Anciennitet i forbindelse med intern flytning

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Anciennitet i forbindelse med intern flytning

Indlægaf SteffenDavidsen » 15/03/2016 19:21

Hej med jer!

Jeg vil prøve på den mest pædagogiske måde at forklare denne problemstilling, som jeg håber I kan hjælpe med. Hvis den ikke giver mening, så giv endelig lyd - så må jeg prøve at forklare det på en anden måde.

Problemstilling
Vi har to nuværende andelshavere (lad os kalde dem A og B), som begge er interesseret i en af vores andele, der kommer til salg. A gjorde for ca. fire år siden brug af sin anciennitet til at flytte op i sin nuværende lejlighed. Han boede i en anden andel før. I samme omgang flyttede B ind i den lejlighed A fraflyttede. Dvs. de har begge samme dato stående på deres andelsbevis. Begge andelshavere mener, at de står øverst på listen over eksterne flytninger.

Listen er således at B står øverst, men jeg har fået forklaret af den tidligere bestyrelse at de er skrevet tilfældigt ind og ikke at der ikke ligger noget til grunde for dette.

Vores vedtægter siger:
- Andelshavere er listet efter anciennitet på den interne liste
- Ved brug af den interne liste, rykker man nederst på listen efter alle aktuelle andelshavere
- Andelshavere med samme anciennitet trækkes der lod om.

Spørgsmål
1) A mener at have størst anciennitet, da han må være flyttet op i den nye lejlighed før, at B kan være kommet ind (f.eks. er han flyttet kl. 09 og B er flyttet ind kl. 12). Der står dog i vedtægterne, at man ikke må eje to andele, hvilket han så i princippet har gjort i tidsrummet. Han mener derfor, at B ikke var andelshaver på det tidspunkt han flyttede.
2) B mener ikke, at A har optjent anciennitet i den periode, han har fremlejet sin lejlighed (ca. 1,5 år). Det er ikke specificeret i vedtægterne, hvorvidt man gør dette.
3) B mener ligeledes, at listen er gældende, og at vi ikke kan ændre dette fire år efter. Han mener, at eftersom han står øverst på listen, så er det hans ret at få andelen.

Jeg holder lige min egen holdning for mig selv i første omgang for ikke at påvirke nogen.

Jeg vil virkelig gerne høre jeres argumenter for og imod disse påstande, da jeg selv er lidt usikker.

På forhånd mange tak for hjælpen - jeg sætter stor pris på det.

Mvh
Steffen Davidsen
SteffenDavidsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/03/2016 21:57

Re: Anciennitet i forbindelse med intern flytning

Indlægaf alibonati » 16/03/2016 07:52

Som jeg ser det, så finder jeres pkt. 3 anvendelse - altså må det afgøres ved lodtrækning, idet begge andelshavere har samme anciennitet.
alibonati
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6/07/2009 12:46


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster