Vandskade

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Vandskade

Indlægaf marda » 1/11/2008 15:43

Vi har haft en vandskade ned til underboen.
Vi købte vores lejlighed ca ti mdr inden vandskaden og påpegede at der var noget galt med gulvet i badet.
Det blev så lavet om af sælgers murer (som helt sikkert ikke var murer) og efterfølgende godkendt af administartors vurderingsmand.
Nu er sagen så at der har været vandskade og underboen ringer til foreningen og melder skaden, vi får så efterfølgende at vide af bestyrelsen at der kommer håndværkere og udbedrer vandskaden.
Det bliver så udbedret og lavet af foreningen.
Nu vil vi så sælge vores lejlighed og foreningen insisterer på at det de har lavet skal lægges oveni vurderingsprisen, dvs at det vi gav for den inkl vores nye badeværelse lægger de så reperation af badegulvet oveni så det faktisk bliver dobbelt op på forbedringer af hvad vi gav.
Er de ikke forpligtiget til at sætte gulvet i samme stand som før vandskaden eller er der ikke en form for forsikring der burde dække ???
Mvh Marda
marda
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12/01/2008 22:56
Geografisk sted: kbh

Indlægaf Løvendahl » 2/11/2008 20:10

En reperation af et bedeværelsesgulv er ikke en forbedring, og kan derfor ikke tillægges prisen. Derimod kan foreningen have et erstatningskrav mod sælger for skjulte mangler. Foreningen skal bare kontakte sælger og få oplyst, hvem som har lavet badeværelsesgulvet, Deréfter skal foreningen kontakte murens ansvarsforsikringsselskab, som så dækker udbedringen af de skjulte mangler. Kan sælger ikke oplyse, eller vil han ikke oplyse, hvem som er muren, så vil det få procesuel skadevirkning for ham, og han må selv betale for den skjulte mangel.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Jeppe » 3/11/2008 00:02

Som jeg forstår det er den vigtige skillelinje mellem "reparation" og "nyt gulv". Er der tale om et decideret nyt badeværelsesgulv vil jeg mene at foreningen kan lægge det på som forbedring.
Jeppe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25/02/2005 14:51

Forbedring, specieltilpasset inventar eller vedligeholdelse

Indlægaf Løvendahl » 3/11/2008 14:27

Jeppe skrev:Som jeg forstår det er den vigtige skillelinje mellem "reparation" og "nyt gulv". Er der tale om et decideret nyt badeværelsesgulv vil jeg mene at foreningen kan lægge det på som forbedring.


Jeppe, du skal sondre mellem en forbedring og en vedligeholdelse. Hvis et nedslidt gulv erstattes med et nyt gulv, er det en almindelig vedligeholdelse, og ikke en forbedring. En forbedring er, hvis der i det nye gulv er gulvvarme, og der ikke var det i det gamle. Her har du fået noget mere end en vedligeholdelse, gulvvarmen øver andelens værdi.

Hvis det gamle gulv var et terrazzogulv, og det nye er lavet af marmor, overstiger det nye jo langt værdien af det game, selvom der ikke er gulvvarme i nogle af gulvene. I den forbindelse vil den ekstra værdi i forhold til det gamle gulv, som marmorgulvet medfører, kunne anføres som værdien af et specieltilpasset inventar.

Hvis en rød væg i badeværelset bliver malet blå, bliver den jo ikke mere værd af den grund, selvom der har været afholdt udgifter til blå maling. Men sætter man fliser op på væggen for at beskytte den mod fugt, så er det en forbedring.

Det foreningen i dette tilfælde gør er ULOVLIGT, så glem denne debat om forbedringer mv. Den som fastsætter prisen på Mardas andelsbevis er Marda selv! Generalforsamlingen vedtager, hvad Marda maksimalt må tage for sit andelsbevis og intet andet. Bestyrelsen skal have en helt særlig hjemmel til at kunne pålægge Mardas andelsbevis den byrde, som reparationen er. Og en sådan har jeg aldrig hørt om. Ifølge vedtægten er det Marda som opgør andelsboligens værdi samt fremsætter hvilke forbedringer og specielt tilpasset inventar, hun ønsker at tage penge for. Marda har bestyrelsen ifølge vedtægten i det hele taget ret til at indsætte poster i opgørelsen af din andelsboligs værdi, eller står der, som der altid gør, at det er andelshaveren selv, som laver en opgørelse af andelsboligens værdi?
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster