vedligeholdelseskonto

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

vedligeholdelseskonto

Indlægaf hans_hansen1975 » 11/05/2010 13:53

Vi er en ældre andelsboligforening med 10 lejligheder. Vi har de seneste år afdraget meget på vores gæld, så vi i dag har en gældfri andelsboligforening. Andelskronen er pt. meget høj, hvilket betyder ca. 17.000 kroner pr. m2. Lejlighederne har de seneste år været svære at sælge. Den sidst solgt lejlighed blev solgt til en kvadratmeterpris på 12.000. For at sænke andelskronen og dermed prisen på de enkelte andelsboliger, så andelsboligerne er lettere at finansiere for nye købere, overvejede vi at optage et lån i kreditforeningen. Provenuet skulle efterfølgende udbetales til andelshaverne. Denne model bliver dog betragtet som udlodning og de enkelte andelshavere skal betale skat af udlodning, så den er ikke hensigtmæssig. I mine øjne virker det fuldstændig vanvittigt, at man ikke ikke kan få udbetalt nogle penge, man selv har opsparet og ovenikøbet betalt skat af, men det er en anden diskussion.

Derfor vil jeg spørge, om det ville være lovligt at oprette en indvendig vedligeholdelseskonto på f.eks. 500.000, som skulle fordeles efter sædvanlig fordelingstal?. Regninger til intern vedligeholdelse ville så løbende kunne blive betalt af foreningen og de enkelte andelshavere ville kunne spare penge på den måde. I dag står de enkelte andelshavere selv for vedligeholdelse, så jeg forestiller mig der skal foretages en vedtægtsændring? Vi har idag en konto for langsigtet vedlligeholdelse.

Hvilke tjenesteydelser og materialer ville en intern vedligholdelseskonto kunne blive brugt til?

mvh

Jacob Lund Nielsen
hans_hansen1975
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11/05/2010 13:32

Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron