Naborøg fra lejer

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Naborøg fra lejer

Indlægaf suneloon » 29/04/2013 14:15

Hjælp!

Jeg er ved at blive desperat.

Jeg er formand i min andelsboligforening. Min kone, to små børn og mig, har boet i foreningen i snart 6 år. I al den tid har vi haft problemer med røg fra vores nabo.
Det er så voldsomt at det svier i øjnene når vi skal sove, og ungerne ligger og hoster konstant. Det STINKER!
Vores nabo er lejer i foreningen (han ville ikke købe da foreningen blev stiftet for 10+ år siden, og bor fortsat som lejer)

Vi har forsøgt ALT for at komme i kontakt med vores nabo. Vi talt med ham mange gange. Vi har skrevet mange breve. Vi har tigget, råbt, og grædt, og han er fuldkommen ligeglad. Jeg forstår simpelthen ikke at en voksen mand, ikke er til at tale fornuft med. Han gider simpelthen ikke lufte ud.

Jo mere vi lufter ud, jo mere lugter det. Boligtekniske eksperter har snakket om undertryk, og forskelle mellem kolde og varme rum, for at forklare hvordan det bare bliver værre af at vi lufter ud.
Jeg har fuget og tætnet.

Så vidt jeg kan læse er der ikke noget jura der kan hjælpe os.

Hjælp os. Det er så hæsligt at sove i den stank, og det er uhyggeligt at være så hælpeløs over for en person der opfører sig så dårligt.

På forhånd tak.

- Sune Frederiksen
suneloon
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/04/2013 14:02

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf molan » 29/04/2013 15:12

suneloon skrev:Hjælp!

Jeg er ved at blive desperat.

Jeg er formand i min andelsboligforening. Min kone, to små børn og mig, har boet i foreningen i snart 6 år. I al den tid har vi haft problemer med røg fra vores nabo.
Det er så voldsomt at det svier i øjnene når vi skal sove, og ungerne ligger og hoster konstant. Det STINKER!
Vores nabo er lejer i foreningen (han ville ikke købe da foreningen blev stiftet for 10+ år siden, og bor fortsat som lejer)

Vi har forsøgt ALT for at komme i kontakt med vores nabo. Vi talt med ham mange gange. Vi har skrevet mange breve. Vi har tigget, råbt, og grædt, og han er fuldkommen ligeglad. Jeg forstår simpelthen ikke at en voksen mand, ikke er til at tale fornuft med. Han gider simpelthen ikke lufte ud.

Jo mere vi lufter ud, jo mere lugter det. Boligtekniske eksperter har snakket om undertryk, og forskelle mellem kolde og varme rum, for at forklare hvordan det bare bliver værre af at vi lufter ud.
Jeg har fuget og tætnet.

Så vidt jeg kan læse er der ikke noget jura der kan hjælpe os.

Hjælp os. Det er så hæsligt at sove i den stank, og det er uhyggeligt at være så hælpeløs over for en person der opfører sig så dårligt.

På forhånd tak.

- Sune Frederiksen


Jeg antager at bygningsreglementet er overholdt, derfor kan du intet foretager dig andet end at flyttet hurtigst muligt.

I mellemtiden kan det anbefales at køber og benytte en luftrenser, især i børneværelset. Støjen fra en sådan er væsentlig, så vælg omhyggeligt en model med lav støj niveau.

Beklager at mit bedste råd er at flytte, ville ønsker der var noget I kunne gøre for det er urimeligt, men sådan er loven indrettet i dag.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf suneloon » 30/04/2013 07:27

Tak...

Er der ingen huller vi kan udnytte nu når han er lejer?
Hvad med at foreningen hævder at han misligeholder sin lejlighed fordi den får voldsomme røgskader? (vi har lige fået nye vinduer for et par år siden, og hans er allerede brune på karmene).
Eller noget andet vi kan gøre som forening? Er vi virkelig bare prisgivet sådan en idiot??

- Sune
suneloon
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/04/2013 14:02

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf molan » 30/04/2013 09:56

suneloon skrev:Tak...

Er der ingen huller vi kan udnytte nu når han er lejer?
Hvad med at foreningen hævder at han misligeholder sin lejlighed fordi den får voldsomme røgskader? (vi har lige fået nye vinduer for et par år siden, og hans er allerede brune på karmene).
Eller noget andet vi kan gøre som forening? Er vi virkelig bare prisgivet sådan en idiot??

- Sune


I kan håbe at han en dag underlader at betaler husleje til tiden og få ham ud af den vej, ellers kan I håbe på at han ikke vil overholde husordnen.

Rørskader er ganske vist misvedligeholdelse, men der er jo kun ved fraflytning det kan konstateres og så kan han få en regning for den kemiske rensning der skal til. Hvis han selv har renset ordenlig af før fraflytningen er der ikke tale om misvedligeholdelse.

Så der er mig bekendt ingen huller for selve rygningen, du må altså finde noget andet at gå efter. Forening er prisgivet sådan en personage. Vi kan håber at fremtidige rygelove giver bedre muligheder, men pt. er det hans ret at ryge uforbeholdent i hans egen lejlighed.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf suneloon » 30/04/2013 11:15

Tak igen

Ok, hvordan så med automatisk ventilation? Kan foreningen kræve at han får installeret automatisk ventilation? Evt. hvis foreningen betaler?

Hvis der ingen juridiske muligheder er: kan man så forestille sig at vi som forening "spiller bolden over på hans bane". Altså at vi i bestyrelsen bare vedtager at han skal have noget automatisk ventilation. Og så ellers går i gang med at implementere det. Så er det ligesom ham, der skal tage skridt for at undgå det.

Tak for hjælpen.

- Sune
suneloon
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/04/2013 14:02

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf suneloon » 30/04/2013 11:17

Vi har foresten været der med huslejen: han kunne ikke betale en overgang. Men fordi han selv havde henvendt sig, og bedt om en afdragsordning, var vi igen uden muligheder. Vi fik at vide at det ville ende hos fogeden, og at denne ville vurdere ham som betalingvillig fordi han havde bedt om den der afdragsordning...
suneloon
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/04/2013 14:02

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf molan » 30/04/2013 15:02

suneloon skrev:Vi har foresten været der med huslejen: han kunne ikke betale en overgang. Men fordi han selv havde henvendt sig, og bedt om en afdragsordning, var vi igen uden muligheder. Vi fik at vide at det ville ende hos fogeden, og at denne ville vurdere ham som betalingvillig fordi han havde bedt om den der afdragsordning...


En andelsforening behøver ikke tage hensyn til betalingsvillighed, det gør man i øvrigt heller ikke som privat udlejer eller som alment boligselskab. Alment praksis er at benytte manglende husindbetaliger til at få folk ud som har givet anledning til klager, det er nemt, hurtig og billigt - loven er klar.

Man kan gå med til en afdragsordning, men lejer har ikke krav på en afdragsordning.

I opsiger lejemål efter en 14 dages frist, som i så håber han ikke overholder. Derefter beder I simpelthen jeres advokat køre en fogedforretning hurtigst muligt, hvis han ikke selv flytter, I ytre ønske om til fogeden at han skal sætte ud idet han er opsagt som lejer i hht. til lejelovens §93, stk.2.

Se:

http://m.hjulmandkaptain.dk/nyheder/nye ... loven.aspx
Senest rettet af molan 30/04/2013 15:15, rettet i alt 1 gang.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Naborøg fra lejer

Indlægaf molan » 30/04/2013 15:05

suneloon skrev:Tak igen

Ok, hvordan så med automatisk ventilation? Kan foreningen kræve at han får installeret automatisk ventilation? Evt. hvis foreningen betaler?

Hvis der ingen juridiske muligheder er: kan man så forestille sig at vi som forening "spiller bolden over på hans bane". Altså at vi i bestyrelsen bare vedtager at han skal have noget automatisk ventilation. Og så ellers går i gang med at implementere det. Så er det ligesom ham, der skal tage skridt for at undgå det.

Tak for hjælpen.

- Sune


Som sagt kan I ikke kræve noget, heller ikke automatisk ventilation. Foreningen kan dog på en GF vedtage at man installer automatisk ventilation hos ALLE, det kan han ikke undsige sig. Men det er væsentligt at forstår at det ikke kan ske for ham alene, men kun som en genreal forbedring på linje med ny vinduer etc..
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron