Bestyrelsesansvar

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Bestyrelsesansvar

Indlægaf pkn » 1/12/2011 10:32

I en sag om min overbo, der har fraflyttet sin adresse og istedet for at sætte sin lejlighed til salg, udlejet den til sit barnebarn. Barnebarnet ønsker ikke at købe lejligheden og bestyrelsen nægter at gribe ind. Kan jeg retsforfølge dem for eventuelle udgifter, herunder advokatbistand, hvis jeg kan dokumentere jeg har ret?
pkn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23/11/2011 15:31

Indlægaf pkn » 5/12/2011 05:58

Sagen om min overbo har stået på siden medio august. Der har igen denne weekend været fest og larm, til stor gene både for os og hans anden nabo, en ældre dame over 80 år, der ikke får sovet på grund af hans larm.
I lang tid har bestyrelsen nægtet at have noget med indflytningen at gøre. Det er næstformanden, der har det afgørende ord i bestyrelsen, og det er ham folk henvender sig til om diverse forhold i foreningen.
Jeg har flere gange spurgt ham direkte om hans kendskab til beboeren, og han har nægtet at have nogen viden om det. Desuden har han været meget vævende i sin holdning til vedtægterne i denne sag, hvor han ellers kan være skarp nok normalt.
Sagen har været hos foreningens advokat i over en måned nu, og efter jeg har presset på dukkede der først en vedtægt fra 1989 op som blev antydet var gyldig, da den jo var underskrevet.
Sidst har jeg fået en mail fra advokaten hvor jeg citerer følgende:

”Efter det for mig oplyste findes der ikke et protokollat, hvorved der er givet tilladelse til fremleje.
Som jeg forstår det, er tilladelsen til fremleje således alene givet ved telefoniskhenvendelse til næstformanden i foreningen, XXXXXXXXXXXX. Der er trods alt tale om en andelsboligforening, der ”sagsbehandler” uformelt.
Dette er baggrunden for at du ikke har kunnet få kopi af protokollat eller lign.”

Formanden hævder og sandsynligvis med rette intet at kende til telefonsamtalen.
Spørgsmål:
Er næstformanden ikke syltet så stærkt ind i sagen, at han bør erklæres indhabil?
pkn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23/11/2011 15:31

Re: Bestyrelsesansvar

Indlægaf uffe niels » 21/10/2012 10:22

Bestyrelses ansvar.
Jeg er andelshaver i en forening bygget i 1992, der har fra starten været problemer med byggeriets kvalitet,mange fejl blev ikke rettet da firmaet der byggede gik falit. Byggeskadefonden frasagde sig ansvar og ville ikke betale for opretning af fejl, idet den kunne konstatere, at foreningens bestyrelse stod som ansvarlig bygherre og at den havde overtaget byggeriet uden bemærkninger og derfor accepteret den tilstand bygningerne var i på overtagelses dagen.
Et af flere problemer er, om bestyrelsen har ret i,at det er den enkelte andelshaver og ikke foreningen som skal betale for udbedring af skader som følge af byggefejl.
En andelshaver havde problemer med sine gulve der knagede og bragede, så det ikke var til at holde ud. Han forsøgte at få foreningen til at ordne gulvet, men bestyrelsen fastholdt, at dette hørte ind under vedtægternes bestemmelser om indvendig vedligehold.
Andelshaveren havde ellers med fagfolks erklæringer redegjort for, at det var opbygningen af gulvet der var problemet.
Da bestyrelsen fastholdt deres afslag, gik andelshaveren til en advokat som derefter henvendte sig til bestyrelsen.
Dette resulterede i at andelshaveren fik ret og foreningen betalte
for opretningen af gulvet.
Andelshaveren fik altså ret, men han stod tilbage med en advokatregning.
uffe niels
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21/10/2012 08:53


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster