Skandaløst uvidende S-boligordfører vil begrænse andelslån

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Skandaløst uvidende S-boligordfører vil begrænse andelslån

Indlægaf Peter » 2/08/2007 12:57

Endnu en gang elendig, misvisende og ukritisk journalistik fra DR:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/08/02/054740.htm

Uddrag:

"Nu vil Socialdemokraterne have ændret loven og begrænse andelshavernes lånemuligheder. Fremover skal det kun være muligt at tage lån med pant i boligen, hvis man vil købe ny andelsbolig, eller når andelsboligen skal renoveres, for eksempel have nyt bad eller køkken, eller hvis ejendommen skal have nyt tag.

- Alle andre lån til ny bil, rejser, vin eller andet privatforbrug skal ske for andelshaverens helt egen regning og risiko, påpeger formand for Folketingets Boligudvalg, Lissa Mathiasen til dr.dk/penge.

- For de andre andelsejere risikerer jo, som vi netop har set ved tvangsauktionen i sidste uge, at andelshaveren låner det dobbelte af, hvad andelsboligen er værd. Det kan i værste fald betyde, at de andre i andelsboligforeningen mister penge ved et sådant tvangssalg, eller at foreningen ikke kan få nyt tag, fordi en af andelshaverne har belånt sin bolig for meget mere, end den er værd, siger Lissa Mathiasen.

- Hvis det er en almindelig ejerbolig, er det jo kun mig selv, jeg kaster ud i økonomisk uføre, hvis jeg ikke kan tilbagebetale mine lån. Men hvis det er en andelsbolig, så er der en andelsboligforening og et fællesskab, som man er nødt til at respektere."


Heldigvis bringer Berlingske nogle korrekte fakta ind i sagen:
http://www.business.dk/article/20070802 ... /70802012/

"Men stik modsat den gængse opfattelse behøver de andre medlemmer af andelsforeningen ikke at frygte for at hæfte for andres økonomiske uføre."



Hvordan kan Folketingets boligudvalg have en så uvidende formand, der ikke aner hvad hun udtaler sig om?

Det er virkelig pinligt! Kunne en udvalgsformand ikke prøve bare at sætte sig lidt ind i sit udvalgs arbejdsområde?

Og hvordan kan DR's journalist bare holde mikrofonen for hende - uden at stille kritiske spørgsmål - og uden at sætte sig ind i sagen? Typisk DR!

Og hvordan skulle det i øvrigt forbedre forholdene for nogen som helst ved at begrænse lånemulighederne? Den enkelte andelshaver kan jo bare låne uden sikkerhed, men til en højere rente. Er det virkelig en forbedring?
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/08/2007 19:32

Der findes mindst 1 person i boligudvalget med overblik over situationen:

...det eneste problem, der kan være ved tvangsauktioner er, at man måske får nye medlemmer ind i foreningen, som man ikke selv har valgt," siger næstformand i Folketingets boligudvalg, advokat Jakob Axel Nielsen til Business.dk.


En begræsning af lånemulighederne vil være et stort tilbageskridt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf pm » 4/08/2007 14:08

Har lige mailet hende min kommentar til misforståelserne omkring andelsboligformen

Hendes hjemmeside er :

http://www.soc-kolding.dk/?lang=uk

Hvis andre har lyst til at sende en kommentar..

så vidt jeg kan se genopstiller hun ikke efter næste valg.

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron