Andelsbolig - er det et godt køb?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Andelsbolig - er det et godt køb?

Indlægaf Bilingual » 30/07/2007 15:12

Hejsa, jeg håber i kan svare på flg:

Jeg er blevet tilbudt en andelslejlighed med flg specifikationer:

Ligger på Vesterbro - den pæne del
4. sal
65m2 , 2v inkl nyt bad og køkken

Andelspris:

Andelsværdi: Kr. 847.903,00
Forbedringer: Kr. 155.242,59

Boligafgift: 2100 plus el inkl aconto varme

Nyvurdering er foretaget for kort tid siden, derfor prisen, efter sigende velfungerende forening.

Hvad er jeres umiddelbare vurdering, er det et godt køb, og er der ting jeg skal tage højde for?

Mvh Daniel
Bilingual
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15/05/2006 00:21

Indlægaf 4ndelshaveren » 30/07/2007 16:23

Den er alt for billig, at man tror der er noget galt... :smile8:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Bilingual » 30/07/2007 19:39

4ndelshaveren skrev:Den er alt for billig, at man tror der er noget galt... :smile8:


Var det ironisk?, jeg har været skrevet op på intern liste og fået den tilbudt.
Bilingual
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15/05/2006 00:21

Indlægaf 4ndelshaveren » 30/07/2007 20:11

Bilingual skrev:
4ndelshaveren skrev:Den er alt for billig, at man tror der er noget galt... :smile8:


Var det ironisk?, jeg har været skrevet op på intern liste og fået den tilbudt.


Nej det var gammeldags jargon for at det var for godt til at være sandt. Hvis regnskabet ser neutral ud, så er det et bestemt godt køb i disse andelstider.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Christian21 » 31/07/2007 07:19

Ja den ser go' ud.

Husk lige at tjekke servitutterne også. Det tar et par timer hos tinglysningen, så er det overstået.
Christian21
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/10/2006 14:23

Indlægaf Bilingual » 31/07/2007 09:04

4ndelshaveren skrev:
Bilingual skrev:
4ndelshaveren skrev:Den er alt for billig, at man tror der er noget galt... :smile8:


Var det ironisk?, jeg har været skrevet op på intern liste og fået den tilbudt.


Nej det var gammeldags jargon for at det var for godt til at være sandt. Hvis regnskabet ser neutral ud, så er det et bestemt godt køb i disse andelstider.


Tak for svaret :), i mener ikke at totalprisen (ca en mio) og dermed m2 prisen er for højt prissat?
Ligger der ikke et sted på nettet en "omregner" der kan vise en hvor man kan sammenligne hvor meget ejerbolig man tilsvarende kan få?
Bilingual
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15/05/2006 00:21

Indlægaf sam » 31/07/2007 13:07

Jo, omregnerne findes på nettet, men kan ikke huske hvor.
Hos danskebank, og helt sikkert mange andre, kan du også finde andre interessante værdi-nøgler.

Det interessante ved dit boligtilbud er ikke mindst den meget lave boligafgift.
Den inkluderer mange udgifter du ved en ejerbolig ville skulle betale oveni lånet. Jeg ville se regnskabet igennem, og især hæfte mig ved om der er "nedsparingslån" der nedbringer boligafgiften eller forventing om kommende store udgifter. Er det ikke tilfældet, og ser udgiftsprioriteringerne fornuftige ud, så lyder det som et yderst attraktivt køb.
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf AB KBH 2100 » 31/07/2007 13:34

Efter mit bedste skøn, så er de der "omregnere" tit alt for simple. Men en eller anden form for grovsortering på kvadratmeter prisen kan de måske godt bruges til, nu hvor udbuddet er blevet større. Men pas på for der er forskelle mellem ejer og andele på BBR og lånerenten efter skat varierer også afhængig af om du låner til andel eller til ejer og selvfølgelig hvilken kreditværdihed du har / hvilken bank du benytter. Skatte procenter kan også variere, men det er dog nok mindre udslagsgivende. endelig er der den politiske usikkerhed, da der kan komme indgreb der væsentlig forringer andeles eller ejerboligers værdi. F.eks. hvis det der tidligere hed lejeværdi af egen bolig (nu ejendomsskat) indføres for andelsboliger.

Til syvende og sidst er nytteværdien jo alligevel også forskellig fra person til person på et givet itdspunkt, så under alle omstændigheder bør man efter min opfattelse ikke basere sit køb på en "omregner". Man bør tage udgangspunkt i, hvor ens behov dækkes bedst muligt til prisen når behovet er der.

Hvis jeg derfor skulle vurdere en andel i forhold til markedet i øvrigt ville jeg fokusere på fire følgende ting: beliggenheden, vedligeholdelsesstanden indvendig og udvendig, hvor store driftsomkostninger der er for andelen og endelig hvormeget jeg skal give pr. kvadratmeter.

Håber du blev lidt klogere :smile2:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster