Køb og salg af andele

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Køb og salg af andele

Indlægaf tjensen25 » 5/01/2012 11:29

Jeg er i færd med at sælge min andelsbolig. Andelsforeningen har i sommers omprioriteret. Prioritetsgælden er realkreditlån. Som følge af omprioriteringen har bestyrelsen fået lavet en ny balance og dermed opgørelse over egenkapitalen. Egenkapitalen korrigeres med "prioritetsgæld reguleret til kontantværdi", hvilket med den nuværende finanskrise betyder, at min andel pludselig er 40.000 kr. mindre værd, end da jeg købte den for 3 år siden. Jeg har gransket andelsforeningens vedtægter og andelsboligforeningsloven for muligheder for at undgå dette tab, men er uklar på hvordan reglerne skal tolkes juridisk.
Konkret går mit spørgsmål på følgende:

Vores andelsforenings vedtægter indeholder følgende regel i forbindelse med beregning af andelsværdien: "En andelshaver er uanset den af generalforsamlingen fastsatte pris berettiget til at beregne sig samme pris for andelen i foreningens formue, som han selv lovligt har betalt, jvf. andelsboligforeningslovens regler herom."

1. Betyder bisætningen "jvf. andelsboligforeningslovens regler herom.", at der uden undtagelse skal tages udgangspunkt i andelsboligforeningsloven og dermed de begrænsninger, det må medføre? I andelsboligforeningsloven (§ 5, stk. 8) synes andelshaverens mulighed for at beregne sig samme pris, som han selv gav, kun at gælde, hvis foreningens lån er indekslån. Og det vil så betyde, at jeg må sælge til 40.000 under det jeg selv gav.

2. Eller kan formulering "En andelshaver er uanset den af generalforsamlingen fastsatte pris berettiget til at beregne sig samme pris for andelen i foreningens formue, som han selv lovligt har betalt" rent juridisk tolkes således, at den udvider mulighederne i forhold til de begrænsninger, som andelsboligforeningsloven (§ 5, stk. 8) indeholder, og dermed giver mig har ret til at beregne mig den pris, jeg selv gav?

Hvad er mine muligheder og rettigheder?
tjensen25
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/01/2012 10:18

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/01/2012 23:37

Link til andelsboligloven

Ja, § 5, stk. 8 gælder kun hvis der er finansiering med indekslån.

Vedtægterne kan ikke tillade en pris der er højere end den der kan beregnes i henhold til andelsboligloven.

Prioritetsgælden skal ikke kontantreguleres hvis formueberegningen foretages med ejendommens anskaffelsessum som grundlag.

Er ejendommen opført med offentlig støtte eller er der tale om en gammel ejendom uden støtte ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf tjensen25 » 7/01/2012 12:20

Boligerne er 8 år gamle og lavet med statsstøtte.
tjensen25
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/01/2012 10:18


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron