Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Indlægaf SertoliCell » 13/12/2015 11:54

Hej forum,
en af mine bekendte har lige købt sig ind i en andelsboligforening.

Nu opdager hun så, at der ud af ca. 30 loftsrum/opbevaringsrum er flere andelshavere (inkl. bestyrelsesmedlemmer) som hver har sat sig på 2-3 loftsrum, mens der er andre andelshavere som intet opbevaringsrum har.

Hun er selvfølgelig meget utilfreds med denne usolidariske og egoistiske ordning og indtil nu er hendes henvendelser blevet mødt med ligegyldighed fra bestyrelsen (måske ikke så overraskende). Man henviser bla. til, at der for 5 år tilbage var forslag oppe til generalforsamling om mere ligelig fordeling af loftsrum til alle andelshaverne, men at det blev nedstemt.

Altså, som andelshaver er man jo 100% ligeværdig medejer af foreningens samlede ejendom og boligmasse og dermed også fællesarealer, loftsrum osv osv.

Mit spørgsmål er:
Har man som andelshaver ret til opbevaringsrum, eller kan man (bestyrelse, generalforsamling) virkelig nægte en nytilkommen andelshaver dette ??
Det forekommer mig meget mærkeligt, hvis man som andelshavere ikke har de samme rettigheder, når man er medejer af ejendommen (og betaler samme boligafgift/m2) som alle de andre andelshavere.
Hvis ja, og foreningen fortsat ignorerer at tildele opbevaringsrum, hvor går man så hen med sin sag?

På forhånd tak
SertoliCell
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/02/2005 17:48

Re: Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Indlægaf molan » 7/01/2016 16:04

SertoliCell skrev:Hej forum,
en af mine bekendte har lige købt sig ind i en andelsboligforening.

Nu opdager hun så, at der ud af ca. 30 loftsrum/opbevaringsrum er flere andelshavere (inkl. bestyrelsesmedlemmer) som hver har sat sig på 2-3 loftsrum, mens der er andre andelshavere som intet opbevaringsrum har.

Hun er selvfølgelig meget utilfreds med denne usolidariske og egoistiske ordning og indtil nu er hendes henvendelser blevet mødt med ligegyldighed fra bestyrelsen (måske ikke så overraskende). Man henviser bla. til, at der for 5 år tilbage var forslag oppe til generalforsamling om mere ligelig fordeling af loftsrum til alle andelshaverne, men at det blev nedstemt.

Altså, som andelshaver er man jo 100% ligeværdig medejer af foreningens samlede ejendom og boligmasse og dermed også fællesarealer, loftsrum osv osv.

Mit spørgsmål er:
Har man som andelshaver ret til opbevaringsrum, eller kan man (bestyrelse, generalforsamling) virkelig nægte en nytilkommen andelshaver dette ??
Det forekommer mig meget mærkeligt, hvis man som andelshavere ikke har de samme rettigheder, når man er medejer af ejendommen (og betaler samme boligafgift/m2) som alle de andre andelshavere.
Hvis ja, og foreningen fortsat ignorerer at tildele opbevaringsrum, hvor går man så hen med sin sag?

På forhånd tak


Som du selv skriver så skal alle ligestilles, så nej de kan ikke lovligt nægte tilkommende andelshaver opbevaringsrum, eller øvrige andelhaver for den sags skyld.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Indlægaf Sangeren » 8/01/2016 00:04

Det er også et krav fra kommunen at der skal være et 3 kvm og min 6 kubikmeter pulterrum tilrådighed til hver lejlighed, for at den er godkendt til beboelse af kommunen. Dog kan der nøjes med 2 kvm hvis den kun er godkendt til maks 2 beboere... Så jeg tilslutter mig, og siger at det SKAL hun under alle omstændigheder have. Hvilket hun selvfølgelig skal gøre opmærksom på. Men det er da ikke første gang jeg har hørt om andelshavere der hapser fraflyttede andelshaveres loft/kælderrum.

Tillægsspørgsmål som du måske ved noget om Molan?
Hvis det er generalforsamlingen der beslutter det, hvem skal den nye køber så gå til for at gøre krav på sin ret? Man må jo gå ud fra administrator(hvis der er en) har været inde over generalforsamlingen. Men så er det vel privat advokat...?

Og hvorvidt skal størrelsen på loft/kælderrum så fordeles ud fra ens andel i foreningen? altså skal ham med 50 kvm lejlighed have min. 3 kvm pulterrum og ham med 100 kvm så have 6 kvm pulterrum, hvis der er mulighed for det. Der er selvfølgelig altid mulighed for foreningen for at leje overskydende plads ud. Men der er mere princippet om f.eks. de gamle formænd i foreningen har ret til at have ekstra loftrum(hvis det ikke står i vedtægterne) hvis det ikke er dem med de største andele.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Indlægaf molan » 8/01/2016 16:26

Sangeren skrev:Tillægsspørgsmål som du måske ved noget om Molan?
Hvis det er generalforsamlingen der beslutter det, hvem skal den nye køber så gå til for at gøre krav på sin ret? Man må jo gå ud fra administrator(hvis der er en) har været inde over generalforsamlingen. Men så er det vel privat advokat...?

Og hvorvidt skal størrelsen på loft/kælderrum så fordeles ud fra ens andel i foreningen? altså skal ham med 50 kvm lejlighed have min. 3 kvm pulterrum og ham med 100 kvm så have 6 kvm pulterrum, hvis der er mulighed for det. Der er selvfølgelig altid mulighed for foreningen for at leje overskydende plads ud. Men der er mere princippet om f.eks. de gamle formænd i foreningen har ret til at have ekstra loftrum(hvis det ikke står i vedtægterne) hvis det ikke er dem med de største andele.


Der er som sådan ingen regler for hvordan man fordele ulige størrelse loftrum, så det afgøre foreningen som de nu finder bedst - men altså ingen uden at forskelsbehandle, så du har helt ret i at de gamle formænd i foreningen ikke må have ekstra loftrum - så skal de om nødvendigt stå tomme, eller gives midlertidigt indtil de skal bruges til andet og altså ikke permanet.

Generalforsamlingen kan beslutter meget, men kun inden for lovens rammer, og da loven ikke tillader at andelshaver stilles ulige så er generalforsamlingens beslutning derfor ugyldig. Administrator burde have sagt nogen, men det er så åbenbart ikke sket.

Man kan skrive til bestyrende at det er ulovligt at man forlange at at blive ligestille ellers vil man sagsøge foreningen, forskelbehandles man så fortsat alligevel så må man via en advokat i boligretten - klagenævn kan ikke hjælpe i sådanne tilfælde.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Indlægaf gumle43 » 21/04/2016 14:20

Det virker da voldsomt hvis det skulle være nødvendigt med en advokat..
gumle43
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27/03/2016 16:55

Re: Nægtes adgang/tildeling til loftsrum/opbevaringsrum

Indlægaf Mads507h » 8/05/2016 14:02

Der må jeg give Gumle ret Billede
Brugeravatar
Mads507h
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/03/2016 15:11


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron