Køber fortryder mundtlig aftale

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Køber fortryder mundtlig aftale

Indlægaf Torben F. » 28/08/2007 14:09

Hej, hvis der er nogle der er stive i bolig-jura, så har jeg et lidt kringlet spørgsmål.

Det er sådan, at jeg blev tilbudt en andelslejlighed til 700.000.

Jeg forhandlede derefter prisen ned til 680.000. Dette blev aftalt mundligt med sælger.

Herefter sagde jeg ja, til tilbudet på de 680.000, forudsat at min advokat godkender papirene.

Sagen er så den nu har sælger efterfølgende muligvis en køber der vil betale 700.000 kr.

Mit spørgsmål: Kan sælger ophæve den mundtlige aftale om en salgspris på de 680.000 kr?

Det skal siges at vi kører efter venteliste og at formanden for den lokale forening er bekendt med vores prisaftale på de 680.000kr

Vh
Torben F.
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/08/2007 14:21

Indlægaf aratan » 28/08/2007 14:48

Mig bekendt er sælger først forpligtet når der er blæk på papir... Det fik jeg i hvert fald oplyst i forbindelse med mit køb for et par år siden.

Mvh,

Carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf AB KBH 2100 » 29/08/2007 09:01

Bestyrelsen håndhæver ventelisten ved at nægte at godkende overdragelser som ikke er i overensstemmelse vedtægten. Den pris der skal gælde er naturligvis den som er i overensstemmelse med lovgivningen, dvs. maksimalprisen. Hvis du ikke vil give denne men vil have nedslag, så ser jeg ingen grund til at bestyrelsen ikke vil kunne slette dig af ventelisten eller at du springes over.
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf ponyrider » 29/08/2007 19:08

Så har 'ponyrider' et spørgsmål til panelet.

Hvis køber derimod har sagt 'ja' til en lejlighed gennem intern ventelist, men har fortrudt. Kan det gøres uden nogen problemer?

Køber kan jo op til 5 (eller er det 7 dage) efter salget fortryde købet. Så det samme må vel gælder her? Altså at fortrydelse kan forgå uden problemer, ikke?
ponyrider
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15/08/2007 13:12

Indlægaf aratan » 29/08/2007 21:34

Køber har en lovbestemt fortrydelsesret, men det samme gør sig ikke gælden for sælger, der klapper fælden så snart der er skrevet under...

Det er uafhængigt af om køber er kommet via venteliste eller ej.

Mvh,

carsten
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf ponyrider » 29/08/2007 22:38

Hej Carsten

Tak for svar
ponyrider
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15/08/2007 13:12

Indlægaf BobDylan » 31/08/2007 09:14

Så vidt jeg husker min erhvervsjura er der da ingen formkrav til aftaler, og en mundtlig aftale er således præcis lige så bindende som en skriftlig, omend bevisbyrden er noget sværere at løfte.
Jeg er i tvivl om hvorvidt andele er omfattet af lovgivningen om handel med fast ejendom, men jeg tror det nu ikke. I denne lovgivning er der et skærpet krav om skriftlighed, men det er alene for at styrke beviset for den indgåede aftale.
I det ovennævnte tilfælde er der jo et uvildigt vidne der kan bekræfte aftalen, så vidt en amatør som mig kan vurdere er der ingen tvivl om at der er indgået bindende aftale om køb af andelen til reduceret pris. Hvis ikke løbet allerede er kørt ville jeg da få en advokat på sagen. Et par advokattimer koster da mindre end at skulle betale 20.000 kr. ekstra :smile2:

/Bob
BobDylan
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29/08/2007 11:08

Indlægaf AB KBH 2100 » 31/08/2007 16:15

Korrekt at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig og at der er bevisførelsen til forskel.

Men hvor i ovenstående læser du BobDylan, at der er et uvildigt vidne og at aftalen således kan bevises...

At formanden er bekendt med aftalen kan jo betyde mange ting. F.eks. at han er bekendt med, at de to parter forsøger at nå til enighed om salget og herunder en pris. Hvis det så er sådan, at Torben F. spiller ud med en pris, der er lavere end maksimalprisen, så er sælger efter min opfattelse ikke forpligtet til at sælge, hvis en lavere nede på ventelisten vil give den fulde pris.

Noget andet er selvfølgelig, hvis der er indgået en gyldig aftale. Så skal sælger selvfølgelig efterleve denne...
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf AB KBH 2100 » 1/09/2007 21:21

Jeg skylder måske også at fortælle, at problemstillingen ikke forekommer i min egen andelsforening, fordi det er vedtægtsbestemt, at der skal bruges en syn- og skønsmand ved større forbedringer og til at vurdere andelslejlighedens stand ved nedslag eller opskrivning af værdi. Dette fordi det er min opfattelse at bestyrelsen efter omstændighederne vil kunne gøres erstatningsansvar såfremt de godkender en for høj eller for lav værdi. Sælger kan derfor i vores andelsforening ikke komme til at aftale en for billig pris, medmindre der vitterlig ikke er købere til maksimalprisen. Byder en køber lavere end syns og skønsmandens vurdering kan sælger finde en anden køber. Vi har ikke nogen venteliste og sælger finder selv en køber, som bestyrelsen kan afvise i ekstreme tilfælde. Dette har dog ikke været tilfældet endnu, så spørg mig ikke, hvor meget der skal til :smile3:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf ponyrider » 1/09/2007 21:42

Synes det lyder som en fornuftig andelsforening.

Hvordan definere I så større forbedringer?
ponyrider
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15/08/2007 13:12

Indlægaf AB KBH 2100 » 2/09/2007 15:30

Større forbedringer er alt, hvad der kan give anledning til problemer... I praksis skal det jo hænge sammen med at syn- og skønsmanden tager omkring 500-1.000 kr. for en besigtigelse. Derudover er bestyrelsen også forsikret imod erstatsningskrav, så alt i alt er jeg af den opfattelse, at vi godt kan gå op til på den anden side af 5.000 kr. førend vi er i kategorien af større forbedringer. Men selvfølgelig hvis jeg fornemmer at der er optræk til uoverensstemmelser, så sætter jeg en syns- og skønsmand på og blander mig uden om :smile2:
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf BobDylan » 3/09/2007 10:09

Måske havde jeg misforstået casen, men jeg havde indtrykket af at der var aftalt et køb til reduceret pris, hvilket kunne bekræftes af formanden, men at sælger efterfølgende havde ombestemt sig da han fandt ud af at der faktisk var nogen der ville betale den fulde pris.
Ang. vurderingsmand har vi i vores forening indført byggesagkyndig ved alle handler for sælgers regning. Den oprindelige årsag var at gulve er foreningens ansvar og køber/sælger altid kunne blive enige om en nedslibning for foreningens regning med det resultat at de små lejligheder der ofte skiftede ejer havde gulve der var tyndere end jeg ved ikke hvad ;-)
Jeg synes ikke at 1.000 kr. er alverden i en handel til over en 1 mio. Fordelen er jo utroligt store, men slipper for konflikter omkring vedligeholdelsesstand, man har en sagkyndigs forsikring til at dække hvis noget bliver overset og man er sikker på at sælger sætter penge af til tilstrækkeligt vedligehold så foreningens stand bliver opretholdt.

/Bob
BobDylan
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29/08/2007 11:08


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron