Ændre husorden under "eventuelt"

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Ændre husorden under "eventuelt"

Indlægaf cali » 12/02/2008 21:25

Hej Andelsboligdebat, i vores forening drøftede vi på seneste generalforsamling under "eventuelt" husdyrhold herunder evt hundehold - som ikke var tilladt. Nu pludselig er hold af hund blevet tilladt under henvisning til generalforsamlingen - jeg er noget desorienteret herover - jeg troede ikke man kunne ændre i vedtægterne/husordenen under punktet "eventuelt" - så jeg er interesseret i at høre jeres kommentarer hertil.

På forhånd tak.
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32

Indlægaf kontapus » 14/02/2008 19:20

Eventuelt er et punkt der egentlige mere er til almindelig debat, end til at træffe beslutninger af betydning.

Såfremt man ønsker at ændre husordenen, skal det ske som et selvstændigt punkt på dagsordenen, der angiver hvad der sættes til afstemning. Formålet med det selvstændige punkt er naturligvis at give andelshaverene mulighed for at sætte sig ind i problematikken, samt afgøre hvordan de forholder sig - herunder om de vil møde op på generalforsamlingen for at stemme og/eller gøre rede for deres holdning m.v.

Gengiver generalforsamlingsreferatet at der blev truffet beslutning? Og skete det under eventuelt?
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Peter » 15/02/2008 15:04

Det kommer vel også an på, hvem der har beslutningskompetencen til at ændre husordenen.

Der findes foreninger, hvor bestyrelsen kan gøre det alene, uden generalforsamlingsbeslutning. I så fald ville der vel ikke være noget i galt at bestyrelsen får ikke-bindende input under punktet Eventuelt på en generalforsamling.

Men nu ved vi jo ikke hvad der gælder i den pågældende forenings vedtægter.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf kontapus » 15/02/2008 16:34

Jeg mener at en sådan kompetencefordeling vil være foreningsretlig problematisk, da bestyrelsen således træffer beslutninger der går ud over den daglige drift.

Men ja, formelt set vil det naturligvis afhænge af vedtægten - det er dog sjældent at det ikke er generalforsamlingen der har kompetencen til at fastsætte nærmere regler om husdyrhold.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf cali » 19/02/2008 22:46

Tak for de kompetente svar, jeg mener også at du - kontapus har en god og rigtig pointe i #2. Jeg mener det er generalforsamlingen der skal beslutte ændringer i vedtægterne - hvad gør jeg hvis det som det ser ud til - er ændret i vedtægterne uden ændringen har været opført i punkterne til gf??

Jeg får et værre hyr med vore adv. som er adm og vores formand som ligesom adm. forekommer noget svag og konfliktsky.
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32

Indlægaf Peter » 20/02/2008 07:31

cali skrev:Jeg mener det er generalforsamlingen der skal beslutte ændringer i vedtægterne -


Det er der ingen af os, der er uenige i. Men vedtægter og husorden er 2 forskellige ting.

Vedtægter er typisk sværere at ændre - kræver ofte større flertal (fx 2/3) og måske vedtagelse på flere på hinanden følgende generalforsamlinger.

Husorden kan derimod være meget enklere at ændre - kræver ofte bare simpelt flertal. Hvad der konkret gælder, afhænger dog af jeres vedtægter.

Men HVIS jeres vedtægter anfører, at husorden fastsættes af jeres generalforsamling (og ikke bare bestyrelsen), så SKAL punktet selvfølgelig være på dagsordenen (eller på anden måde være bekendtgjort andelshaverne - alt efter hvad jeres vedtægter siger om fx indkomne forslag).

cali skrev:hvad gør jeg hvis det som det ser ud til - er ændret i vedtægterne uden ændringen har været opført i punkterne til gf??


Dirigenten må have snorksovet meget tungt, hvis han har tilladt en vedtægtsændring som du beskriver det. Hvis det "kun" er en ændring i husordenen, kræver det måske bare at han har småblundet ;) Det er dóg svært at tro, hvis det er en professionel advokat.

Men hvad siger referatet fra generalforsamlingen?

Andre har forhåbentlig forslag til hvad du konkret kan gøre.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf cali » 23/02/2008 20:20

Referatet siger kun "hundehold drøftet" - men intet om hvad der er drøftet - og så kan der efter min overbevisning ikke være vedtaget noget som helst - heller ikke selvom det er under punktet eventuelt!
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32

Indlægaf Peter » 24/02/2008 00:46

Hvad siger jeres vedtægter helt præcist om, hvem der fastsætter husordenen?
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf cali » 28/02/2008 01:06

Hej Peter, dem skal jeg lige skaffe fra adm., så vender jeg tilbage......
cali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26/05/2004 10:32


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron