Konvertering af gæld fra forening til privat

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/06/2007 17:20

Urelevant indhold slettet af Jens Arentoft
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Veritas » 16/06/2007 17:59

Tak for info.

Jeg undrer mig dog over, at der er 100% fradrag for foreningens lån - jeg mener da bestemt ikke, at renteudgifter kan trækkes fra for andelsforeninger? HVIS dette er præmissen, er der naturligvis ingen fordel ved konstruktionen.

Derudover giver jeg dig ret i, at der vil være nogle administrative udfordringer i forbindelse med optagelse af nye lån. Jeg er derimod ikke enig med dig i, at al fremtidig gæld nødvendigvis skal være personlig - netop pga. administrationen kan det være fornuftigt at finansiere mindre arbejder med fælles gæld og så evt. gennemgå hele processen igen efter ~5 år. Dette har dog ingen virkning på, at der rent faktisk kan være en gevinst at hente i dag.

/Veritas
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/06/2007 18:32

Det kræver bare et kig i jeres regnskab. Et andet aspekt der kunne være interessant er, hvad SKAT siger til konstruktionen.

Indtægter
-------------
Boligudgift andelshavere
Indtægt udlejning
Indtægt erhvervslejere
---------------------------------
Indtægter ialt (1)
---------------------------------

Udgifter
-----------
Renovation
Anden renholdelse
Administration
Ejendomsskatter
Andre udgifter
---------------------------------
Udgifter ialt (2)
---------------------------------
Resultat før afskrivninger og renter (1-2)
----------------------------------------------
Afskrivninger
Renteudgifter
----------------------------------------------
Resultat før skat
----------------------------------------------
Skat
----------------------------------------------
Årets resultat
-----------------------------------------------
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Veritas » 16/06/2007 20:10

Vi har desværre ikke haft overskud de sidste par år, hvorfor der ikke figurerer nogen skat i vores regnskab ;)

Mht. ovenstående skal det dog bemærkes, at din opstilling på ingen måde viser, at der nødvendigvis er fradragsret for renteudgifter. Dette skyldes, at der er forskel på den regnskabsmæssige og den skattemæssige opgørelse af indkomst. På denne måde opgøres den skattemæssige indkomst ud fra andre principper (f.eks. mht. afskrivninger), hvorefter skatten beregnes og føres over til beregningen af den regnskabsmæssige indkomst. Du vil derfor ikke nødvendigvis kunne beregne skatten som 28% af resultatet før skat.

Derudover fremgår det af andre kilder, at andelsboligforeninger kun er skattepligtige af den indkomst, der hidrører fra erhvervsmæssig aktivitet. Renteudgifter er således kun fradragsberettigede, i det omfang de er en konsekvens af den erhvervsmæssige aktivitet. Se f.eks. http://www.andelsbolig.dk/abdk/template ... tem=item33. Da jeg ikke selv har nogen erfaring med dette, må du meget gerne henvise mig til en relevant kilde, hvis du mener, at noget andet er tilfældet.

Selv HVIS andelsforeningen skal betale skat, holder din tidligere sammenligning ikke. Du skrev, at "renteudgifter fra foreningens lån kan fratrækkes med 100%, mens renteudgifter på de personlige lån kun har et fradrag på 33%". Dette er i mine øjne en sammenblanding af æbler og pærer. Renteudgifterne fra både fælles og personlig gæld kan fratrækkes 100%, men SKATTEVÆRDIEN af fradraget er forskelligt - for fælles gæld 28% (selskabsskat) og for personlig gæld 33%. Skatteværdien er således højest for personlig gæld.

/Veritas
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/06/2007 20:39

Vi er helt er enige. Det er renteudgifterne hidrørende fra erhvervsaktiviteterne, som kan trækkes fra. Men hvis man konverterer al gæld i foreningen til individuel gæld, så mister man fordelen. OG ja selskabsskatten er 28 pct og rentefradrag 33 pct. Men husk at man betaler skatten efter at have mistet fordelen.

Jeg kan iøvrigt henvise til, at modellen ser ud til at være dømt ulovlig jf.

Andelshaveren har ligeledes fradrag for rente til andelsboligforeningen, hvis der er tale om et reelt gældsforhold. Dette gør sig ikke gældende, hvor gæld er stiftet for at opnå fradragsret. Har andelshaveren og andelsboligforeningen eksempelvis oprettet et gældsbrev, hvor ydelserne på gældsbrevet reelt er en del af boligafgiften, betragtes låneforholdet ikke som reelt, og skattemyndighederne vil nægte fradragsret af andelshaverens renteydelser til andelsboligforeningen.


http://www.admteamet.dk/skatab.htm
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Veritas » 16/06/2007 21:00

Ok, godt vi er på the same page. Jeg er enig i, at man så mister noget af fordelen - for vores vedkommende udgør indtægterne fra erhversaktivitet dog kun ca. 1,5% af de samlede indtægter, hvorfor det er til at overse. Der er dog stadig tale om en fordel, da man går fra 28% skatteværdi til 33% skatteværdi - fordelen er blot mindre end at gå fra 0% til 33%.

Desuden undrer det mig, at vi til næste år budgetterer med overskud men samtidig angiver indkomstskat til 0. Fordeles samtlige omkostninger blot med 1,5% til den erhvervsmæssige aktivitet eller betragtes hver enkelt omkostningspost for at vurdere om den har med den erhvervsmæssige aktivitet at gøre? Umiddelbart må det vel være den sidste model, hvis der kan budgetteres med en skat på 0.

Mht. at modellen skulle være ulovlig, må du have misforstået linket. Her beskrives et ALTERNATIV til at konvertere gælden til personlig gæld, nemlig ved at der oprettes et pseudo-gældsforhold mellem andelshaver og foreningen. Der kan ganske rigtigt ikke opnås rentefradrag for sådan pseudo-gæld, men det er altså noget andet end et ekstraordinært andelsindskud kombineret med optagelse af personlig gæld.

/Veritas
Veritas
Novice
Novice
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29/05/2006 18:45

Indlægaf 4ndelshaveren » 16/06/2007 21:27

Det kan da aldrig blive en fordel, hvis man skal betale skat af en mistet fordel.

Nu er jeg lidt i tvivl om, hvem som har misforstået. Skal foreningen så indberette renteudgifterne til SKAT, så man kan få fradrag for pseudogæld til foreningen, som her agerer som en bank? Det er nok for fantasifuldt. Nej, ydelsen som en del af boligudgiften er netop ydelsen på det individuelle lån ved konverteringen. Boligudgiften indeholder netop ydelse fra foreningens lån før konverteringen. Men hvis det skal opklares kan man spørge skat. Konstruktionen har de nok hørt om i pressen og venter spændt på tage fat :smile3:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 17/06/2007 10:43

Urelevant indhold slettet af Jens Arentoft
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/06/2007 18:20

http://www.business.dk/article/20070618 ... /70618050/

Urelevant indhold slettet af Jens Arentoft
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/06/2007 21:56

Nu må det stoppe med disse personlige angreb, der ikke har noget med trådens emne at gøre.

Hvis nogen ønsker at ryge i totterne på hinanden må I gøre det som privat besked.

Opfør jer ordentligt eller find et andet sted at slå jer løs.

Jeg har nu slettet de seneste af de indlæg der ikke har noget med trådens emne at gøre.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/06/2007 22:33

Som nævnt tidligere i denne tråd kan man koge beregning af fordelen ned til en sammenligning af nettoudgiften og omkostningerne.

Her er beregning af anslået besparelse ved konvertering af realkreditgæld på 2.000.000 kr. til personligt lån med rentefradrag.

Personligt banklån
112.000 rente 5,6% af 2.000.000
37.296 Værdi af rentefradrag 33,30%
--------------------------------------------
74.704 Netto renteudgift årligt
--------------------------------------------

Låneomkostninger incl. ejerpantebrev 36.400 kr.

Realkreditlån F1 med årlig rentetilpasning:
95.000 rente 4,75% af 2.000.000 kr.
0 Værdi af rentefradrag 0%
---------------------------------------------
95.000 Netto renteudgift årligt
74.704 Renteudgift ved personligt lån
---------------------------------------------
20.296 Årlig besparelse før omkostninger

Låneomkostningerne svarer til 1,8 års skattebesparelse.

I beregningerne er det forudsat at hele lånet kan ydes til en årlig rente på
5,6%
Afdrag er ikke medtaget i beregningerne, da der er mulighed for
afdragsfrihed.
Begge lånetyper er med variabel rente.

I gamle foreninger hvor prioritetsgælden ofte kun er nogle få hundrede tusinde kroner pr. lejlighed er den lille besparelse næppe ulejligheden værd.

Andelshavere betaler ikke ejendomsværdiskat da andelshavere ikke har
fradragsret for renter af andelsboligforeningens gæld.
Folketingspolitikere er blevet opmærksomme på at nogle andelsboligforeninger har etableret ordninger med rentefradragsret og der vil derfor muligvis blive foretaget indgreb mod ordningerne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf 4ndelshaveren » 20/06/2007 23:08

Jens beregning er korrekt for nybygggede andelsboliger, men forudsætningerne er ikke helt opdateret, herunder at personlig andelsboliglån er blevet markant dyrere på grund af renteudviklingen (Skandiabank 6,5 pct og Roskilde Bank 6,4-9 pct). Som consensus er renten det helt afgørende i beslutningen om fordele og ulemper. Hertil kommer renteudgifter på erhvervsdrift har fradrag, som mistes med 66,67 pct, hvis gælden omdannes til personlig gæld. Det vil forskyde "besparelsen" dramatisk.

Modellen er vel allerede dømt ulovlig jf.

http://www.admteamet.dk/skatab.htm

Eller kan det fortolkes andeledes.

Iøvrigt giver det mere overblik, at ævl og kævl er slettet.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf aratan » 20/06/2007 23:55

Jeg vil mene at det kan fortolkes anderledes. Den nævnte model hvor en gæld ikke er reel læser jeg som den situation hvor en andelshaver betaler rente til foreningen for et lån optaget der, enten ved et decideret gældsbevis eller ved restance. I det foregående afsnit nævnes det klart at "Andelshaveren har fradrag for rente af gæld, der er optaget til finansierning af andelshaverens eget private indskud." uden nævnelse af nogen indskrænkning i fradragsretten.

Som Jens også gør opmærksom på så har flere politikere fra S og R for nylig fået øje på denne mulighed for omlægning og har bebudet mulige indgreb. det burde vel ikke være nødvendigt hvis Skat allerede havde undsagt muligheden?

De rentesatser du nævner er ikke helt opdaterede, i skrivende stund er de rentesatser der tilbydes hhv. 6,05% i skandiabanken (andelskredit, ikke et egentligt lån) og 5,45-8,5% i roskilde bank for egentlige lån. Jeg er lidt forundret over den laveste på 5,45% da det er 0,25% over hvad de tilbød da mit lån blev optaget (ud over den rentestigning der har været i mellemtiden), men de har tydeligvis justeret deres forretningsmodel. Jeg tror ikke at Jens´ valg af en rente på 5,6% er helt tilfældig, en sjat over den laveste opnåelige men tilstrækkelig lav til at være 100% realistisk for alle.

Tak til Jens i øvrigt for den generelle oprydning, det gør det hele både mere overskueligt og læsevenligt.

Mvh,

Aratan
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/06/2007 00:09

Renten på 5,6% er hentet hos www.sparsalling.dk den samme dag som renten på 4,75% (incl. bidrag) blev hentet hos et realkreditinstitut.

Foreninger der har lejere skal som regel betale skat af lejeindtægten hvis de har små renteudgifter eller små vedligeholdelsesudgifter. Formindskelsen af foreningens rentefradrag skal derfor indgå i overvejelserne.
Jeg har ikke undersøgt om de nye regler om nedsættelsen af selskabsskatten og reduktion af rentefradrag vil få betydning for andelsboligforeninger.

Metoden er endnu ikke dømt ulovlig. Artiklen hos admteamet vedrører omgåelsessituationer hvor der eksempelvis er oprettet et gældsbrev, hvor ydelserne på gældsbrevet reelt er en del af boligafgiften.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf 4ndelshaveren » 21/06/2007 02:31

Nedenfor er angivet forskellige udlånsrenter fra forskellige banker og andelskasser så vi har et alsidigt overblik i debatten. Det er ikke billigt som i tror og der vil komme en masse opjusteringer som reaktion på Nationalbankens reaktion på ECB. Husk nu at tage ÅOP ellers har kampagnerne været forgæves.
-----------------------------------
Skandia Bank
Andelsprioritet
ÅOP før skat: 6,5 %
ÅOP efter skat 4,4 %

Dette er bankens kombineret andelsboliglån og andelskredit til andelsboligfinansiering.
-----------------------------------
Fra Jens Arentofts kilde
Spar Salling
Udlån 0104 2007

c Andelsboliglån
0-80% af andelsbeviset
ÅOP før skat: 6,18%;
ÅOP efter skat: 4,23%

80-100% af andelsbeviset
ÅOP før skat: 11,63%;
ÅOP efter skat: 7,83%

Bemærk:
18-06-2007
Renteændring
Vi ændrer den 1. juli 2007 rentesatserne på variabelt forrentet ind- og udlån.
Rentesatserne på udlån hæves med op til 0,50 %.
-----------------------------
Fra Aratans eget link

Roskilde Bank

Andelsboliglån

Årlige omkostninger i procent (Standardeksempel)
5,9 - 9,1


Andelsboligkredit
Årlige omkostninger i procent (Standardeksempel)
Ved 100% udnyttelse 6,1 - 9,4
Ved 50% udnyttelse 6,5 - 9,9
Ved 25% udnyttelse 7,4 - 10,9

Rentesatserne er variable, og er gældende fra den 15. juni 2007 og indtil nye satser fastsættes. Der tages forbehold for renteændringer som følge af diskontoændringer og som følge af ændringer i markedsrenten.
-------------
Nordea

- andelsboliglån, ejerskifte
Årlige omkostninger i pct før skat 9,%-11,0%
Årlige omkostninger i pct efter skat 6,0%-7,3%

- andelsboliglån, friværdi
Årlige omkostninger i pct før skat 11,2%
Årlige omkostninger i pct efter skat 7,50%
--------------
Ringkøbing Landbobank

Lånets placering indenfor andelsbevisets værdi åop før skat:
0-40% 5,50% p.a.
40-80% 6,65% p.a.
80-95% 7,75% p.a.
95-110% 9,25% p.a.

Renten er gældende pr. 07.06.2007 og ændres i takt med den af Nationalbanken fastsatte rente for indskudsbeviser. Renten tilskrives kvartalsvis.
-----------------
Lunde-Kvong Andelskasse

Andelsboliglån

Årlige omkostninger i pct før skat: 6,1%-11,1%
Årlige omkostninger i pct efter skat: 4,1-8,3%
-------------------------------
Mht fortolkningen af

” Andelshaveren har ligeledes fradrag for rente til andelsboligforeningen, hvis der er tale om et reelt gældsforhold. Dette gør sig ikke gældende, hvor gæld er stiftet for at opnå fradragsret. Har andelshaveren og andelsboligforeningen eksempelvis oprettet et gældsbrev, hvor ydelserne på gældsbrevet reelt er en del af boligafgiften, betragtes låneforholdet ikke som reelt, og skattemyndighederne vil nægte fradragsret af andelshaverens renteydelser til andelsboligforeningen.”

Kunne det være interessant at høre SKAT’s fortolkning. I begge tilfælde oprettes et gældsbrev som ikke er reelt.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/06/2007 16:01

ÅOP er fint hvis man skal sammenligne forskellige pengeinstitutters tilbud.

I mit regneeksempel valgte jeg at sammenligne renten direkte og sammenholde nettoresultatet med de samlede låneomkostninger incl. ejerpantebrevet. Det er der ikke noget forkert i. Jeg benyttede den billigst mulige rente for at finde ud af om der overhovedet kunne være en økonomisk fordel ved at indbetale ekstra indskud.

Der er kun tale om et teoretisk regneeksempel. Der sker løbende forskydninger i renten for henholdsvis banklån og realkreditlån som kan medføre nye regneresultater. Endvidere skal hver andelshaver undersøge sine egne muligheder for lånevilkår.
Grundlæggende vil en stigende bankrente ofte modsvares af en stigende realkreditrente - så der bevares en vis ligevægt i regneeksemplet.

En renteforskydning eller et politisk indgreb kan let fjerne den mulige økonomiske fordel. Ved videresalg af andelen vil et stort indskud måske begrænse antallet af interesserede købere.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf 4ndelshaveren » 21/06/2007 21:48

Metode og beregninger er så vidt iorden som skrevet, da den er relativ simpel. Men der kræves ekstra overvejelser omkring skat + myndighedernes fortolkning af lovligheden omkring gældsbrevet. For er det blåstemplet, hvis det er stiftet til en bank istedet for foreningen?

Min input gik på om de aktuelle omkostninger i markedet for finansiering af lån kunne holde modellen sikkert hjem i land uden meromkostninger. Det skal også være realistisk og tage udgangspunkt i faktuelle låneomkostninger, ellers er det ikke-operationelle skitser. Med de nuværende dyre lån for personlig gæld er dette langfra sikkert, at modellen er driftsikker. Det er pointen ved overvejelsen af konvertering fra kartellets lån til personlig lån.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/06/2007 00:01

http://www.ejendomsadministration.nu/andelsindskud.htm
siger blandt andet:
"3. Det vil således efter kendelsen ikke være muligt at beskatte andelshavere af en boligfordel alene på baggrund af et højt indskud i foreningen. Praksis, hvorefter rentefradrag nægtes, såfremt en andelsbolighavers gæld til foreningen ikke kan anses for reel, kan derimod opretholdes, jf. herved Højesterets dom af 9/2 1981, (I 195/1980)."

Jeg mener derfor at metoden med store indskud er lovlig.

Man kan derimod ikke vedtage store indskud som ikke indbetales, men istedet afregnes ved at andelshaveren udsteder et gældsbrev til foreningen som andelshaveren skal betale rente af.

Tinglysningsafgiften for ejerpantebrevet udgør det meste af låneomkostningerne så her ser jeg ingen nævneværdig usikkerhed. Anderledes bliver det hvis renten på banklånet i mit eksempel forhøjes til 7,2% idet der så ikke vil være nogen skattebesparelse til at dække låneomkostningerne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf 4ndelshaveren » 22/06/2007 16:23

Nu er spørgsmået bare om det store indskud, der kommer i forbindelse med omlægning af kartellets lån til personlige lån i form af nye gældsbreve til en bank kan ses som reel af Skat.

Mht renteberegningen er det rigtigt at 7,1-7,2 % gør at regnestykket balancerer FORUDSAT at der ikke er erhvervsdrift. Hvis dette er tilfældet mister man fradrag for renteudgifterne, på netto (1-0,33).

Hvis 10 % er erhvervsindtægter falder balancerenten til 6,45 %,
ved 20% falder den til 5,91%,
ved 30% falder den til 5,46%,
ved 40% til 5,07% osv.

Balancerenten er den lånerente, andelshaver maksimalt må låne til, før modellen giver tab ved, når der i foreningen er udlejningsindtægter og dertil renteudgifter, der kan trækkes fra i resultatopgørelsen.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf aratan » 22/06/2007 16:44

Det er ikke korrekt, så simpelt kan erhversdelen ikke gøres op... her er der dog ikke tale om at der et 100% svar, det afhænger heltaf de præcise tal for den enkelte forening.

det forholder sig således for vores forening:

Da den boligafgift der indbetales falder forholdsmæssigt mere end det fradrag der mistes ved bortfald af renteudgifterne på fælleslånet så bliver nettoresultatet faktisk at der skal betales mindre skat end før, selvom driftsudgifterne falder markant og dermed fradraget.

kort sagt så kunne vi før fradrage 14% af de samlede driftsudgifter incl renteudgifter, nu kan vi fradrage 38%, men af et mindre beløb da renterne ikke længere indgår. Når tallene sættes ind stiger det fradrag vi får. Jeg vil dog godt igen sige at det ikke nødvendigvis er sådan for alle, men for vores specifikke forening er det sådan...

Mvh,

Aratan
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf 4ndelshaveren » 22/06/2007 16:50

Husk nu at det er vægtningen af hhv erhverv og bolig der tæller, tilsvarende de fradragsberettiget renteudgifter.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf aratan » 22/06/2007 18:07

lige præcis, men som vores regnskab gøres op så vægtes der ikke efter areal, men krone-krone...

Mvh,

Aratan
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf 4ndelshaveren » 22/06/2007 18:56

Skat giver næppe fradrag for store m2 kælderarealer ,der udlejes. Så det må være forudsætningen at vi snakker om penge.

Så er vi jo tilbage ved pointen med vægtningen, meget erhvervsdrift giver større fradrag, der giver alternativomkostninger ved personlig gæld og deraf øget krav til balancerenten.

:smile3:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/06/2007 21:46

I andelsboligforeningers skatteregnskab kan der vælges mellem 2 metoder ved fordeling af udgifterne:

1. Man kan benytte arealet hvis arealerne har samme værdi. Lejeboliger og andelsboliger har samme værdi i denne forbindelse.

2. Man kan benytte indtægterne som fordelingsgrundlag hvis arealerne ikke har samme værdi. Bolig og erhverv har normalt ikke samme værdi i denne forbindelse. Som værdi benyttes lejeværdien og ikke boligafgiften.

Vi må nok forsøge at opstille nogle eksempler hvis det skal være til at overskue konsekvenserne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/06/2007 23:47

Jeg har opstillet et regneark som man kan benytte til at beregne konsekvenserne af en nedsættelse af renteudgiften i sin andelsboligforening:

http://www.andelsbolig-debat.dk/AB-selvangivelse.xls

Der er som udgangspunkt regnet med en ejendom på 1.000 kvm. med 1 boliglejer, 1 erhvervslejer, 7 boligandelshavere og 1 erhvervsandelshaver.
Lejeværdien pr. kvm. er sat til 400 kr. for boliger og 1.000 kr. for erhverv.
En årlig renteudgift på 1.000.000 kr. giver et skattemæssigt underskud på 183.077 kr.
For at få et skattemæssigt underskud på 0 kr. skal renteudgiften reduceres til 320.000 kr.

Hvis renterne i eksemplet reduceres til 220.000 kr. vil foreningen få et skattemæssigt overskud på 26.923 kr. - men andelshaverne får et fradrag på de ekstra 100.000 kr.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster