Krav om udlevering af nøgle

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Krav om udlevering af nøgle

Indlægaf Jan Krolak » 12/05/2009 12:28

Spørgsmål: Tirsdag 12.05.09
Som andelshaver har jeg og andre andelshavere fra bestyrelsen side fået denne besked, at vi alle skal have installeret de nye HPFI-relæer m.m.

I den forbindelse har vi fået denne varsling: ”VARSLING!!! OBS! NB!!!!” af 6. maj 2009:

Så er det sidste chance for at aflevere sin nøgle. Alle andelshavere skal have afleveret en nøgle til foreningens formand, Senest tirsdag, den 5. maj kl. 22, da vores elektriker går i gang med arbejdet på onsdag d. 6. maj.

Alle andelshavere der ikke afleverer sin nøgle skal være hjemme hver dag i hele arbejdsperioden, d. 6. maj – 30. maj. Kl. 7 – 17, uden undtagelse. Elektrikeren skal have adgang til samtlige lejligheder i arbejdsperioden.

Såfremt du som andelshaver ikke har afleveret en nøgle, og at der ikke er adgang til din lejlighed, bliver der ringet til låsesmed, for den pågældende andelshavers regning.


Mine spørgsmål hertil er følgende:
1)Kan det virkelig være rigtigt, at en bestyrelse kan kræve en nøgle udleveret i 3 - 4 uger til ens bolig?

2)Er det ikke urimeligt lang tid at have en nøgle ude i hænderne på nogle håndværkere man ikke ved hvem er? Hvad med forsikring hvis noget forsvinder (bliver stjålet fra boligen?)

3)Kan en bestyrelse virkelig kræve at en andelshaver skal være hjemme hver dag fra d. 6. maj – 30. maj. i tidsrummet kl. 7 – 17, (hvilket vil sige i 24 dage, 3 uger), såfremt der ikke bliver afleveret en nøgle til den pågældende andelshavers bolig?

4)Kan en bestyrelse, har den virkelig lov til, at kræve som beskrevet i spørgsmål 3), som jeg vil kalde en meget grov og voldsom indskrænkning af andelshaveres personlige frihed?

5) Afslutningsvis vil jeg sige, at hvis jeg og de andre andelshavere ikke ikke makker ret, så vil bestyrelsen benytte denne fremgangsmåde. Dette er jo næsten som at vælge mellem pest og kolera!
Spørgsmålet er, om jeg skal opfatte dette som en trussel, har jeg ret i dette?

Med venlig hilsen

Jan Krolak
Jan Krolak
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10/05/2009 09:39

Indlægaf aratan » 2/06/2009 16:31

Hvad siger vedtægterne?

Er der en passus som siger at andelshavere ikke kan modsætte sig arbejder vedtaget af generalforsamlingen? Hvis der er det (er vist en del af ABF std vedtægten) og hvis arbejdet er vedtaget af GF så kan du ikke modsætte dig at det skal laves og at håndværkerne skal have adgang efter den plan de laver med bestyrelsen. Hvis det betyder at de skal have adgang i en lille måned så er det bare sådan. Du kan så selv vælge om du vil være hjemme alæle disse dage eller du vil aflevere en nøgle.

Dette gælder også selvom du ikke selv vælger håndværkerne, det har din bestyrelse gjort for dig...

Det er ikke en trussel, det er blot bestyrelsen som udfører det arbejde de har fået pålagt af generalforsamlingen. Hvis ikke du er tilfreds, så er det GF du skal klage til til.
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron