Side 1 af 1

Lille andelsboligforening søger ny administrator

Indlæg: 4/10/2010 11:58
af ThomasPedersen
Vi er en lille andelsboligforening bestående af 12 andele. Vores nuværende administrator ændrer prisstruktur pr. 1/1-2011, der betyder at vi fremover skal betale et minimumshonorar svarende til en andelsboligforening bestående af 30 andele. Dette er vi naturligvis ikke tilfredse med og vi søger derfor en ny administrator.

Er der nogen af jer 'små' andelsboligforeninger som kan anbefale en administrator? Vi er en velfungerende forening som stort set kun har behov for økonomistyring samt det 'alm arbejde' ifm den årlige generalforsamling.

På forhånd tak,

Undgå Kuben!

Indlæg: 24/10/2010 22:52
af ronnieidnielsen
Et godt råd: undgå Kuben Ejendomsadministration!

Vi anvender i min forening Kuben som administrator og bliver totalt negligeret. Eksempelvist er vi to år bagude med regnskaber og tre år med varmeregnskaber, og bestyrelsen anvender hovedparten af sine ressourcer på at rykke Kuben uden at det lader til at bekymre dem.

Af samme grund er jeg også interesseret i at høre om der er nogle mindre foreninger, der har gode erfaringer med bestemte administratorer.

Indlæg: 16/01/2011 18:06
af ThomasPedersen
Til orientering har vi besluttet at blive selvadministrerende. Vi kører alt via online bank, PBS's webløsning og beholder vores revisor. Vi benytter samme regnsskabsprogram som vores revisor, og indtil videre er det 'forbavsende nemt'.....

Indlæg: 21/01/2011 12:42
af evamaria
Men hvad vil I gøre, når der ikke mere er nogen i foreningen, der kan klare dette job. det er jo ikke alle, der har forstand på regnskab

Indlæg: 22/01/2011 18:50
af ThomasPedersen
Som politikerne siger, så er det jo et hypotetisk spørgsmål ;-) men skulle vi havne i den situation, så kan vi jo bare finde en administrator til at administrere/hjælpe os igen.

Feks i det nordlige jylland lader man sin bank stå for regnskabet - som de kalder foreningsservice. Så sender man bare sine fakturaer/regninger afsted i en kuvert og de klarer resten. Se f.eks. her:

https://www.sparhobro.dk/erhverv/foreningsservice/

Ifølge deres priser skulle vi ca. betale 4500,- pr. år. - og det er billigt! og vi kan jo være ligeglad med hvor i landet banken ligger.....

Indlæg: 22/01/2011 19:32
af evamaria
Er det pr. andel. eller hvor mange er I
Jeg synes det kan være lidt svært at regne ud med pbs indbetalinger og så videre. Så skal jeg i alt fald til at regne

Indlæg: 11/02/2011 12:10
af Daemon
Enig i, at opkrævningerne i en mindre forening i teorien og så længe alle betaler til tiden, kan køres selvadministrerende. MEN hvad med tviste, handler, rykkere, pant i andele, afregninger osv.? Jeg ville aldrig anbefale en andelsboligforening uanset størrelse at være selvadministrerende, det er helt sikkert!

Indlæg: 14/02/2011 22:51
af ThomasPedersen
Ved handler benytter vi stadig samme metode som tidligere - dvs vi benytter en standard overdragelsesaftale som man kan få fra ABF. At overføre penge ifm køb/salg er nemt. Mht pant kræver dette naturligvis lidt ekstraarbejde, men f.eks. afholder ABF deciderede kurser i 'overdragelse af andele'. Mht tvister osv. kan vi med fordel benytte ABF's juridiske rådgivning, som er gratis for medlemmer.

Mht afregninger og andre økonomiske forhold har vi stadig vores revisor der, som altid, reviderer vores regnskab.

Så indtil videre har vi ingen problemer med at være selvadministrerende.