Renovering afbadeværelse

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Renovering afbadeværelse

Indlægaf basbos » 5/01/2016 09:13

Hej bolig advokater
Vi bor i en andelesforing og vi har fået et brev fra ejendommen at i forbindelse med faldstarmprojekt skal de komme ind i vores lejlighed.

Vi har i sidste år lavet et nyt kvalitet badeværelse med sænket loft og hænge toilet.
Vi har i forbindelse til vores renovering fået godkendelse fra bestyrelsen. og lavet en tegning over det som skal laves.
Alt er lavet lovligt.
I skitsen har vi næsten vist alt bortset fra hænge loft. de sagde til mig at mundtligt at alt er tilladt sålænge det er udført lovligt.

Nu i forbindelse til faldstarmprojekt kommer forskellige lyd fra entreprenør og bygningsmanden.
Der kom en informationsbrev til alle fliserne som der bliver brugt er hvide og hvis vores fliser ikke er hvide skal man selv skaffe de rigtige fliser.

Efterfølgende kom han op og se vores badeværelse så sagde han jeg ikke måtte have hængetoilet, selv om mange andre i foreningen har hængetoilet.
Men jeg fandt min godkendelse og heldigvis havde jeg skitseret et hængetoilet i min skitse hvor han blev stille bagefter.

Nu efter nytåret kom der endnu et brev og der står at ulovligt hængeloft eller hvis den ikke er blevet godkendt af bestyrelse vil ikke blive reetableret,
selvom andre i ejendommen har hængeloft. Jeg har ikke vist hængeloftet i skitsen men der er andre i ejemdommen som har fået godkendlese, samt jeg fik at vide
at alt er tilladt sålænge det er lovligt. Vores hængeloft er lovligt installeret dvs, der er brug dobbelt lag vådrums gipsplade og der er højt til loftet.

Dvs, ifølge deres plan, der vil komme billige hvide fliser ved siden af vores dejlige kvalitet fliser hvis vi ikke kan skaffe dem, samt vores hængeloft vil blive
revet ned, alstå hvis jeg giver dem adgang til vores lejlighed,

Jeg synes deres krav er urimmeligt og vil nægte dem adgang hvis de ikke vil skrive under at levere vores badeværelse i samme tilstand.

Kan jeg blive smidt ud hvis jeg nægter at aflevere min nøgler hvis de ikke giver mig en skriftlig forpligtelse ? eller skal jeg lukke øjne og lade dem
ødelægge vores badværelse ?

vh
Bobby
basbos
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5/01/2016 09:08

Re: Renovering afbadeværelse

Indlægaf molan » 7/01/2016 16:19

basbos skrev:Hej bolig advokater
Vi bor i en andelesforing og vi har fået et brev fra ejendommen at i forbindelse med faldstarmprojekt skal de komme ind i vores lejlighed.

Vi har i sidste år lavet et nyt kvalitet badeværelse med sænket loft og hænge toilet.
Vi har i forbindelse til vores renovering fået godkendelse fra bestyrelsen. og lavet en tegning over det som skal laves.
Alt er lavet lovligt.
I skitsen har vi næsten vist alt bortset fra hænge loft. de sagde til mig at mundtligt at alt er tilladt sålænge det er udført lovligt.

Nu i forbindelse til faldstarmprojekt kommer forskellige lyd fra entreprenør og bygningsmanden.
Der kom en informationsbrev til alle fliserne som der bliver brugt er hvide og hvis vores fliser ikke er hvide skal man selv skaffe de rigtige fliser.

Efterfølgende kom han op og se vores badeværelse så sagde han jeg ikke måtte have hængetoilet, selv om mange andre i foreningen har hængetoilet.
Men jeg fandt min godkendelse og heldigvis havde jeg skitseret et hængetoilet i min skitse hvor han blev stille bagefter.

Nu efter nytåret kom der endnu et brev og der står at ulovligt hængeloft eller hvis den ikke er blevet godkendt af bestyrelse vil ikke blive reetableret,
selvom andre i ejendommen har hængeloft. Jeg har ikke vist hængeloftet i skitsen men der er andre i ejemdommen som har fået godkendlese, samt jeg fik at vide
at alt er tilladt sålænge det er lovligt. Vores hængeloft er lovligt installeret dvs, der er brug dobbelt lag vådrums gipsplade og der er højt til loftet.

Dvs, ifølge deres plan, der vil komme billige hvide fliser ved siden af vores dejlige kvalitet fliser hvis vi ikke kan skaffe dem, samt vores hængeloft vil blive
revet ned, alstå hvis jeg giver dem adgang til vores lejlighed,

Jeg synes deres krav er urimmeligt og vil nægte dem adgang hvis de ikke vil skrive under at levere vores badeværelse i samme tilstand.

Kan jeg blive smidt ud hvis jeg nægter at aflevere min nøgler hvis de ikke giver mig en skriftlig forpligtelse ? eller skal jeg lukke øjne og lade dem
ødelægge vores badværelse ?

vh
Bobby


Ja du kan i sidste ende blive smidt ud hvis du nægter adgang, men det forandre ikke noget om hvem der skal betale så hvorfor nægte adgang.

Dokumenter alt inden, og kontakt så en advokat og så tag den derfra, der skal nok en professionel til at vurdere hvem der har ret i den sag. Jeg kan argumenter begge veje rent logisk, men i sidste ende er det jo jura.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Renovering afbadeværelse

Indlægaf Sangeren » 8/01/2016 00:30

Hvis jeg må komme med mit input, så lyder det som om at det er et generelt brev der er sendt ud til alle og ikke kun dig? I så fald menes der med ulovlige lofter, at det er lofter der er lavet i træ, altså med træplader, som ikke er lovligt på grund af brandsikkerhed. I Jeres tilfælde lyder det ikke til at der overhovedet var behov for at benytte vådrumsgipsplader når der er meget højt til loftet. Men det gør det ikke til en dårlig ide.
Det lyder også som om at I har været igang med en større badeværelsesrenovation, som I har fået lavet af håndværkere. Der må I eventuelt have nogle regneninger og aftaler om hvilke materialer der er blevet brugt. Så jeg går ud fra at alt er lavet efter de nyeste regler i forhold til vådrumssikring mm. Det lyder i hvert fald sådan. Men så der burde du kunne finde frem til de fliser der er brugt, og ellers snak med dine håndværekere. Det handler jo ikke om det store når de bare skal skifte faldstammer(det er afløbsrørene hvis du var i tvivl :) ), men personligt synes jeg ikke det lyder helt urimeligt, da der ellers skal undersøges og indkøbes 400 forkellige fliser for måske 400 badeværelser alt efter hvor mange I er i foreningen. Men de tilbyder jo faktisk at lægge de fliser der er blevet brugt, hvis bare I skaffer dem(det er jo måske en eller 2 styk der skal bruges).

Generlet mener jeg ikke at man kan bruge "det er der mange andre der har/gør" til noget som helst, da rigtig mange kan have lavet mange ikke tilladte ting, men det gør dem ikke tilladte(men det gør det dog nemmere at få vedtaget på en generalforsamling at man må ;) ). Men hvis bestyrelsen har godkendt dit toilet og generelt ombygningen af dit badeværelse, så mener jeg foreningen eventuelt selv må afholde udgiften for at føre det tilbage til tilladt stand, hvis det er det de kræver. Men det sidste har jeg ikke noget erfaring med, så det er mere holdning end erfaring.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster