Dagens andelsoverskrift

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Dagens andelsoverskrift

Indlægaf sam » 2/08/2007 10:22

http://www.business.dk/article/20070802 ... /70802012/

Hvad har socialdemokraterne gang I??
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf 4ndelshaveren » 2/08/2007 12:21

De forsøger vel at beskytte andelshaverne, men har misforstået konceptet. Der er åbenbart gang i salget

http://borsen.dk/bolig/nyhed/113722/
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 7/08/2007 19:24

salget af andelsboliger er 4-doblet, men fra hvilket niveau?

http://www.business.dk/article/20070805 ... 108050921/
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf AB KBH 2100 » 8/08/2007 11:18

BasisBank har også været ude og lave en undersøgelse af hvor stor friværdi der ligger hos andelshavere og hvad de har tænkt sig at bruge den til (De angiver at have spurgt 2.093 andelsboligejere).

https://www.basisbank.dk/om/nyhedsbrev/ ... l1aug2007/

Bemærkelsesværdigt er det at 25% eller estimeret 46.500 andelsejere har tænkt sig at benytte deres friværdi til at købe ejerbolig. I undersøgelsen er der dog ikke angivet hvilken type ejerbolig andelshaverne har tænkt sig at købe (ejerlejlighed, hus eller sommerhus), hvornår de har tænkt sig at investere eller om de har tænkt sig at belåne andelen eller sælge den helt. Men noget kunne tyde på, at andelshaverne ligesom danskerne i øvrigt fortsat har appetit på at sætte friværdien på spil ved at låne i den... hvilket må glæde BasisBank :smile5:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf 4ndelshaveren » 8/08/2007 12:11

Det er bare ikke det man ser i udbuddet. Der er ikke særlig mange andele til salg, ca 2700 stk ialt hvoraf rigtig mange dyre men små projektandele på samme adresse, det vil sige en investor der har omdannet ejendomme på andelsbasis.

AB KBH 2100 skrev:BasisBank har også været ude og lave en undersøgelse af hvor stor friværdi der ligger hos andelshavere og hvad de har tænkt sig at bruge den til (De angiver at have spurgt 2.093 andelsboligejere).

https://www.basisbank.dk/om/nyhedsbrev/ ... l1aug2007/

Bemærkelsesværdigt er det at 25% eller estimeret 46.500 andelsejere har tænkt sig at benytte deres friværdi til at købe ejerbolig. I undersøgelsen er der dog ikke angivet hvilken type ejerbolig andelshaverne har tænkt sig at købe (ejerlejlighed, hus eller sommerhus), hvornår de har tænkt sig at investere eller om de har tænkt sig at belåne andelen eller sælge den helt. Men noget kunne tyde på, at andelshaverne ligesom danskerne i øvrigt fortsat har appetit på at sætte friværdien på spil ved at låne i den... hvilket må glæde BasisBank :smile5:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf aratan » 8/08/2007 12:15

Værdistigningen i min forening ved sidste generalforsamling medførte 4 salg, så vidt jeg ved alle med det formål at købe ejerbolig... (3 med sikkerhed, ikke helt sikker mht den sidste)

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf 4ndelshaveren » 8/08/2007 12:23

aratan skrev:Værdistigningen i min forening ved sidste generalforsamling medførte 4 salg, så vidt jeg ved alle med det formål at købe ejerbolig... (3 med sikkerhed, ikke helt sikker mht den sidste)

Mvh,

carsten


Det giver mening at børnefamilier bruger pengene til et parcelhus. Det giver ingen mening hvis de flytter videre i en dobbel så dyr ejerlejlighed. I vores forening er der kun sket en flytning. Ud af de 2600-2700 stk som er til salg over hele landet, var der allerede en masser til salg før den offentlige vurdering slog igennem. Nettoudbuddet er vel steget med en 1200-1500 stk's. Det må siges at være pebernødder i sammenligning med ialt 190.000 andelsboliger.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf AB KBH 2100 » 8/08/2007 13:58

4ndelshaveren skrev:Det er bare ikke det man ser i udbuddet.


Ja det er fuldstændig korrekt at der er omend meget langt fra reelt 2.700 udbudte andelslejligheder til salg og så op til 46.500 andelshavere, som overvejer at realisere deres friværdi til køb af ejerbolig. Derfor er det også, at jeg kunne have ønsket mig nogle tillægsspørgsmål, som mere præciserede, hvad det er disse folk går og drømmer om.

Når det er sagt så er det dog min klare opfattelse, at der vitterlig er flere i andelsbolig, der på langt sigt drømmer om en ejerbolig end der er ejerboligejere, der drømmer om en andelsbolig. Fordelen mht. ejendomsskat kan nok ikke helt konkurrere med den større grad af frihed som ejerboligformen tilbyder... fri prisfastsættelse, en ejerforening med begrænset indflydelse i forhold til individet, billigere lånemuligheder etc.

Men at potentielt "kun" 25% af andelshaverne ønsker en ejerbolig, det er selvfølgelig vand på ABF`s mølle... Vi skal nok over 50% førend de bliver skiftet ud... Desværre :smile13:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/08/2007 12:38

En nærmere granskning viser at der på boligsiden kun er 158 andelsboliger til salg i storkøbenhavn, dvs fra K til sydvestkvarteret. I dba er der ca 600 stk. Så det er altså ikke meget når København og Frederiksberg står for de fleste andelsboliger i danmark.

AB KBH 2100 skrev:
4ndelshaveren skrev:Det er bare ikke det man ser i udbuddet.


Ja det er fuldstændig korrekt at der er omend meget langt fra reelt 2.700 udbudte andelslejligheder til salg og så op til 46.500 andelshavere, som overvejer at realisere deres friværdi til køb af ejerbolig. Derfor er det også, at jeg kunne have ønsket mig nogle tillægsspørgsmål, som mere præciserede, hvad det er disse folk går og drømmer om.

Når det er sagt så er det dog min klare opfattelse, at der vitterlig er flere i andelsbolig, der på langt sigt drømmer om en ejerbolig end der er ejerboligejere, der drømmer om en andelsbolig. Fordelen mht. ejendomsskat kan nok ikke helt konkurrere med den større grad af frihed som ejerboligformen tilbyder... fri prisfastsættelse, en ejerforening med begrænset indflydelse i forhold til individet, billigere lånemuligheder etc.

Men at potentielt "kun" 25% af andelshaverne ønsker en ejerbolig, det er selvfølgelig vand på ABF`s mølle... Vi skal nok over 50% førend de bliver skiftet ud... Desværre :smile13:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf PeterLib » 9/08/2007 12:49

Jeg følger dagligt med i udbuddet af andelsboliger på www.dba.dk

Bortset fra en sommerferie pause i juli, så er der tale om at antallet af andelsboliger til salg på dba følger en eksponentiel vækst kurve i øjeblikket.
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Indlægaf 4ndelshaveren » 9/08/2007 13:25

PeterL

Det kan da umuligt komme bag en erfaren ræv som dig at udbud og handlen er steget pænt omend fra et lavt niveau som følge af at andelsmarkedet nu er mere åbent. Det havde været slemt hvis udbuddet eksploderede imens handlen gik i stå på grund af mangel på købere.

Jeg må indrømme at de lave tal forbavser mig, når hver 4. til hver 3. i en meningsmåling siger de vil sælge. Men de har vel set på hvormeget det egentlig koster at have en ejer. Boligudgiften i en andel er jo på niveau/lavere end fællesudgifter + ejendomsværdiskat i en ejer. Så folk får en bolig for 20.000 kvadratmeteren istedet for at betale 32.000 kr per m2. Så kan man da godt lige holde det ud at en tåbelig bestyrelsen foreslår en ny fælles tagterrase eller vaskekælder...



PeterLib skrev:Jeg følger dagligt med i udbuddet af andelsboliger på www.dba.dk

Bortset fra en sommerferie pause i juli, så er der tale om at antallet af andelsboliger til salg på dba følger en eksponentiel vækst kurve i øjeblikket.
:smile24:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster