Indbetaling til vedligeholdelseskonto

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Indbetaling til vedligeholdelseskonto

Indlægaf Lis » 8/11/2009 15:36

--
Senest rettet af Lis 20/06/2018 05:06, rettet i alt 1 gang.
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/11/2009 20:07

Ja, man betaler normalt efter fordelingstal og udgiftsfordelingen fremgår af vedtægterne.

Udgifterne til vedligeholdelse er en del af boligafgiften og opkræves normalt ikke som et særskilt beløb.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 8/11/2009 20:23

---
Senest rettet af Lis 20/06/2018 05:06, rettet i alt 1 gang.
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/11/2009 21:45

Hvis du vil henvise til lejelovgivningen skal det være lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 18 og 18 B
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 20611#KIII
som dog ikke fortæller hvad kvadratmeterprisen er i dag.

120 kr. pr. kvm. årligt kan formentlig dække udvendig vedligeholdelse på længere sigt. Mange foreninger har kun det halve i vedligeholdelsesbudget (60 kr.)
I en nyopført ejendom er der ikke det store behov i de første 5 år.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 8/11/2009 22:22

Hej igen Jens!

Tusind tak for hjælpen, - du har reddet resten af min week-end!

Jeg har et tillægsspørgsmål til dig:

Er jeg ude i nogen former for interessekonflikt ved lige pt. både at være andelshaver, formand for foreningen og administrator?
Det er en nødsituation, som ikke skal vare fremadrettet.
Jeg har ansat aut. revisor pr. 05.11.2009, vi har ikke haft aut. revision før.
Så helt galt kan det vel ikke gå (jeg er forsikret også!).

Tak for al din hjælp!

God søndag aften!

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/11/2009 23:41

Der bliver først interessekonflikt hvis du får jobs hvor du skal kontrollere dig selv. Du kan f.eks. ikke være både revisor og administrator.

Holder I først generalforsamling i andelsboligforeningen eller i ejerforeningen?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 9/11/2009 06:33

God morgen!

Tak igen for svar! Jeg følger ivrigt med herinde på sitet, og lærer utroligt meget af dine svar!

Planen er først generalforsamling i andelsboligforeningen, derefter samme aften i ejerforeningen. Dvs. vi er alle 7 samlede under hele forestillingen.

Vi har lidt glidende overgange, dvs. vi kan køre fra bestyrelsesmøde direkte over i en generalforsamling. Vi er alle 6 andelshavere i ABF medlemmer af bestyrelsen med forskellige poster. Vi bruger begreberne fra, hvad jeg har læst i ABF-håndbogen om "Den lille forening".

Jeg har givet ejerlejligheden under taget 1 stemme til afstemninger på generalforsamlingen, hvad angår fælles anliggender i huset. Samt inviteret til bestyrelsesmøder, hvor emner, der berører ejerlejligheden behandles.

- Og jeg troede, jeg var gået på pension og skulle nyde mit otium i en andelslejlighed uden have!!!

Mange venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/11/2009 21:56

For ejerforeningen er tinglyst en ejerlejlighedsfortegnelse som indeholder fordelingstal, som formentlig ifølge vedtægterne skal benyttes ved afstemninger og opkrævning af bidrag.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 9/11/2009 22:27

Hej igen!

Jeg bruger vores kvadratmetre som fordelingstal. Det gælder både ABF og ejerlejligheden i tagetagen.

Vi har ingen tinglyst ejerlejlighedsfortegnelse, jeg bruger BBR-meddelelsen til at regne fordelingstallet ud fra. I vores Tegninsaftale var alle m2 anslåede. Tegningsaftalen var vores købsdokument.

Mange tak for alle dine gode svar!

Venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/11/2009 23:52

Vi har ingen tinglyst ejerlejlighedsfortegnelse

Der findes en ejerlejlighedsfortegnelse i alle ejerforeninger og indholdet er meget vigtigt som fordelingsgrundlag.

Du kan købe den hos tinglysningskontoret.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 10/11/2009 06:26

Hej igen Jens!

Pokkers også, du bor i København, og vores hus ligger i Svendborg!!
Jeg kunne godt bruge dig som administrator for foreningen!

Vi er, både ejerlejligheden og ABF, overordnede medlemmer af en meget stor ejerforening, - den skal vi pr. 01.01.2010 opsplittes fra, og danne en "slags" ejerforening selv. I den store ejerforening er der økonomiske problemer på grund af krise og bankkrak, og vi ved ikke, om vi får vores opsparede vedligeholdelsespenge med os, og meget mere af samme karat.

Det er bygherre/sælger, der står for den store ejerforening!!

Vi skal være taknemmelige, bare vi kommer ud. Vi har valgt at slå en streg i sandet, og starte helt forfra.

Vi har heldigvis en stor friværdi. Vi købte et totaltrenoveret hus i 2005, og siden er værdien steget til over det dobbelte (off. ejendomsvurdering) og vi står derfor ikke overfor, hverken forbedringer, reparationer eller nyanskaffelser.

Venlige hilsenr
Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Lis » 10/11/2009 06:35

Fortsættelse:

Jeg har udformet en kontrakt mellem ejerlejligheden og ABF, som skal underskrives i dag.
I kontrakten sidestiller jeg ejerlejligheden med ABF, hvad angår både fællesøkonomiske anliggender og praktisk arbejde. Der skal betales både efter forbrug, efter fordelingstal samt ligeligt - til forbrug, vedligehold, fællesudgifter.

Ak ja, det var den pensionering med rejseaktivitet! Jeg læser mig skiløjet dagligt for at være på højde med alle love ang. ABF og ejerlejlighedslovgivning.

Vi har HAR haft advokat med inde i billedet, det gik fuldstændig i hårdknude, og har kostet foreningen SÅ mange penge. Så jeg klarer det selv nu.

Venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf kis » 13/11/2009 11:02

Så jeg klarer det selv nu.


Hej Lis
Jeg har med stor interesse læst dine indlæg og hvordan din "sag" udvikler sig. Hvor er Det Bare Godt Gået ! Fortsat god vind.
Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Smiley » 13/11/2009 12:19

Ikke for at male fanden på væggen, men har i forsikring, som dækker bestyrelsens beslutninger?
Det er ikke fordi jeg tror, det går galt i jeres bestyrelse, men det kan være godt at have en forsikring i ryggen, så I ikke risikerer at hæfte personligt, hvis der senere kommer fejl.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Lis » 13/11/2009 12:59

Hej Smiley

Ja, der er også tegnet bestyrelses-ansvarsforsikring, - så alle kan sove roligt om natten!!

Og ejerlejlighedens ejer HAR skrevet under, - så der er styr på det hele.

Og hej Kis!

Tak for dine gode ord, - det hjælper midt i arbejdsbyrden.

Midt i årsregnskaberne har jeg lige været udenfor og sørge for, at tagrenderne på 3. sal, bliver rensede. Vandet plasker ned i el-skabet.

Ja, det er en blandet landhandel jeg har fået mig her!!

Mange hilsner og god week-end til alle!

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Smiley » 13/11/2009 19:40

Ritig godt, så er der ingen problemer der. Og du kan sove roligt - eller..du har mange ting om ørerne i jeres forening!

Ret sejt gået af dig, keep up the good spirit.
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/11/2009 18:36

Jeg har udformet en kontrakt mellem ejerlejligheden og ABF, som skal underskrives i dag.
I kontrakten sidestiller jeg ejerlejligheden med ABF, hvad angår både fællesøkonomiske anliggender og praktisk arbejde. Der skal betales både efter forbrug, efter fordelingstal samt ligeligt - til forbrug, vedligehold, fællesudgifter.


Jeg vil lige slå fast at det er MEGET vigtigt at du skaffer ejerlejlighedsforetegnelsen og benytter fordelingstallene fra den.
Du risikerer at lave en kæmpebrøler hvis du selv strikker noget sammen som strider mod ejerlejlighedsfortegnelsen og måske også mod normalvedtægten for ejerforeninger.

Desuden er der ingen grund til at forsøge at opfinde den dybe tallerken, der jo som bekendt allerede findes:
De 2 foreninger skal have hver deres vedtægter som styrer forholdene. Hvis ingen vedtægt er tinglyst for ejerforeningen, så gælder normalvedtægten og den udgiftsfordeling der står i den.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 7 gæster