Gode råd om foreningen

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Gode råd om foreningen

Indlægaf biffan2003 » 14/11/2013 19:12

Hej

Her er lidt en klassiker, men vi ville blive meget glade for jeres kundskaber. Hvad siger I til denne forening!?

Det er denne lejlighed i Vanløse:
http://home.dk/boligkatalog/koebenhavn/ ... 00376.aspx

Og her kan man læse alt om foreningen:
http://kastanien-ab.dk/index.php?SMExt= ... 1ac6e76ef8


Min kæreste og mig synes det ser virkelig spændende ud. Den månedlige ydelse er lidt høj, men til gengæld udgør gælden ikke så stor en del af foreningen vurdering.

Men jeg synes det er en mærkelig sammensat gæld. Med SWAP-aftale, index-lån og nedsparinglån. Det første har man jo hørt grimme ting og de to sdiste aner jeg intet om. Det ene lån afdrager de meget på og det minus afdrager de på!
Jeg kan også se at de har besluttet at lave forbedringer for 2 mio. kr, men låne de penge som et afdragsfrit lån. Det er synes jeg er lyder lidt bekymrende.

Det der gør at jeg ikke løber skringende væk er at gælden trods alt kun er på 8 mio ud af foreningen der er vurderet til 65 mio. Og så er den lejligheds gæld kun ca. 400.000.

Så hvad siger I til det? Skal man holde sig væk?
biffan2003
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14/11/2013 19:01

Re: Gode råd om foreningen

Indlægaf molan » 15/11/2013 10:44

biffan2003 skrev:Med SWAP-aftale, index-lån og nedsparinglån. Det første har man jo hørt grimme ting og de to sdiste aner jeg intet om. Det ene lån afdrager de meget på og det minus afdrager de på!
Jeg kan også se at de har besluttet at lave forbedringer for 2 mio. kr, men låne de penge som et afdragsfrit lån. Det er synes jeg er lyder lidt bekymrende.
...
Så hvad siger I til det? Skal man holde sig væk?


Jeg kan ikke sige noget om foreningen som sådan, men vil sige at selvom SWAP lån er risikable så er der ingen lånetyper som er udelt gode eller dårlige. Det afhænger altid af fremtiden, vi har hos os altid brugt og har stadig fastforrentede lån, det giver tryghed og stabilitet, men det er ikke nødvendigvis det billigste.

Nedsparinglån er at spise mursten, så har de tydelgivis kun fordi de vil hurtigt af med eks.SWAP lånet (foreningen har altså fået kolde føder mht. til SWAP og er ved at afvikle det - hvilket er positivt i sig selv).

Indexlån er løbende justeres ud fra et aftalt prisindeks.

SWAP-låns renten bliver fastsat ud fra den rente, der er gældende på rentemarkedet. Så rente bliver løbende justeret i aftalens løbetid i forhold til udviklingen i den korte rente. Udover renten betales et SWAP-tillæg, som ligger fast i hele aftaleperioden. Ved eks. en 2-årig SWAP-aftale er tillægget fastsat ud fra forskellen mellem den 2-årige rente og den rente, som du ønsker at modtage (eks. 4%).

Personligt vil jeg altid vælge fastforrentet lån, men det er som sagt ikke nødvendigvis billiger.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron