Vedr. insigelser.

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Vedr. insigelser.

Indlægaf aksinja » 25/04/2013 09:33

Jeg har købt en andel og har lavet en liste med mine indsigelser på andelen..

Ejendomsadministrator er noget sløv i mæglet og jeg har prøvet at google mig frem.. Indsigelserne kom inden 14 dags fristen og der er skrevet det estimeret beløb ned..

Hvad sker der nu? Hvor lang tid tager processen typisk?

Jeg er 1 gangs køber og kender derfor ikke rigtig noget til dette- men det kunne være rart at få udbedret nogle af de ting der er skrevet på listen, men da der er ret dyrt ville det være rart at have en ide om hvornår man ved om jeg får nogle penge til dette..

Tak! :)
aksinja
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25/04/2013 09:26

Re: Vedr. insigelser.

Indlægaf molan » 25/04/2013 10:39

Det afhænger jo af hvad der er tale om, som udgangspunkt skal der være tale om en fejl eller mangel i forholde til funktionalitet eller stand i forhold til det tidligere fremviste.

Omkostningsniveauet for at for det udbedret spiller en rolle, og om du har betalt maksimalpris eller ej spiller også en rolle.

Svare tiden er sagsbehandlings tiden, så længe du har lavet din indsigelse inden for de 14 dage, så er sagsbehandlings tiden uden betydning for dit krav. Hvis der er noget du ikke kan vente med at få lavet, så kan du gøre det selv, men de penge du evt. får tilbage er en vurdering af hvad det kostede. Alternativt få det lavet af professionelle og regningen er så dokumentation for hvad det kostede (dog er der ingen granti for at du får alle penge tilbage, eller at du overhoved får penge for det).

Det er væsentligt at huske på du ikke er flytte ind i en almen lejelejlighed, som udgangspunkt er andelen købt som beset. Fejl og mangler skal derfor være væsentlig, ulovligheder eks. i EL eller VVS, skjulte mangler du ikke kunne have fundet ud af før etc.. En ridse i gulvet som ikke var der på besigtigelses tidspunket kan også kaldes en mangel, da det du overtager har lidt skade i mellemtiden og derfor ikke er som beset. Omvendt er en ridse i gulvet som var der på besigtigelses tidspunket, købt som beset.

Er der ikke tale om overpris eller ulovlige installationer, så skal dit samlede krav være i omegen af 10% af købssummen før du kan regne med nedslag - igen med funktionelle fejl. Manglende rengøring, kalk på badeværelset etc. kommer du ingen vejene med.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Vedr. insigelser.

Indlægaf aksinja » 25/04/2013 10:51

Tak for hurtigt svar.

Dette handler om reelle fejl i lejligheden som ikke har kunne ses da lejligheden blev købt og det handler derfor ikke om rengøring ridser i gulve osv, men om ulovlige el og vvs installationer.. og en del mere..

Min ejendoms administrator er DATEA, ville bare høre om i havde erfaring med behandlingstid og om hvad der er rimelig ventetid osv :)
aksinja
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25/04/2013 09:26

Re: Vedr. insigelser.

Indlægaf molan » 29/04/2013 09:59

aksinja skrev:Tak for hurtigt svar.

Dette handler om reelle fejl i lejligheden som ikke har kunne ses da lejligheden blev købt og det handler derfor ikke om rengøring ridser i gulve osv, men om ulovlige el og vvs installationer.. og en del mere..

Min ejendoms administrator er DATEA, ville bare høre om i havde erfaring med behandlingstid og om hvad der er rimelig ventetid osv :)


Fint ulovlige el og vvs installationer er klare fejl og de SKAL udbedres af sælger, det er ikke lovligt at sælge en andelsbolig med ulovlige installationer.

Rimelig sembehandlingstid er svært at sige herfra, det afhænger jo af kompleksitet og fremdriften i undersøgelserne, men meget over en måned burde det ikke være.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron