til svaret?

Må desuden give Moccha ret. Her svært ved at forstå dit valg af andelsbolig?
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23

Indlægaf salvador » 23/01/2007 13:49

salvador
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 1/05/2005 18:19

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/01/2007 21:44

Antal ejendomme ejet af andelsboligforening/ Antal andelsboliger

Samlet tilgang 2006 - 250 - 5.274

Samlet afgang 2006 - 116 - 1.811

Jeg synes det er voldsomt med en afgang på 116 ejendomme
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf moccha » 23/01/2007 21:49

j skrev:så blev det offentligtjek det ud

http://www.folketinget.dk/?/samling/200 ... 000001.htm

moccha - kom ind i kampen -

det er et frit land


Du besvarede ikke mit spørgsmål, så må jeg gætte på at du købte en andel, fordi den var billig at bo i?
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Indlægaf Christian21 » 23/01/2007 22:18

Har egentligt lidt svært ved at se dagsordenen bag spørgsmål og svar.
Måske J kan forklare hvorfor det skaber så store forventninger hos ham?

Og ja, 116 er en pæn afgang, men der er alligevel en netto-tilgang på 134 foreninger. Det må da indikere at der er folk der er interesserede i andelsboliger, selvom det er et reguleret område, hvor man ikke umiddelbart scorer kassen!

/Christian
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23

Indlægaf aratan » 24/01/2007 10:31

Christian21: Det kan jo også dække over at afgangen er ældre foreninger som opløses(de berømte billige boliger) og tilgangen er nybyggede som krone-for-krone er lige så dyre som ejerboliger. Det siger tallene ikke noget om, så de vel egentlig ret ubrugelige?

Der vil klart være en del af tilgangen som er nydannede foreninger i ældre bygninger, dannet som følge af tilbudspligten ved salg, men mit gæt er at de fleste er nybyggede.

Hvad angår valget af andelsbolig, så er mit gæt der at de fleste som flytter i andelsbolig gør det af økonomiske grunde(billigt) frem for af ideologiske. Sådan er det for de fleste i min forening, de har fået en mulighed for at bo i Kbh til overkommelige penge og har grebet den, de er ikke drevet af ideologiske grunde. Som følge deraf vil de fleste også gerne maksimere deres økonomiske udbytte.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Christian21 » 25/01/2007 09:59

Aratan

Jeg kan såmænd godt forestille mig at du har ret mht. de nedlagte foreningers alder, men det ville nu være rart med noget statestik på området, så vi ikke diskuterer på formodninger.
Men at der trods alt bliver etableret så mange nye, må jo betyde at de for visse personer er attraktive i forhold til alm. ejerboliger, selvom de økonomisk ikke er så billige som de gamle.
Derfor er argumentet om et lukket andels-system lidt underligt i mine ører.

Økonomien spiller da en rolle i alles valg af bolig. Men at sige at dem der kommer efter mig ikke må få gavn af de billige boliger jeg selv nyder godt af, er lidt for meget ego-fokusret for mig.
Ejer-boligmarkedet er svært at komme ind på for alle, og ved det (økonomiske) valg af andelsbolig, har man altså historisk afskrevet sig fra de store værdistigninger, hvilket ikke er noget nyt.

Lovgivningen på området er ikke optimal (penge under bordet mm.), men at stoppe med andelsboliger er ikke en god ide efter min mening.

Christian
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23

Indlægaf j » 25/01/2007 11:03

kan ikke være mere enig aratan - nu må nogle altså få fru kaffe og christian 21 ind i matchen - de skyder da for vildt over mål - først til christian - du søger lidt dokumentation vedr. ejer kontra nybyggede andelsboliger = og det, at de ER dyere. Kommer her http://www.andelsportal.dk/nyhedsbrev10 ... 101112111/

Der er jo ingen mening i, at gå ud og købe en andelbolig der er dyrere end en ejer, så er man da ikke helt rask. Og lige en gang til, for fru kaffe og christian- andelstanken er færdig -

Det er nu kun et spørgsmål om tid før vores fantastiske regering kan gå ind og gøre det op til hver enkelt andelsforening at konvertere til ejer bolig, da priserne er noget et niveau der gør overgangen mere blød.

Regeringen får endnu mere overskud i statskassen via omlægning af utalige lån samt ejendomsskatter, som vil kunne bruges til eks. socialt boligbyggeri. OG DEM DER VIL, af andelshavere, kan bliver ejere af egen bolig = ingen tabere alle vinder.
j
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30/09/2006 20:13

Indlægaf aratan » 25/01/2007 11:09

De nye boliger er ikke et lukket system, de kan (i hvert fald ved opførelsen) købes af hvem om helst uden forbindelser. At de opføres som andelsboliger er i mine øjne ikke specilt markant, prisen på dem er den samme om de sælges som andele eller ejerlejligheder, hvilket i nogle projekter har været udnyttet til at køber selv kunne vælge om de ville have andel eller ejer.

De gamle(billige) boliger er stadig et lukket system efter min bedste overbevisning, god fornøjelse med at erhverve en sådan uden de rette forbindelser.

Liberalisering af andelsmarkedet betyder jo ikke et stop for andelsboliger som sådan, det vil for hver enkelt forening være deres eget valg hvad de vil gøre. Dvs det er både muligt og lovligt at holde prisen kunstigt nede hvis man ønsker det(som det allerede sker i dag nogen steder) af ideologiske eller andre grunde.

Derudover vil en liberalisering af andelsmarkedet alt andet lige påvirke ejerboligmarkedet i nedadgående retning, dvs det vil gøre det muligt for flere at få adgang til ejerboliger, og løsne op for det nuværende stive system.

Selv med afskaffelse af maksimalprissystemet vil andelsboliger være billigere end ejerboliger, der ligger en række begrænsninger på ens råderet over boligen som gør at prisen for en sådan aldrig vil blive lige så høj om for en tilsvarende ejerbolig. Der vil dog ikke være tale om under halv pris som der er tale om nu...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf j » 25/01/2007 12:12

der ligger en række begrænsninger på ens råderet over boligen som gør at prisen for en sådan aldrig vil blive lige så høj om for en tilsvarende ejerbolig. Der vil dog ikke være tale om under halv pris som der er tale om nu... - DEN MÅ DU LIGE FORKLARE ARATAN - HVOR HAR DU DET FRA VI MÅ HAVE NOGET DUKOMENTATION
j
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30/09/2006 20:13

Indlægaf aratan » 25/01/2007 13:38

Begrænsninger:

Jeg kan ikke selv bestemme om jeg vil ændre i min lejlighed, det skal godkendes af bestyrelsen.
Jeg kan ikke leje den ud hvis jeg tager ud at rejse uden bestyrelsens godkendelse.
Begrænsninger på udfoldelse ift. husorden, eksempelvis må man i min forening ikke holde husdyr og ikke have egen vaskemaskine

Find selv på flere...

Herudover så er det stadig dyrere at låne i andele, det holder også prisen nede. Så længe man ikke kan få realkreditlån i andele så vil den mekanisme eksistere.

Prissætning:

Min lejlighed(118 kvm brutto på ydre østerbro) har en værdi på knap 1M renset for min andel af foreningens gæld, dvs det den måtte sælges for hvis vi var gældfri. Find mig lige en en ejerlejlighed på 118 kvm i postnummer 2100 til under 3.5M? Så er der vist tale om under halv pris...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Christian21 » 26/01/2007 17:28

Jaja, så kom der gang i folk...

J, mit ønske om dokumentation gik på hvilke andelsforeninger der blev nedlagt (116stk.). Altså om det var gamle foreninger eller nye.

At du mener folk ikke er raske fordi de køber en "dyr" andel, vil jeg kalde en temmelig arrogant holdning. Der er jo folk der ikke har råd til en ejer pga. prisen, men godt kan købe en andel netop pga. prisen.
At det på sigt ikke kan betale sig økonomisk pga. andelsbevis og husleje betvivler jeg ikke. Men mht. bankernes vilje til at låne folk penge er det altså sådan det hænger sammen.

At en ændring i reglerne vil påvirke prisen på ejerlejligheder er såmænd nok rigtigt..... Men at det vil løse boligproblemet og de alt for høje priser tvivler jeg på.
De priser bliver ikke ændret før der kommer en ny regering der tør lave en beskatning af ejerboliger. Så hip-hurra for vores nuværende regering der låser alt med sit skattestop og sin kontraktpolitik!!!

Christian
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster