NYE TONER FRA VENSTRE

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

NYE TONER FRA VENSTRE

Indlægaf j » 5/07/2007 10:58

SÅ SKER DET SNART !!!!!

NU HAR VENSTRE TAGER ORDET (REALKREDITLÅN) TIL ANDELSHAVERE I BRUG I DERES PARTIPOGRAM

DEJLIG DEJLIGT NU SKAL DET BARE EFEKTUERES


LÆS DET PÅ VESTRE HER

http://www.venstre.dk/index.php?id=566
j
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30/09/2006 20:13

Indlægaf 4ndelshaveren » 5/07/2007 15:24

Med de stigende priser på andelboliger er det en trøst for kommende andelshavere. Omvendt giver de stigende renter problemer. Kurstabet ved optagelse af realkreditlån er ikke helt småpenge ved lån til de efterhånden dyre indskud.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf aratan » 5/07/2007 20:55

Alt andet lige peger det mere i retning af total liberalisering, med indførsel af ejendomsværdiskat og hele pibetøjet... Det kan man jo så mene om hvad man vil...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf skjoth » 6/07/2007 18:26

Tja jeg mener nu at det ikke ville gøre noget, om andelsbolighavere kunne få realkreditlignende vilkår. Det kan de ikke i dag. Bankerne kræver væsentligt mere i rente for et andelsboliglån end for et realkreditlån, selv når man tager kurstab med i regnestykket.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf 4ndelshaveren » 6/07/2007 18:50

skjoth skrev:Tja jeg mener nu at det ikke ville gøre noget, om andelsbolighavere kunne få realkreditlignende vilkår. Det kan de ikke i dag. Bankerne kræver væsentligt mere i rente for et andelsboliglån end for et realkreditlån, selv når man tager kurstab med i regnestykket.


Forskellen mellem realkreditlån og andelsboliglån er så godt som 0 ligenu efter skat.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Bentzen » 6/07/2007 19:06

Efterhånden som størrelsen på indskuddet på en andelsbolig bliver på en mille eller to, bliver nødvendigheden større, for at få sig et fornuftigt fastforrentet lån, som f.eks. realkreditlån. Mange familier bliver altså nødt til at kende sin husleje år frem. Da jeg var i "jeres" alder var renten på boliglån i banken altså 15-17 % p.a. og år har lært mig, at alle økonomer kan forudsige hvad de vil, INGEN kan se blot 3-5 år ud i fremtiden, mht. til renteniveau, eller hvordan priserne på huse kan udvikle sig, mth. til liebhaveri(hvor der der chic at bo osv. - (måske kaster "de" med brosten på Vesterbro i morgen?) Heldigvis har vi ikke så mange brosten her i provinsen.
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Bentzen » 6/07/2007 19:41

Lige til firedelshaver - jeg henviste og hentydede ikke lige til dig som økononom, jeg synes måske du har fået tæsk nok i dette forum. Du kan jo ikke gøre for, at du bliver lidt grebet at situationen ind imellem. Det fordi jeg jo, som begynder, jo lige skal se "prøve" og sådan, inden jeg tør "udføre" at jeg med mit indlæg kom efter dit det sidste. Jeg troede jo også du var den type der var på Roskilde Festival, så jeg hellere måtte prøve at holde liv i forumet :). Men jeg fastholder, at vi fattigrøve, som må låne os til væsentlig del at indskud, må have adgang til fastforrentet lån til indskud i andelsbolig, og at vi kommer til at have muligheden for at kunne opkonvertere og nedkonvertere vores (store) lån!
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf 4ndelshaveren » 6/07/2007 20:11

ha ha ha, bentzen du virker som en frisk fyr, der burde være til Roskilde. Jeg selv er for gammel til nøgenbad i mudder.

Ifht realkredit (fast lån med afdrag) versus andelsboliglån (med afdrag), så er der pt. næsten ingen væsentlig forskel. Vil tro at den effektive rente (med bidrag, kurstab mm) på realkreditten er dyrere end et andelsboliglån jf kurslisterne.

Tager man realkredittens etårige rentetilpasning uden afdrag vil ydelsen være lavere, men det er en kortsigtet finansieringsløsning, iøvrigt uden konverteringsmuligheder.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Bentzen » 6/07/2007 21:13

Nemlig - jeg er en frisk fyr, der er mor til en dreng på 20 år, der også lige har skrevet fra Roskilde, at han mener jeg burde komme og deltage i løjerne. Desværre har jeg mit arbejde i banken at passe, og "jeres" pt, pt. pt. er altså kun bidrag til jeres bankrådgiveres grå hår. Det kan da ikke være i "samfundets" interesse, at så store banklån, der bliver tale om til andelsindskud til fremtidige andelshavere, bliver oprettet til unge mennesker, der ikke har oplevet, at et renteneveau altså også kan være flere procent højere end P.T.
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf skjoth » 7/07/2007 11:59

Faktisk er det realkredittens et-årige rentetilpasningslån som bør benyttes når man sammenligner de nuværende andelsboliglån og realkreditlån. Det er meget få banker som tilbyder fastforentede andelsboliglån. Jeg har kun kendskab til en enkelt bank som tilbyder fast forrentining i 10 år - mod at man betaler en endnu højere rente.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf 4ndelshaveren » 7/07/2007 14:18

Ifølge de sammenligningstabeller fra Jyllandsposten og Finanshuset i Fredensborg, benyttes fastforrentet lån.

skjoth skrev:Faktisk er det realkredittens et-årige rentetilpasningslån som bør benyttes når man sammenligner de nuværende andelsboliglån og realkreditlån. Det er meget få banker som tilbyder fastforentede andelsboliglån. Jeg har kun kendskab til en enkelt bank som tilbyder fast forrentining i 10 år - mod at man betaler en endnu højere rente.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Peter » 7/07/2007 14:40

skjoth skrev:Det er meget få banker som tilbyder fastforentede andelsboliglån. Jeg har kun kendskab til en enkelt bank som tilbyder fast forrentining i 10 år - mod at man betaler en endnu højere rente.


Fast rente og renteloft i en del af eller hele løbetiden er vist ved at blive mere og mere udbredt:

Skandiabanken
Renteloft i hele lånets løbetid op til 30 år
http://www.skandiabanken.dk/621.asp?page_id=621

Spar Salling
Renteloft i hele lånets løbetid op til 30 år
http://www.sparsalling.dk/Default.aspx?ID=588

Lån & Spar Bank
Fast rente i 10 år
https://www.lsb.dk/bank/lsb/indhold/pro ... prioritet/

Handelsbanken
Fast rente i 10 år
http://www.handelsbanken.dk/shb/inet/ic ... A0004ABBE8

Ringkjøbing Bank
Fast rente eller renteloft (ikke nærmere beskrevet periode)
http://www.rb-fjernkunder.dk/Andelsboliglån.aspx

Djurslands Bank
Fast rente (ikke nærmere beskrevet periode)
http://alm.djurslandsbank.dk/?id=475

Nørresundby Bank
Fast rente (ikke nærmere beskrevet periode)
http://alm.nrsbank.dk/?id=942

Renten er selvfølgelig højere end ved et variabelt forrentet lån. Banken skal jo have betaling for den ekstra risiko, banken løber. Har andelshaveren is i maven og skyklapper på, kan han selvfølgelig bare nøjes med at betale for et variabelt forrentet lån. Han vælger selv, og må selv leve med konsekvenserne - som med så meget andet.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf skjoth » 8/07/2007 22:39

Fornemt der er nu flere banker der tilbyder fast rente - eller noget der ligner.
Hvis man kigger dem lidt efter i sømmene er det kun renteloft eller 10 års fast rente de fleste tilbyder.

Der er dog to væsentlige detaljer:
De er stadig kun de små banker der tilbyder noget der ligner en fast rente. De store er endnu ikke hoppet med på vognen.

Priserne på andelsboliglån er stadig væsentlig over et realkreditlån. 7.5%, 7.93ÅOP% (eksemplet er taget fra Lån og Spar som traditionelt er en af de billige banker, lån 1miokr). Den forskel er meget stor i forhold til et traditionelt realkreditlån incl. biddragssats mm.). Sådan en forskel kan tydeligt ses, når man skal låne 1 mio kr og afdrage over 30 år

Konklusion: lad os få realkreditlignende vilkår (afdragsvilkår + omkostninger ved lån). Vi har det ikke i dag og der er afgjort behov med de andelspriser.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/07/2007 00:02

Skandiabanken og Roskilde Bank har hhv ÅOP 6,5% og 6,4%-9%. Bonusbanken er vist også billige.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf skjoth » 10/07/2007 07:21

Det viser at der er store forskelle på andelsboliglån, selv når man tager det som bankerne kalder "prioritet".

Stadig er renteforskellen på realkreditlignende vilkår og det vi får tilbudt stor. Typisk betaler vi mindst 1% mere (kun for de billigste banker).
Det billigeste jeg har kendskab til er Basisbank som har en årlig rente på 6%
Det bedst sammenlignelige realkreditlån er nok et 1-årigt rentetilpasningslån på 5% og kurs 99.75 + biddrag.

Fastforrentede lån kan man også regne på men konklusionen bliver den samme.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf 4ndelshaveren » 10/07/2007 09:49

Nej, konklusionen bliver ikke den samme hvis du tager et realkreditlån med fast rente, effektiv rente >6.25 %, peanuts efter skat.

Ved ikke lige hvilken fast rente du hentyder til...

skjoth skrev:Det viser at der er store forskelle på andelsboliglån, selv når man tager det som bankerne kalder "prioritet".

Stadig er renteforskellen på realkreditlignende vilkår og det vi får tilbudt stor. Typisk betaler vi mindst 1% mere (kun for de billigste banker).
Det billigeste jeg har kendskab til er Basisbank som har en årlig rente på 6%
Det bedst sammenlignelige realkreditlån er nok et 1-årigt rentetilpasningslån på 5% og kurs 99.75 + biddrag.

Fastforrentede lån kan man også regne på men konklusionen bliver den samme.
:smile8:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf skjoth » 11/07/2007 07:06

Ovenstående eksempel var markedets billigste andelsboliglån med flydende rente sammenlignet med et almindeligt realkreditlån. Man kan godt få det billigere. Faktisk stiller det bankerne i et unødigt godt lys, da mange banker er væsentlig dyrere end Basisbank (som dog ikke tilbyder fastforrentede andelsboliglån).

Regner man med fast rente skal man naturligvis sammenligne andelsboliglån med fast rente med et fastrente realkreditlån. Det billigste jeg pt. har fundet er Skandiabankens på 6.75% (7.2% ÅOP), som her kaldes maxrente. Jeg har ikke indsigt i vilkårene for private nyforhandlede realkreditlån. Det billigste nye lån jeg selv har kendskab blev hjemtaget for ca. 1 måned siden med en fast rente i 10 år på 5.35% (inklusiv biddragssats, kurstab mm).

En hel korrekt sammenligning vil naturligvis benytte de typiske priser og aboslut bedste pris for både andelsboliglån og realkreditlån.
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27

Indlægaf Peter » 11/07/2007 12:09

Basisbank er ikke billigst på variabelt forrentede lån. Der er flere, der er billigere. Prøv fx disse:

- Skandiabanken
- Agri-Egens Sparekasse
- Sparekassen Hvetbo
- Spar Salling

Nogle af disse småbanker er helt nede omkring 5,5% og med minimale eller ingen gebyrer (ud over tinglysningsafgiften til staten).
Man får næsten medlidenhed med dem, der bliver tilbage hos de dyre storbanker. :smile2:
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Bentzen » 11/07/2007 18:48

Peter skrev:Basisbank er ikke billigst på variabelt forrentede lån. Der er flere, der er billigere. Prøv fx disse:

- Skandiabanken
- Agri-Egens Sparekasse
- Sparekassen Hvetbo
- Spar Salling

Nogle af disse småbanker er helt nede omkring 5,5% og med minimale eller ingen gebyrer (ud over tinglysningsafgiften til staten).
Man får næsten medlidenhed med dem, der bliver tilbage hos de dyre storbanker. :smile2:
Iflg. pengepriser.dk er stort absolut ikke lig med dårligst. Husk også at lægge vægt på rådgivningens kvalitet og hvor fleksibelt vi ønsker vores økonomi skal være. Nogle har overskud til at have deres børneopsparing (ja, jeres er vel ikke frigivet endnu:) ) et sted, uddannelsesopsparingen et andet sted og jeres andelsboliglån et tredje sted, alt efter hvor hvert produkt er billigst. Andre ønsker bare den samlede bedste løsning, hvor produkters priser og kvaliteten på rådgivningen, vurderes til at være "bedst til prisen". Måske er den billigste advokat heller ikke den bedste? Eller måske er Nørre-Nissum hjerteafdeling heller ikke det bedste sted at befinde sig, i tilfælde af jeg får et hjertetilfælde?
Man får næsten medlidenhed med dem, der bliver tilbage i de dyre storbyer - også smil fra mig.
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Peter » 12/07/2007 16:58

Bentzen skrev:Iflg. pengepriser.dk er stort absolut ikke lig med dårligst. Husk også at lægge vægt på rådgivningens kvalitet og hvor fleksibelt vi ønsker vores økonomi skal være. Nogle har overskud til at have deres børneopsparing (ja, jeres er vel ikke frigivet endnu:) ) et sted, uddannelsesopsparingen et andet sted og jeres andelsboliglån et tredje sted, alt efter hvor hvert produkt er billigst. Andre ønsker bare den samlede bedste løsning, hvor produkters priser og kvaliteten på rådgivningen, vurderes til at være "bedst til prisen". Måske er den billigste advokat heller ikke den bedste? Eller måske er Nørre-Nissum hjerteafdeling heller ikke det bedste sted at befinde sig, i tilfælde af jeg får et hjertetilfælde?
Man får næsten medlidenhed med dem, der bliver tilbage i de dyre storbyer - også smil fra mig.

Hehe...

Jeg har en fortrinlig bankrådgiver et eller andet sted i Jylland, hvor jeg aldrig har været, og det fungerer fint at kommunikere med hende pr. telefon, brev, e-mail og web. Dygtige rådgivere kan jo lige så godt befinde sig i en lille bank i Jylland, som i et marmor- eller glas-palads i København.

Men forbrugerne vælger heldigvis frit, og dem, der har lyst til at betale ekstra for at have en filial rundt om hjørnet, hvor de kan se deres rådgiver dybt i øjnene, er velkomne til det. Det ville bare være synd, hvis de gik rundt i den vildfarelse, at de faktisk havde en billig bank.

Personligt skulle jeg være særdeles meget forelsket i min lokale bankrådgiver, for at være tosset nok til at betale fx 7-11% i Danske Bank eller Nordea rundt om hjørnet, når jeg kan nøjes med ca. 5,5% med mit nuværende "distance-forhold".

Men jeg må medgive, at du har en rigtig god pointe omkring dyre storbyer! :smile2:
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf skjoth » 15/07/2007 21:18

Man får næsten medlidenhed med dem, der bliver tilbage hos de dyre storbanker.


Helt enig.

Et lille eksempel på et lån på 1mio kr, 1 årlig rentetilskrivning, afbetaling over 30 år.
ÅOP 5% = 65kkr i årlig ydelse (rente + amort)
ÅOP 6% = 73kkr i årlig ydelse (rente + amort)
ÅOP 7% = 81kkr i årlig ydelse (rente + amort)
ÅOP 8% = 89kkr i årlig ydelse (rente + amort)

Man skal dog være varsom når man sammenligner priser. Websteder som Mybanker er ikke altid opdateret og viser ikke altid det helt korrekte. Det er sædvanligvis ikke mybankers skyld!

Dernæst er net-prislister ikke altid opdaterede. F.eks. er agri-egens net-prisliste fra 1. februar i år. Nationalbanken har siden hævet renten. Hos de fleste småbanker hæves renten umiddelbart efter nationalbanken hæver sin rente (feks. Skandiabanken,Basisbank ...)
skjoth
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 1/02/2007 22:27


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster